Palazzi
Medlem
Väl sammanfattat. Själv trillar jag för första gången sen 2012 ner på grå nivå snart. Och om ett år trillar jag nog ner till vit. Jag är helt färdig med SJ och åker bara om jag är tvungen.
Med bensinpriset som åker upp behöver det bara kosta 40kr/l för att tåget ska löna sig för två personer. Så snart kanske det blir ändring.
Det är samma resa för mig, med tappad status (gäller dock även flyget för undertecknad). Tyvärr är det väl lätt att bli "tvungen" till SJ om man har ett resemönster annat än bara Stockholm-Göteborg. De är väl underleverantör/operatör för iprincip alla tåg med andra varumärken vi ser på järnvägen, och på upphandlade sträckor de tidigare förlorat.... ja där verkar de återkomma pga av att konkurrensen inte klarar av att operera linjerna (varken praktiskt eller ekonomiskt).
Håller med @GuldkortSJ om iprincip allt (bra sammanfattning för övrigt!). Just att det är trasigt och ofräscht känns personligen som det värsta, för gällande service och servering var det länge sedan jag hade någon förväntan. Jag bokar numera helst MTR X om jag ska direkt till Stockholm, och om ett par veckor ska jag t.om. våga mig på Flixtrain. I avsaknad av alternativ blir det dock ändå SJ nästa vecka, just på den skräcklinje du beskriver (lokaltåg till Stockholm). Jag ska dock till Västerås, och har valt första klass för lounge och lite mindre folk på övervåningen. Tiden gentemot bil är identisk och priset 1/3 av bilfärden.
Så lite som jag betalar för en snittbiljett numer kan jag väl inte förvänta mig mer komfort, men visst saknar man alternativ som Blå Tåget (som iofs inte klarade av någon av de andra delarna av att bedriva en ekonomisk verksamhet