Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Bra det äntligen är bestämt. Går de att konvertera till högre hastighet? Är väl inte bestämt än om nya stambanorna ska vara 250 el 320 km/h?

Pratade med en Trafikverkare och enligt honom så skjuter prislappen för bygget i höjden rejält när man skall börja köra uppemot 300 km/h.
 
Statlig upphandling tar tid. Och när sedan någon som inte byggt tågen fått jobbet så tar det tid o kostar pengar…
Det är förvisso sant, men intressant ändå att SJ:s dåvarande VD Fritzon sa när projektet presenterades (2014, tror jag); "Det bästa med projektet är att det inte kommer bli försenat"
 
Nej det är inte klart, det är politisk delade åsikter om detta.
Moderaterna som kom med förslaget under regeringen Reinfeld har ändrat uppfattning.
Om någon är intresserad så finns en utredning från 2020-2021 angående nya stambanorna för höghastighetståg som den heter.

http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1532016/FULLTEXT01.pdf
Det är politiskt olika åsikter om huruvida vi ska bygga delvis nytt+rusta upp, eller helt nytt 250 km/h, eller 300+ km/h hetl nytt m m och en massa olika uppfattningar, men att något måste göras tycker alla politiska partier (och alla vettiga människor)
 
Premiär för mig idag, fakiren (401) var en uppdaterad maskin. Klart lyft ombord, gillar färgtonen och känslan.
Negativt första intryck av att båda dörrarna på vagn 1 är ur funktion, så var tvungen att beblanda mig med skocken i andra klass vid boarding, skönt att svänga vänster (även på tåg) när vi väl var ombord. Inget fungerande Wi-Fi…
Hopps även att det är något som är fel med fjädringen, väldigt kantig gång, går att skriva på lap top, men att jobba med penna är i princip omöjligt.

Har själv åkt med nya två gånger och tycker inte att fjädringen känns annorlunda mot gamla X2 - alltså rätt komfortabel. Det enda som jag märkt är dörrar ur funktion, wi-fi som inte funkar och att ac:n inte kändes så effektiv som på till exempel X55 (däremot satt jag i solen nästan hela resan).

Vad är det för andra fel på dem nya egentligen?
 
Vad är fel på de nya vagnarna? För att besvara det skulle jag kunna sätta in dem i ett sammanhang. Jag har sedan flera år årskort på SJ och reser bisarrt mycket framför allt mellan Stockholm och Göteborg. Jag gillar verkligen att åka tåg trots detta och är intresserad av tåg mer än bara som transportmedel och arbetsplats för resor i tjänsten.

Om vi börjar med att besvara vad som är bra med SJ? Servicepersonalen är för de mesta ett under av tålamod och vänlighet, det finns många som arbetat länge ombord och gillar sitt jobb. Att arbeta ombord på ett tåg måste i många fall vara ohyggligt prövande när det är signalfel, vagnfel eller tjuvåkande. Personalen ombord borde vara SJs stolthet men förfaller inte behandlas så av företaget. Mer om det senare.

Vagnparken då förutom X2000? Nattågen fungerar bra och är ett oöverträffat sätt att resa. Vagnarna behöver rustas men är helt ok och första klass med egen kupé, toalett och dusch är riktigt bra efter sin ålder.

De gamla loktågen dagtid, som tidigare var SJ-röda, numera egendomligt SJ-svarta, är trotjänare och bara fungerar. Inredningen i första klass är väldigt bra. En resa med ett sådant tåg med bistro tex till Oslo tar tid men är ett värdigt sätt att resa.

Regina tågen som tex går mellan Malmö och Göteborg är också ett väl fungerade tåg. Hade SJ valt i första klass 1+2 sittning istället för 2+2 hade det för det mesta varit en fullgod ersättare för många sträckor.

De dubbeldäckade regionaltågen är helt obegripliga. Att kalla en resa Göteborg-Stockholm över Örebro för regionaltåg är ett feltänk. Många reser säkert kortare sträcker men förvånansvärt många reser långt där ett Regina tåg borde vara en bättre lösning. Det finns ingen bistro och första klass är identiskt med andra klass men dyrare. SJ menar att det är lugnare men utformningen av kupéerna i hela tåget är trångt och obekvämt och detsamma i första klass. Regionaltåg reser man enbart om man måste och allra helst med bil istället.

Till X2000 och vad som är fel. De gamla tågen är verkligen end-of-use. De har i många år varit slitna men fungerat rimligt med enstaka fel. De senaste åren har dock åldrandet varit påtagligt och massivt. Om det beror på att underhållet inte hänger med eller att det börjar saknas reservdelar är oklart. De flesta förseningar skylls ofta på Trafikverket men SJ talar mindre högt om att förseningen eller inställda tåg inte sällan beror på vagnfel.

Det går idag knappt att åka med ett äldre X2000 som inte på något sätt är trasigt. Det kan vara korglutningen som lägger av, i en vagn eller hela tåget. Då behöver man stanna vid en station och starta om systemet. Det funkar ibland men inte alltid och resan får fortsätta utan korglutning. Toaletterna är ofta trasiga och försedda med oranga "stängt" skyltar. Det gäller då inte bara en vagn utan flera i rad varför alla passagerare hänvisas till ett fåtal toaletter i en ända av tåget. Man bör då ha gjort sina toalett besök innan avresa. Ofta är toaletten inte avstängd om felet är enkelt som att vattnet i handfatet inte funkar. Om man har tur finns det våtservetter som ersättning annars får man smyga in i pentryt i första klass och tvätta sig.

Dörrarna mot perrong är ofta trasiga med samma oranga skyltar som på toaletterna. Dörrarna inne i tågsetet är ibland omöjliga att öppna med touchknappen alternativt att de öppnar sig själva kontinuerligt under hela resan vid minsta skakning. Det senare är extra irriterande om det är dörrarna till nästa vagn eftersom allt buller då hamnar i kupén.

Mycket sitter numera av inredningen löst, från sätet till paneler. Bistron förefaller vara osedvanligt drabbat med allt ifrån terminalfel till att bryggaren inte funkar. Kort sagt, ett system i end-of-life. Det som förvånar är att underhållet dessutom inte verkar funka och att felen inte åtgärdas. Åker man mycket så kan man se att felen inte åtgärdas och att tågen tillåts gå trots fel över längre tid.

Förhoppningarna och förväntan på nya renoverade tåg har därför varit stor.

Som en del av förberedelserna för de nya tågen gjorde SJ en förändring av de tysta kupéerna i första och andra klass till en ny mellannivå andra klass "lugn". Exakt hur efterfrågan såg ut på denna tjänst är för mig oklar, som innehavare av årskort så fanns det ingen kundundersökning och kritiken från många har varit hård. Inledningsvis har tidigare första klass vagnar använts som andra klass "lugn" men kommer successivt bytas ut mot andra klass konfiguration. Men i mellanperioden har det fungerat att boka en plats i lugn om ordinarie första klass har varit fullbelagt och man vill sitta i första klass stolar.

Det främsta motivet för att det skulle fungera har från SJ varit att numera ska ingen hamna i tyst kupé av misstag utan kunden gör ett aktivt val för att köpa en plats i andra klass "lugn". Det stämmer inte. Efter pandemin så har resandet ökat påtagligt och tågen är ofta fullbokade. Att som tidigare med årskort kunna boka en plats innan avresa är i princip omöjligt utan man behöver boka i god tid för att vara säker på plats. Det gäller alla resenärer. Detta innebär att när alla platser är slut i första klass (vilket sker tidigt då det bara är en första klass vagn kvar och prisskillnaden mellan första och andra klass är för liten) och andra klass på samma sätt tar slut behöver man köpa en plats i andra klass "lugn" för att komma med. Då hamnar alla möjliga passagerare som inte alls har intresse av "lugn". Det kan vara arbetslag eller barnfamiljer med spädbarn. Är tåget inte fullt sker inte detta men blir uppenbart med många resande. Hur tolkningen av "lugn" ska vara är också väldigt olika. Att någon pratar i telefon är mer regel än undantag. Successivt kommer de äldre första klassvagnarna som idag är klassade som andra klass "lugn" att bytas ut och beslutet att ta bort tyst i första klass är oåterkalleligt. SJ skulle kunna återinföra tyst men då bara för andra klass i och med att vagnarna byggs om. Att tyst avdelning försvann var ett misstag av SJ, problemet med pratande passagerare var sällsynt.

Nåväl, avslutningsvis till nya X2000. Vad är bra och dåligt? Processen att få ut de nya tågen har varit obegripligt lång med mycket marknadsbuller i början och mer tyst i slutet. Att det varit ett svårt projekt har varit uppenbart och trots den extremt långa projekttiden så är det inte en färdig produkt. Att inte barnsjukdomar eller större fel är åtgärdade borde vara föremål för granskning eller varför det har tagit så lång tid. SU är ett statligt företag men med en transparens mot ägare, kunder och personal som är öststatsliknande. Det blir särskilt uppenbart när man pratar med ombordpersonalen som är främsta linjen mot kund och det som de säger om projektet, vad de får veta och hur deras synpunkter omhändertagits. En som jag pratade med konstaterade att "vi som är utbildade på de nya tågen skulle vilka säga att det är så roligt med de nya vagnarna, men jag har bara ont i magen inför varje arbetspass av alla fel".

Förvånansvärt ofta ersätts de nya tågen med äldre vagnsätt med korta varsel. Vad funkar inte? Hundratals fel som kund inte ser. Det man kan se är otroligt nog samma som i äldre X2000. Toaletterna funkar inte och läcker vatten och är ofta avstängda, rörsystemet är underdimensionerat I pentry och bistro. Den senare har en obegriplig arbetslösning där personalen delar arbetsbänk med kunderna och princip står i samma kö som passagerarna. Sortimentet är mindre än äldre tåg då serveringsytan är mindre med kortare skåp. Det sortiment som skulle tillkomma (bland annat pizza sic!) har utgått. Dörrarna mellan vagnar har samma fel som äldre tåg, öppnar sig själva kontinuerligt. Felen åtgärdas inte för att beställaren inte kommer överens med många olika leverantörer vem som bär ansvaret och hur de skall åtgärdas. Detta i slutet av en process som är år efter när det skulle vara färdiglevererat.

Korglutningen är möjligt en subjektiv känsla, men en fungerade korglutning i äldre tåg är som ett strykjärn genom kurvorna, det nya digitala är mer ryckigt och känsligt. Förhoppningsvis är det justerbart.

I första klass har man behållt 1+2 konfigurationen vilket är bra men man har ökat antalet stolar. Hur har man löst det utan att minska benutrymmet?. För att luta stolen bakåt sker det elektriskt vilken inledningsvis är ganska fräckt. Men sätet åker inte framåt för då skulle avståndet till stolen framför inte räcka utan sätet åker uppåt i framkant. Då får man in flera stolar med bibehållet avstånd. Men lösningen innebär att sätet inte längre stödjer hela låret utan blir kortare och det blir ganska obekvämt att sträcka ut sig. Inredningen är elegant men har mycket sämre komfort än äldre stolar genom den tekniska lösningen.

Sammantaget, lägger man ihop Trafikverkets oförmåga att upprätthålla en fungerande järnväg med SJs X2000 nya och gamla vagnar så har vi i dagsläget inte ett fungerade tågsystem mellan landets två stora städer. Många års försyndelser i underhållet och en oförmåga från SJ sida som beställare gör tåget mer och mer oattraktivt trots min kärlek till järnvägen. Lägger jag till SJs kundvård om sina årskort kunder (vilket jag återkommer till vid tillfälle) är det mindre sannolikt att jag köper ett nytt årskort utan får titta på MTRX eller flyga vilket jag absolut inte vill.
 
Sammantaget, lägger man ihop Trafikverkets oförmåga att upprätthålla en fungerande järnväg med SJs X2000 nya och gamla vagnar så har vi i dagsläget inte ett fungerade tågsystem mellan landets två stora städer. Många års försyndelser i underhållet och en oförmåga från SJ sida som beställare gör tåget mer och mer oattraktivt trots min kärlek till järnvägen. Lägger jag till SJs kundvård om sina årskort kunder (vilket jag återkommer till vid tillfälle) är det mindre sannolikt att jag köper ett nytt årskort utan får titta på MTRX eller flyga vilket jag absolut inte vill.

Wow tack för svaret. Hade ingen aning att det var så illa.

Blir väl intressant (förhoppningsvist inte för tragiskt) att se hur detta utvecklas med tiden.

Intressant att situationen hanteras såhär speciellt när SJ mer eller mindre inte har något val än att göra produkten felfri (eller försöka iaf).
 
Vad är fel på de nya vagnarna? För att besvara det skulle jag kunna sätta in dem i ett sammanhang. Jag har sedan flera år årskort på SJ och reser bisarrt mycket framför allt mellan Stockholm och Göteborg. Jag gillar verkligen att åka tåg trots detta och är intresserad av tåg mer än bara som transportmedel och arbetsplats för resor i tjänsten.

Om vi börjar med att besvara vad som är bra med SJ? Servicepersonalen är för de mesta ett under av tålamod och vänlighet, det finns många som arbetat länge ombord och gillar sitt jobb. Att arbeta ombord på ett tåg måste i många fall vara ohyggligt prövande när det är signalfel, vagnfel eller tjuvåkande. Personalen ombord borde vara SJs stolthet men förfaller inte behandlas så av företaget. Mer om det senare.

Vagnparken då förutom X2000? Nattågen fungerar bra och är ett oöverträffat sätt att resa. Vagnarna behöver rustas men är helt ok och första klass med egen kupé, toalett och dusch är riktigt bra efter sin ålder.

De gamla loktågen dagtid, som tidigare var SJ-röda, numera egendomligt SJ-svarta, är trotjänare och bara fungerar. Inredningen i första klass är väldigt bra. En resa med ett sådant tåg med bistro tex till Oslo tar tid men är ett värdigt sätt att resa.

Regina tågen som tex går mellan Malmö och Göteborg är också ett väl fungerade tåg. Hade SJ valt i första klass 1+2 sittning istället för 2+2 hade det för det mesta varit en fullgod ersättare för många sträckor.

De dubbeldäckade regionaltågen är helt obegripliga. Att kalla en resa Göteborg-Stockholm över Örebro för regionaltåg är ett feltänk. Många reser säkert kortare sträcker men förvånansvärt många reser långt där ett Regina tåg borde vara en bättre lösning. Det finns ingen bistro och första klass är identiskt med andra klass men dyrare. SJ menar att det är lugnare men utformningen av kupéerna i hela tåget är trångt och obekvämt och detsamma i första klass. Regionaltåg reser man enbart om man måste och allra helst med bil istället.

Till X2000 och vad som är fel. De gamla tågen är verkligen end-of-use. De har i många år varit slitna men fungerat rimligt med enstaka fel. De senaste åren har dock åldrandet varit påtagligt och massivt. Om det beror på att underhållet inte hänger med eller att det börjar saknas reservdelar är oklart. De flesta förseningar skylls ofta på Trafikverket men SJ talar mindre högt om att förseningen eller inställda tåg inte sällan beror på vagnfel.

Det går idag knappt att åka med ett äldre X2000 som inte på något sätt är trasigt. Det kan vara korglutningen som lägger av, i en vagn eller hela tåget. Då behöver man stanna vid en station och starta om systemet. Det funkar ibland men inte alltid och resan får fortsätta utan korglutning. Toaletterna är ofta trasiga och försedda med oranga "stängt" skyltar. Det gäller då inte bara en vagn utan flera i rad varför alla passagerare hänvisas till ett fåtal toaletter i en ända av tåget. Man bör då ha gjort sina toalett besök innan avresa. Ofta är toaletten inte avstängd om felet är enkelt som att vattnet i handfatet inte funkar. Om man har tur finns det våtservetter som ersättning annars får man smyga in i pentryt i första klass och tvätta sig.

Dörrarna mot perrong är ofta trasiga med samma oranga skyltar som på toaletterna. Dörrarna inne i tågsetet är ibland omöjliga att öppna med touchknappen alternativt att de öppnar sig själva kontinuerligt under hela resan vid minsta skakning. Det senare är extra irriterande om det är dörrarna till nästa vagn eftersom allt buller då hamnar i kupén.

Mycket sitter numera av inredningen löst, från sätet till paneler. Bistron förefaller vara osedvanligt drabbat med allt ifrån terminalfel till att bryggaren inte funkar. Kort sagt, ett system i end-of-life. Det som förvånar är att underhållet dessutom inte verkar funka och att felen inte åtgärdas. Åker man mycket så kan man se att felen inte åtgärdas och att tågen tillåts gå trots fel över längre tid.

Förhoppningarna och förväntan på nya renoverade tåg har därför varit stor.

Som en del av förberedelserna för de nya tågen gjorde SJ en förändring av de tysta kupéerna i första och andra klass till en ny mellannivå andra klass "lugn". Exakt hur efterfrågan såg ut på denna tjänst är för mig oklar, som innehavare av årskort så fanns det ingen kundundersökning och kritiken från många har varit hård. Inledningsvis har tidigare första klass vagnar använts som andra klass "lugn" men kommer successivt bytas ut mot andra klass konfiguration. Men i mellanperioden har det fungerat att boka en plats i lugn om ordinarie första klass har varit fullbelagt och man vill sitta i första klass stolar.

Det främsta motivet för att det skulle fungera har från SJ varit att numera ska ingen hamna i tyst kupé av misstag utan kunden gör ett aktivt val för att köpa en plats i andra klass "lugn". Det stämmer inte. Efter pandemin så har resandet ökat påtagligt och tågen är ofta fullbokade. Att som tidigare med årskort kunna boka en plats innan avresa är i princip omöjligt utan man behöver boka i god tid för att vara säker på plats. Det gäller alla resenärer. Detta innebär att när alla platser är slut i första klass (vilket sker tidigt då det bara är en första klass vagn kvar och prisskillnaden mellan första och andra klass är för liten) och andra klass på samma sätt tar slut behöver man köpa en plats i andra klass "lugn" för att komma med. Då hamnar alla möjliga passagerare som inte alls har intresse av "lugn". Det kan vara arbetslag eller barnfamiljer med spädbarn. Är tåget inte fullt sker inte detta men blir uppenbart med många resande. Hur tolkningen av "lugn" ska vara är också väldigt olika. Att någon pratar i telefon är mer regel än undantag. Successivt kommer de äldre första klassvagnarna som idag är klassade som andra klass "lugn" att bytas ut och beslutet att ta bort tyst i första klass är oåterkalleligt. SJ skulle kunna återinföra tyst men då bara för andra klass i och med att vagnarna byggs om. Att tyst avdelning försvann var ett misstag av SJ, problemet med pratande passagerare var sällsynt.

Nåväl, avslutningsvis till nya X2000. Vad är bra och dåligt? Processen att få ut de nya tågen har varit obegripligt lång med mycket marknadsbuller i början och mer tyst i slutet. Att det varit ett svårt projekt har varit uppenbart och trots den extremt långa projekttiden så är det inte en färdig produkt. Att inte barnsjukdomar eller större fel är åtgärdade borde vara föremål för granskning eller varför det har tagit så lång tid. SU är ett statligt företag men med en transparens mot ägare, kunder och personal som är öststatsliknande. Det blir särskilt uppenbart när man pratar med ombordpersonalen som är främsta linjen mot kund och det som de säger om projektet, vad de får veta och hur deras synpunkter omhändertagits. En som jag pratade med konstaterade att "vi som är utbildade på de nya tågen skulle vilka säga att det är så roligt med de nya vagnarna, men jag har bara ont i magen inför varje arbetspass av alla fel".

Förvånansvärt ofta ersätts de nya tågen med äldre vagnsätt med korta varsel. Vad funkar inte? Hundratals fel som kund inte ser. Det man kan se är otroligt nog samma som i äldre X2000. Toaletterna funkar inte och läcker vatten och är ofta avstängda, rörsystemet är underdimensionerat I pentry och bistro. Den senare har en obegriplig arbetslösning där personalen delar arbetsbänk med kunderna och princip står i samma kö som passagerarna. Sortimentet är mindre än äldre tåg då serveringsytan är mindre med kortare skåp. Det sortiment som skulle tillkomma (bland annat pizza sic!) har utgått. Dörrarna mellan vagnar har samma fel som äldre tåg, öppnar sig själva kontinuerligt. Felen åtgärdas inte för att beställaren inte kommer överens med många olika leverantörer vem som bär ansvaret och hur de skall åtgärdas. Detta i slutet av en process som är år efter när det skulle vara färdiglevererat.

Korglutningen är möjligt en subjektiv känsla, men en fungerade korglutning i äldre tåg är som ett strykjärn genom kurvorna, det nya digitala är mer ryckigt och känsligt. Förhoppningsvis är det justerbart.

I första klass har man behållt 1+2 konfigurationen vilket är bra men man har ökat antalet stolar. Hur har man löst det utan att minska benutrymmet?. För att luta stolen bakåt sker det elektriskt vilken inledningsvis är ganska fräckt. Men sätet åker inte framåt för då skulle avståndet till stolen framför inte räcka utan sätet åker uppåt i framkant. Då får man in flera stolar med bibehållet avstånd. Men lösningen innebär att sätet inte längre stödjer hela låret utan blir kortare och det blir ganska obekvämt att sträcka ut sig. Inredningen är elegant men har mycket sämre komfort än äldre stolar genom den tekniska lösningen.

Sammantaget, lägger man ihop Trafikverkets oförmåga att upprätthålla en fungerande järnväg med SJs X2000 nya och gamla vagnar så har vi i dagsläget inte ett fungerade tågsystem mellan landets två stora städer. Många års försyndelser i underhållet och en oförmåga från SJ sida som beställare gör tåget mer och mer oattraktivt trots min kärlek till järnvägen. Lägger jag till SJs kundvård om sina årskort kunder (vilket jag återkommer till vid tillfälle) är det mindre sannolikt att jag köper ett nytt årskort utan får titta på MTRX eller flyga vilket jag absolut inte vill.

Väl sammanfattat. Själv trillar jag för första gången sen 2012 ner på grå nivå snart. Och om ett år trillar jag nog ner till vit. Jag är helt färdig med SJ och åker bara om jag är tvungen.

Med bensinpriset som åker upp behöver det bara kosta 40kr/l för att tåget ska löna sig för två personer. Så snart kanske det blir ändring.
 
Tack GuldkortSJ för en bra genomgång. Jag åker tåg nästan lika ofta som du, min bild är lite mer positiv. De senaste 100 gångerna jag har åkt har toaletten varit trasig två eller tre gånger. De som jobbar på tåget gör ett bra jobb, Och ja, de skrattar ju alla åt hur det går med tågrenoveringen, jag frågar åtminstone en gång i veckan. Igår var det en ung kille i bistron som var glad, han skrattade åt att jag drack så mycket kaffe (1 kl fullt så jag bokade 2 kl lugn, hämtade kaffe i bistron). Han sa att det är ganska soft att vara två + lokföraren, förr har de varit fem och ännu tidigare sex. Visst viserade de biljetter då men det var ändå ganska väl tilltaget. Håller med helt om att komforten är oslagbar när allt fungerar, även jämfört med de bästa mycket nyare tågen i Europa (Spanien, Tysklands ICE4). Och det med dörrarna är jätteirriterande. Ser fram emot att åka de renoverade tågsätten, har hittills inte varken sett eller åkt med något, men f n är bara ett i trafik så det kan nog dröja..
 
Toppen