Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Palazzi

Medlem
Väl sammanfattat. Själv trillar jag för första gången sen 2012 ner på grå nivå snart. Och om ett år trillar jag nog ner till vit. Jag är helt färdig med SJ och åker bara om jag är tvungen.

Med bensinpriset som åker upp behöver det bara kosta 40kr/l för att tåget ska löna sig för två personer. Så snart kanske det blir ändring.

Det är samma resa för mig, med tappad status (gäller dock även flyget för undertecknad). Tyvärr är det väl lätt att bli "tvungen" till SJ om man har ett resemönster annat än bara Stockholm-Göteborg. De är väl underleverantör/operatör för iprincip alla tåg med andra varumärken vi ser på järnvägen, och på upphandlade sträckor de tidigare förlorat.... ja där verkar de återkomma pga av att konkurrensen inte klarar av att operera linjerna (varken praktiskt eller ekonomiskt).

Håller med @GuldkortSJ om iprincip allt (bra sammanfattning för övrigt!). Just att det är trasigt och ofräscht känns personligen som det värsta, för gällande service och servering var det länge sedan jag hade någon förväntan. Jag bokar numera helst MTR X om jag ska direkt till Stockholm, och om ett par veckor ska jag t.om. våga mig på Flixtrain. I avsaknad av alternativ blir det dock ändå SJ nästa vecka, just på den skräcklinje du beskriver (lokaltåg till Stockholm). Jag ska dock till Västerås, och har valt första klass för lounge och lite mindre folk på övervåningen. Tiden gentemot bil är identisk och priset 1/3 av bilfärden.

Så lite som jag betalar för en snittbiljett numer kan jag väl inte förvänta mig mer komfort, men visst saknar man alternativ som Blå Tåget (som iofs inte klarade av någon av de andra delarna av att bedriva en ekonomisk verksamhet o_O).
 

perhall

Medlem
Man kan ju vända på det också och säga att SJ fyller sina tåg (väl så bra som MTR), det har blivit dyrare att köra bil, flyg är inte aktuellt inrikes som tidigare... mao. det finns många brister men man hamnar ändå på SJ-tåg...
 

perhall

Medlem
Inget svar och ingen kommentar kring mitt inlägg - sitter just nu på ett SAS-plan och det haglar av synpunkter på SAS. Jag tycker generellt ändå att tåget fungerar ganska bra, samma med SAS. Är kanske nya tider nu i och med pandemin, företagen säljer fast kunderna inte är 100% nöjda?
 

Hachans

Medlem
Inget svar och ingen kommentar kring mitt inlägg - sitter just nu på ett SAS-plan och det haglar av synpunkter på SAS. Jag tycker generellt ändå att tåget fungerar ganska bra, samma med SAS. Är kanske nya tider nu i och med pandemin, företagen säljer fast kunderna inte är 100% nöjda?

Det är nog en kombo av att inte ha något alternativ liksom att man får lov att ha synpunkter på något man köpt. :)
 
När SJ har löst de största problemen med X2000 (eller bara kör de nya vagnarna oavsett) har jag läst på flera ställen att de ska rulla ihop med de nya Zefirotågen som SJ nyss köpt.

Jag har dock inte hört något om vilken roll X55 kommer ha i framtiden överhuvudtaget.

Kommer något hända med X55 (till exempel rulla som intercity eller annat möjligheter) eller kommer X55 att fortsätta vara ett komplement till X2 och senare de nya Zefirotågen?

Vad tror/vet ni?
 
Bra fråga. X55 är riktigt trista, kanske de kommer konverteras till regionaltåg?

Kanske, ännu mer intressant med tanke på att SJ3000 också klarar 250 kmh. Om dessa också skulle köras som snabbtåg när de nya tågen kommer skulle SJ ha över 40 tåg som de kan köra fortare än 200.
 

X2K

Ny medlem
X55 flyttas med största sannolikhet över till Intercity-konceptet, och detta innebär också slutet för de klassiska loktågen i denna trafik.

Att X50-serien har körts i 250 km/h och i ännu högre hastigheter, är ingen garant för att man väljer att höja hastigheten på denna fordonsflotta. Med högre topphastighet kommer även väsentligt högre underhållskostnader på bland annat bromssystem. Detta var bland annat en av anledningarna att SJ inte valde att gå vidare med en uppgradering av topphastigheten på X2 för ett antal år sedan.
 

perhall

Medlem
Fortfarande bara ett nytt tåg igång? Bokar frenetiskt tåg Sthlm-Gbg men lyckas aldrig hamna i ett renoverat...
 
Toppen