Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

@simon_says91 Vet vad jag tycker om toaletterna på SJ. Renoverade eller inte.

Här i USA på Acela och Amtrak i nordöstra korridoren så är toaletterna alltid rena då personalen städar dem minst en gång i timmen. Har aldrig varit med om varken stopp eller ens papper på golvet under mina resor till både Boston och Washington DC.

Att det ryms ett fotbollslag på toaletten här är dessutom kanon.

SJ kunde tagit bort en stolsrad och sett till att det är handikappanpassad så en rullstol får plats åtminstone. Men vi får vara glada för fungerande toaletter åtminstone med de nya vagnarna.
Fast du åker uppenbarligen inte ofta i vagn 7 hör jag där halva vagnen är en handikapptoalett :p
 

perhall

Medlem
Två 1 kl finns inte längre men om 2 kl lugn är 3-abreast är det garanterat orenoverade tåg. Jag tänkte man kunde kolla om det är nya utan att gå så långt som att börja boka och granska platskartan, där man ju kan se att de renoverade har fler stolar (kortare avstånd mellan raderna så inte i bredd)
 
Det finns fyra uppsättningar X2 i platsbokningssystemet:
X2-6K - platsbokning enligt tidigare
X2-6 "röd" - platsbokning enligt tidigare
X2-6 "gul" - platsbokningen anpassad så man kan köra både "gammal" och "ny" X2 i avgången, d v s endast de platser som finns både i X2 och X2C säljs. De nya platserna i X2C säljs inte.
X2-6 "grön" - platsbokningen anpassad helt och hållet till X2C, alla platser säljs

Det kommer att dröja länge innan man törs sälja "grön" - det kräver ju en framförhållning på många månader. Därför säljs de avgångar som kan vara aktuella för X2C som "gul" X2. Att det är en "gul" X2 kan man se på "varningstexter" om att platser kan vara annorlunda placerade etc. Att man ser den i bokningen betyder bara att det KAN vara en X2C, inte att det är en X2C. Om man inte ser dessa varningstexter, då är det garanterat INTE en X2C.

Det går alltså inte utifrån bokningen att avgöra om det är en X2C eller ej.
 

perhall

Medlem
Tack! Då bortser jag från den möjligheten när jag bokar. Det innebär helt enkelt att "nya" tågsätten har en överkapacitet på platser vid de få tillfällen de är i trafik (1 tågsätt av 40) - dvs de 15% extra platserna går inte att boka.
 
Toppen