Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Skönt att höra! Jag var tvungen att boka andra klass, för första gången på flera år (det var fullt i första) och då kom en av pandemin obetänkt effekt.
I andra klass reste mest familjer, som då ändå placerades 2+2, utan mellanrum. Det var kanske 2-3 lediga platser i hela min vagn (reste knappt två timmar dock..).

Håller med om att folk verkade friska och skötsamma
Ja, det där verkar funka mycket bättre i 1 kl. De har ju strukit ena på vänstersidan och därtill en del andra platser så det värsta som kan hända är att man är en per sida per rad...
 
Ja, det där verkar funka mycket bättre i 1 kl. De har ju strukit ena på vänstersidan och därtill en del andra platser så det värsta som kan hända är att man är en per sida per rad...
Iofs irriterande när man reser två tillsammans då det oftast inte går att sitta tillsammans.
Platserna med bord verkar populära bland ensam-resenärerna, oftast är de redan tagna av just en person, även på 1-sidan
 
Jag bokade just en tågbiljett Sthlm-Lund t/r. Värt att notera: lägre priser än vanligt, ca 50% av sittplatserna kan inte bokas i 1 kl. Tåg går nu varannan timma, normalt varje timma (som "sämst" var fjärde timma i våras). Tror smittspridningsrisken är ganska liten, det är ju klart glest mellan platserna, men hur som helst så innebär detta att SJ har ca 20% av normala intäkter på sträckan.
a/ Hur länge klarar de det? Många vill ha statligt stöd...
b/ Påverkar intäktsbortfallet renoveringen?
c/ Ett utmärkt tilltfälle att ta tågsätt ur trafik för renovering (innan Kina-viruset fanns ju knappt utrymme för det, i princip fullt kapacitetsutnyttjande med befintliga X2000-tåg).

Per
 
Tyvärr så ploppar det ju inte upp verkstadsplatser bara för att tåg tas ur trafik. Och serietillverkningen är ju inte igång heller förrän de två första tågen är klara och godkända.

Klart SJ får statligt stöd i slutändan, de är ju helägda av staten.

Renoveringen av tågen prototypen påverkas inte i nuläget. Man är ju så illa tvungen att fixa alla sina tåg på storrevision så småningom av säkerhetsskäl, så det vore nog dumt att inte renovera när man ändå måste plocka isär typ allt. Det är ju lite det som är poängen med att göra renoveringen/livstidsförlängningen just nu. Kanske kan man rucka på tidsplanen något år men förr eller senare faller tågen för Transportstyrelsens yxa om inget görs.
 
Tyvärr så ploppar det ju inte upp verkstadsplatser bara för att tåg tas ur trafik. Och serietillverkningen är ju inte igång heller förrän de två första tågen är klara och godkända.

Klart SJ får statligt stöd i slutändan, de är ju helägda av staten.

Renoveringen av tågen prototypen påverkas inte i nuläget. Man är ju så illa tvungen att fixa alla sina tåg på storrevision så småningom av säkerhetsskäl, så det vore nog dumt att inte renovera när man ändå måste plocka isär typ allt. Det är ju lite det som är poängen med att göra renoveringen/livstidsförlängningen just nu. Kanske kan man rucka på tidsplanen något år men förr eller senare faller tågen för Transportstyrelsens yxa om inget görs.
Det är sant om verkstadskapacitet, samtidigt har ju pandemin dragit ut på tiden och det första tågsättet skulle vara i trafik 2015, det går inte komma ifrån att projektet spårar...
 
Toppen