Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Arlanda har dessutom blivit betydligt trevligare efter renoveringarna. Amex loungen är ett stort plus också :)
Det blir stora pengar sparat för SAS med flytt av bara två A330 till en linje.
Lite kortare flygsträcka västerut= mindre flygbränsle
Lägre kostnader i skämtkursen SEK jmf DKK
Borttagna flygskatter från Sverige x262 pax
Ev. men trolig deal med Swedavia, skippade avgifter vid uppstartsfas.

...
Jag förstår vad du menar, men det är ju omöjligt att veta. "ingen har hört att det hände, beror det på a) att det inte hände eller b) att ingen hörde?" ...

...Det jag med säkerhet vet att jag läst (fast inte hittar artikeln nu) är att regelverket för CPB inte ändrats men att myndigheten i år blivit instruerad att använda alla till buds stående medel, oftare och mer aggresivt.
...

Det dök upp en ny artikel idag, på exakt det här temat.

First, though: the big picture. It is hard to quantify exactly how much things have changed at the border since the start of Trump’s second term. There have been plenty of scary stories in the news but that might not reflect a policy shift – it could just mean the media is paying more attention to the subject. Murali Bashyam, an immigration lawyer based in North Carolina, believes that while “there are more issues at the port-of-entry than before”, fears of being detained “are overblown to some extent”.

Other immigration lawyers are more worried. Camille Mackler, executive director of a legal service provider collaborative called Immigrant Arc, stresses: “Things have fundamentally shifted – although whether that shift is happening systematically at the airport level or on an individual officer level is harder to say.” But, she says, there seems to be a clear trend: “The Trump administration wants to increase deportation numbers, and they’re going after any case they can. Enforcement has become much more aggressive.”

Frågan är hur mycket som är en effekt av påsken, i 2024 låg den i mars och år i april så det förklarar nog de stora svängningarna i mars och april. Tittar man på den långsiktiga trenden för Västeuropa så började ju nedgången i resandet till USA långt innan Trump blev president
Jag tror att det har varit lite svalt att resa till USA de senaste åren, inte bara från Sverige, dollarn har varit stark mot de flesta valutorna .

Jag tror att det har varit lite svalt att resa till USA de senaste åren, inte bara från Sverige, dollarn har varit stark mot de flesta valutorna .
Det är lite det som är min poäng, den starka dollarn och den inhemska inflationen har gjort allt väldigt dyrt i USA och det har påverkat resandet till USA under många år dvs redan innan Trump kom till makten

Jag var i NY för en vecka sedan och min upplevelse skilde sig inte mot tidigare resor (i snitt två USA-resor/år sedan pandemin). Gränskontrollen (EWR) var sig lik med en skeptisk medarbetare som ställde ungefär samma frågor som vanligt. Kön var ovanligt kort dock, om det berodde på minskat antal inkommande resenärer eller bra timing låter jag vara osagt. Var igenom på några minuter.

I sätet framför mig på flighten satt prinsessan Madeleine som var vid bagagebandet ungefär samtidigt som mig, så inte heller kungligheter verkade ha bekymmer vid just detta tillfälle.

Hotellet kändes lika fullt, om inte mer, som tidigare vistelser jag haft där. När jag promenerade vid klassiska turistställen som Battery Park och Brooklyn Bridge Park kändes det lika fullt som vanligt. Möjligen tyckte jag mig ana en mindre andel utländska språk och mer amerikaner, men det kan mycket väl vara en felaktig spaning givet förutsättningarna.

Priserna har, upplevde jag, inte gått upp mer än dollarn sjunkit mot kronan så över lag kändes det faktiska priset i kronor något lägre än tidigare. Å andra sidan finns det såklart en fördröjning av effekten av höjda tullar som väl blir påtaglig först när lagren tar slut och nya dyrare varor kommer in.

Skulle baserat på min upplevelse inte råda någon att undvika USA just nu i alla fall, uppskattade NY precis lika mycket som jag brukar.

Toppen