Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Det där med prinsen förstår jag – men de historier jag har läst de senaste veckorna har alla handlat om resenärer som nekats inresa och därför behövt resa hem igen. Men kanske har jag missat något? Finns det exempel på resenärer som blivit godkända efter en intervju, men som ändå fått övernatta hos amerikansk polis för att de missat en anslutning?
Men häktar vi verkligen tonåriga backpackers från västländer som saknar hotellbokning och biljett till inrikesflyg? Även om de skickas hem låter man väl dem tillbringa natten på flygplatsen?

Det där med prinsen förstår jag – men de historier jag har läst de senaste veckorna har alla handlat om resenärer som nekats inresa och därför behövt resa hem igen. ...
Det är väl egentligen så att de nekats inresa men inte fått åka hem. Av det som rapporterats är det just den skillnaden som är slående. Det som tidigare var ett enkelt avvisningsärende är nu istället förvar på obestämd tid, isolering och utan rättsprocess.

Det är väl egentligen så att de nekats inresa men inte fått åka hem. Av det som rapporterats är det just den skillnaden som är slående. Det som tidigare var ett enkelt avvisningsärende är nu istället förvar på obestämd tid, isolering och utan rättsprocess.
Och det är faktisk en skillnad till för nya presidenten tog över Vita Huset? Jag tycker ju inte det är klart om det faktisk är så - eller om samma ibland också hände förra året t.ex. men bare inget som tidningarna skev om.

Men häktar vi verkligen tonåriga backpackers från västländer som saknar hotellbokning och biljett till inrikesflyg? Även om de skickas hem låter man väl dem tillbringa natten på flygplatsen?
Hmm - ja bra fråga. Jag är ju inte gränspolis. Men i ett avsnitt av gränsbevakarna på Arlanda var det så (det sa de i programmet) att om inte personen fik resa in, så skulle hon sova över hos polisen. Inget speciellt farligt case, hon skulle möta sin blivande man. Det gick bra för henne, de fick tag på mannen och hon kunne resa in. Och nej hon var inte västländisk, men förhåppningsvis gör det inte stor skillnad.

Och det är faktisk en skillnad till för nya presidenten tog över Vita Huset? Jag tycker ju inte det är klart om det faktisk är så - eller om samma ibland också hände förra året t.ex. men bare inget som tidningarna skev om.
Jag förstår vad du menar, men det är ju omöjligt att veta. "ingen har hört att det hände, beror det på a) att det inte hände eller b) att ingen hörde?"
Jag har lite svårt att tro att tidningar inte skulle ha skrivit 2022 om liknande frihetsberövande hände då, men det går såklart inte att bevisa.

Det jag med säkerhet vet att jag läst (fast inte hittar artikeln nu) är att regelverket för CPB inte ändrats men att myndigheten i år blivit instruerad att använda alla till buds stående medel, oftare och mer aggresivt.
För mig hänger det ihop med att det nu rapporteras fler och hårdade ingripande. Dvs Ja, jag menar att det som tidigare enkelt kunde hanteras som nekat inträde och retur hem nu i fler fall leder till betydligt värre konsekvenser, utan att förseelsen är värre.

Intressant statistik på resande till US. I-94 Data till och med April 2025.

TurismEuropeUS.jpg

TurismWorldUS.jpg

Frågan är hur mycket som är en effekt av påsken, i 2024 låg den i mars och år i april så det förklarar nog de stora svängningarna i mars och april. Tittar man på den långsiktiga trenden för Västeuropa så började ju nedgången i resandet till USA långt innan Trump blev president

Trevligt med +13% från Sverige.

Själv hoppas jag på fler direktlinjer med SAS till USA efter 1juli då Sverige äntligen tar bort den meningslösa BNP sänkande flygskatten!
Kanske SAS faktiskt flyttar några linjer från CPH ändå? Stämningen är väl inte på topp mellan DK och Trump?

Trevligt med +13% från Sverige.
Ja absolut tycker jag med :)

Kanske SAS faktiskt flyttar några linjer från CPH ändå? Stämningen är väl inte på topp mellan DK och Trump?
Haha.. Nej stämningen är lite sådär skulle jag säga ;) Faktisk får de gärna flytta US planen till Arlanda enligt mig om pris strukturen hålls kvar - i dag är det ju oftast mycket billigare att resa från Arlanda till US med SAS via Köpenhamn jämfört med direkt till US från Köpenhamn med samma plan. Jag tar gärna omvägen via Arlanda om det gir en bra pris! Jag åker oftast från Köpenhamn eftersom jag bor i Malmö.

Toppen