Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Visst kan nedgången har börjat för ett bra tag sedan pga inflationen och stark dollar. Men det finns anekdotisk evidens att det finns Trump relaterad nedgångar också. Har en vän som jobbar på ett hotell i Vermont. De brukar ha väldigt många gäster från Kanada under sommaren. Men just nu är bokningsläget avsevärt lägre än för ett år sedan. Bara en datapoint. Kanada är kanske ett specialfall. Tiden får visa hur det blir.

Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.
Jag trodde det här forumet skulle vara fritt från politik?
Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?

Förstår inte varför den här defensiva hållningen hoppar upp. Det finns legitima anledningar att undvika resa till USA just nu som varken är ekonomiska eller politiska. Finns det en risk att man utsätts för särbehandling i gränskontroll även i Kina/Dubai/etc? Absolut, men dessa platser är inte i närheten av lika populära resmål som USA. Därför är det fullt logiskt att folk diskuterar utvecklingen här.

Jag vill även minnas att du tidigare på forumet tagit en stark ställning mot vaccinering och de nationella organ som förordrar det, så att hålla forumet "fritt från politik" börjar rimligtvis med ens egna poster.

Last edited:
Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.
Jag trodde det här forumet skulle vara fritt från politik?
Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?

Ah, du tänker som när jag inte åkte till Barbados under Covid.
Jag har inte åkt till Barbados varken före eller efter Covid, men under Covid så hade jag något att skylla på åtminstone.

Kolla denna https://www.reuters.com/business/tr...-western-europeans-skip-us-travel-2025-06-18/

Sammanfattning: Sommaren 2025 ser ut att bli tuff för transatlantiska flyglinjer, särskilt de med avresa från Västeuropa, då färre resenärer vågar eller vill resa till USA. Prisfallet, kombinerat med en del amerikanska motvågor, ger dock viss balans. Flygbolagen hoppas kunna lappa luckorna med lägre priser och nya kampanjer mot resande från USA.

Toppen