Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Ytterligare en bild från National Travel and Tourism Office. Vissa gillade nog inte Biden heller.

1744448009715.png

Källan från FT: https://www.trade.gov/i-94-arrivals-program

Last edited:
@Jannes mycket intressant info, frågan är hur det ser ut på lite sikt? Min antagelse om USD försvagning lãr motverka tappet. Jag ser Danmark störtdyker, kanske naturligt då de har det lite frostigt med USA just nu.

Med borttagen flygskatt 1juli i Sverige och kraftigt minskat resande från Danmark kanske SAS kan tänka sig flytta tillbaka LAX till Stockholm. Det vore verkligen positivt!

Nu är det här siffror för januari och februari, när siffrorna för mars kommer skall vi ha i åtanke att påskhelgen låg i slutet av mars 2024 vilket torde påverka en del
Om du klickar på länken i min post så kommer du till siffrorna som FT refererar till vilket mycket riktigt visar på ett fall på 17,8% för svenskar som reser till USA i Mars så det råder ingen tvekan om att att policies fattatde och kommunicerade under Mars månad i vita huset troligtvis har haft en negativ effekt.

Bokade av en resa till Boston i maj. Det var inte beroende på att det är dyrt I USA. Var i Florida i januari och det var dyrt, men även i Västeuropa har priserna gått upp. Avbokningen till Boston berodde på att det inte kändes bra. Förr var inte alla tjänsteresor positiva, men det ingick i tjänsten. Nu, som pensionär, vill jag se fram emot och njuta av mina resor och så känns det inte till USA idag.
Det blev Madrid i maj i stället. Hotellet var lika dyrt som i Boston, men jag ser fram emot att åka till Madrid igen.

Berlingske publicerade igår en intervju med Anko där han pratar om att de tittar mot nya världsdelar för långdistansrutter, tydligen för att inte vara lika beroende av USA:

Huvuddelen är bakom en paywall så jag har inte sett om han är mer konkret med vad de tittar på, men ingressen lyder:
Langdistanceruterne i SAS har altid været centrale for det skandinaviske luftfartsselskab. Men toldmure, krige og geopolitisk uro har gjort kernedestinationer til USA og Asien stadig mere vanskelige at flyve til. Nu kigger SAS mod nye verdensdele, siger SAS-chefen i et stort interview med Berlingske.

Huvuddelen är bakom en paywall så jag har inte sett om han är mer konkret med vad de tittar på, men ingressen lyder:
Det låter ju som han ser proglem både med Nordamerika och Asien.

Det har ju pratats mycket Sydamerika delvis beroende på hans historik. Det känns som sannolikheten för det ökar bit för bit...

Det låter ju som han ser proglem både med Nordamerika och Asien.

Det har ju pratats mycket Sydamerika delvis beroende på hans historik. Det känns som sannolikheten för det ökar bit för bit...
Kanske jag som lever i min egen bubbla men är det så stor efterfrågan på Sydamerika? Jobbar på global firma men utöver några enstaka resor till Brasilien tycker jag det är säller någon behöver åka till regionen. Sett till turism så kan det inte ha en chans mot Sydostasien.

Toppen