Senaste nytt

Min nästa bok handlar om SCANAIR och charterflygets historia!

MED VÄRME TILL VÄRMEN - HISTORIEN OM SCANAIR

Det är namnet på min kommande bok om Skandinaviens största charterflyg, systerbolag till SAS och verksamt mellan 1961 och 1993!

Till årsskiftet är det 30 år sedan Scanair avvecklades och återuppstod som Premiair i en fusion med Spies-koncernens charterflygbolag Conair of Scandinavia. Den nordiska chartermarknaden genomgick stora förändringar under 1990- och 2000-talen med ägarbyten som resulterat i att marknaden sedan flera år domineras av ett fåtal stora resekoncerner.

Premiair blev efter några år MyTravel Airways, senare Thomas Cook Airlines Scandinavia och efter Thomas Cook-gruppens sammanbrott för några år sedan Sunclass Airlines. Det skedde i samband med att de skandinaviska företagen med Ving som ledande varumärke köptes ut av en grupp nordiska investerare. Researrangörerna Ving, Tjäreborg och Spies tillsammans med Globetrotter bildar Nordic Leisure Travel Group där Sunclass Airlines är koncernens eget flygbolag. Namnet är inte taget ur luften – Sunclass var nämligen Scanair premiumkoncept i främre kabinen på DC-10.

MED VÄRME TILL VÄRMEN är historien om Skandinaviens största charterbolag från början till slut. Men boken handlar inte bara om Scanair. Den är en berättelse om det skandinaviska charterflygets utveckling från pionjäråren på 1950-talet till idag, rikt illustrerad med unikt material från många källor. Utgivningen är planerad till 2025 och ni som uppskattar min första bok 747-B DEN STORA VIKINGEN kommer nog att känna igen er i upplägget. Framgångarna med 747-boken har överstigit alla förväntningar vilket öppnat en fantastisk möjlighet för mig att förverkliga ännu en dröm – boken om Scanair, flygbolaget som är grunden till mitt snart 40-åriga flygintresse och mina yrkesval.

Om intresse finns, så får detta gärna bli en tråd för charternostalgi i kombination med oregelbundna uppdateringar från mig. Ni bestämmer! Har du erfarenhet från Scanair eller vet du någon som kan tänkas ha något att berätta om sin tid i branschen? Hör av dig!

Hans Jakobsson
Flyghistoriker och författare
www.vikingtails.se

scanairbok.jpg
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Mitt första "riktiga" jobb var på Scaniars service on board avdelning slutet 70-talet.
Bortsett från låga lönen var det ett drömjobb.
Egna flottan var DC8-55 samt senare 62:eek:r. Dessutom mitt favoritbolag Transair, med sina 3 B727-100. De var stolta över sitt bolag och med bästa ombordservice. Uppskattade dock inte alltid att lyda under storebror Scanair.
Under weekends hade vi även tillgång till SAS flottan samt Linjeflygs Fokkrar. Litet problem var att dessa cabinbesättningar inte var vana vid fullbokade plan med förväntansfulla semesterfirare. Dessutom under stress packa taxfreepåsar (var innan preorder). Annat än att serva affärsresenärer.
När jag ser tillbaka och jämför med dagens SAS är det bara att konstatera "det var bättre förr".
Inte minst den arbetsglädje och servicevilja jag upplevde då.
 
Mitt första "riktiga" jobb var på Scaniars service on board avdelning slutet 70-talet.
Bortsett från låga lönen var det ett drömjobb.
Egna flottan var DC8-55 samt senare 62:eek:r. Dessutom mitt favoritbolag Transair, med sina 3 B727-100. De var stolta över sitt bolag och med bästa ombordservice. Uppskattade dock inte alltid att lyda under storebror Scanair.
Under weekends hade vi även tillgång till SAS flottan samt Linjeflygs Fokkrar. Litet problem var att dessa cabinbesättningar inte var vana vid fullbokade plan med förväntansfulla semesterfirare. Dessutom under stress packa taxfreepåsar (var innan preorder). Annat än att serva affärsresenärer.
När jag ser tillbaka och jämför med dagens SAS är det bara att konstatera "det var bättre förr".
Inte minst den arbetsglädje och servicevilja jag upplevde då.

Tack för ditt inlägg! Apropå DC-8-55 så köpte SAS dessa flygplan av Douglas till mycket bra pris i mitten av 1960-talet. Orsaken var att det s k Long Duct-projektet som Douglas initierat i syfte att vidareutveckla DC-8 inte kunde genomföras. SAS var en stor intressent i projektet och de tre -55-flygplanen blev en sorts kompensation från Douglas för att behålla SAS som kund.

Dock blev de kortvariga i SAS-flottan och flög från 1971 på heltid för Scanair. 1979 lämnade de flottan i och med att SAS sålt dem vidare. I Scanairs trafik introducerades i stället DC-8-62 och DC-8-63 med högre kapacitet och större räckvidd.

Bilden visar en av dessa DC-8-55, registrerad SE-DBD och av besättningarna känd under öknamnet "D-B-Dålig" eftersom just den här individen ofta drogs med tekniska problem. Ursprunget till bilden är dessvärre okänt men den är tagen från den sedan många år stängda åskådarterrassen på Göteborg-Landvetter.

Scanair DC-8-55 SE-DBD_5.jpg
.
 

airac

Medlem
En kollega på Västerås flygmuseum kom med en pärm med flyghistorik på Västerås flygplats från 70-talet. Mycket charter och flygande i allmänhet jämfört med idag. Vår DC-10 simulator pryder med Scanair logga och jag misstänker att om vi frågar omkring så finns det med kunskap hos oss. Hör av dig i DM!

När jag får lite tid över vill jag försöka få till en BC-träff hos oss. Om någon är på, hojta på DM.
 
En kollega på Västerås flygmuseum kom med en pärm med flyghistorik på Västerås flygplats från 70-talet. Mycket charter och flygande i allmänhet jämfört med idag. Vår DC-10 simulator pryder med Scanair logga och jag misstänker att om vi frågar omkring så finns det med kunskap hos oss. Hör av dig i DM!

När jag får lite tid över vill jag försöka få till en BC-träff hos oss. Om någon är på, hojta på DM.
Jag var en smula inblandad i tillkomsten av Scanair-märkningen på er DC-10-simulator då det begav sig och levererade logotyper och annat underlag :) Det var länge sedan jag besökte museet, kommer gärna åter!
 

Mr Basic

Medlem
Min första flygning var med Scanair och deras Dc-8 till Rhodos. Magiskt var det ✈️
Samma här, ARN-LPA i januari 1984. Tyvärr minns jag inte vilken flygplanstyp det var?
Kommer dock ihåg att jag var sjukt nervös och inte åt ngt dygnet innan avresa :D . Nervositeten släppte så fort vi lyft varpå jag vräkte i mig all förtäring som erbjöds.
Sedan tog det nästan 37 år innan jag återvände till LPA (dec 2020), då med Sunclass Airlines.
 
Toppen