Robert flysas
Moderator
Härligt! Min första längre flygning utanför Skandinavien var med Scanair DC10 till Mallorca som 6 åring ibörjan av -90 talet.
Det var även fräckt med 3-4-3 när man flög Scanair Charter DC-10 till Barbados med teknisk mellanlandning på Azorerna. Typ 1990.Kommer ihåg att jag tyckte det var fräckt med 3-4-3 seating när man skulle på charter till Cypern i en Dc-10
Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Ja du,Samma här, ARN-LPA i januari 1984. Tyvärr minns jag inte vilken flygplanstyp det var?
Kommer dock ihåg att jag var sjukt nervös och inte åt ngt dygnet innan avresa . Nervositeten släppte så fort vi lyft varpå jag vräkte i mig all förtäring som erbjöds.
Sedan tog det nästan 37 år innan jag återvände till LPA (dec 2020), då med Sunclass Airlines.
Tack för fantastiska minnen! Är du intresserad av att skriva ihop dem och fler minnen i samlad form så får du gärna kontakta mig Det är just era historier som förtjänar att delas med eftervärlden.Ja du,
Var en del av charmen, alla dessa positiva förväntansfulla resenärer, annat än idag med vana EBG/EBD resenärer.
Har mängder av minnen från denna tid.
Tack för intresset!Hur fortlöper arbetet med ditt nästa alster @Hans Jakobsson? Ser med stor tillförsikt fram emot den.
Det låter toppen. Tack! Ser fram emot att köpa boken när den släpps!Tack för intresset!
Arbetet pågår och består i huvudsak av forskning i de skandinaviska nationalbibliotekens samlingar. I somras var jag exempelvis på Kungliga biblioteket i Köpenhamn där den danska pressens tidningsarkiv finns digitaliserat.
I de svenska tidningsarkiven finns mycket att hämta, kvällspressen frossade i charterbranschens utveckling då det begav sig.
I modern tid har ett antal "skandaler" inträffat då researrangörer gått i konkurs och resenärer lämnats till sitt öde. Det är dock inget mot 1960-talets charterbransch som var rena vilda västern och resebyråer ibland upphörde att existera så snart kunden gått ut genom dörren... Några exempel som berör charterflygbolagen tar jag upp i boken som förhoppningsvis är ute under 2025