Immigration på BKK gick smidigt, hjälpsam personal. Jämfört med Vietnam kändes det lilla köandet som ingenting. Väldigt många år sedan jag var i Thailand senast.
Pushnotis från Bolt-appen att denna taxitjänst funkade här i Bangkok. Något billigare än Grab, så vi valde Bolt. Chauffören ville dock gärna att vi skulle betala extra med kontanter eller kort för att åka på motorvägen. Jag tackade nej. Verkade som vi körde största delen av sträckan på en motorväg ändå. När vi kom fram berättade sonen att han nyss fått upp om vanliga scams i Bangkok på TikTok, varav att bli lurad av taxichaufförer på liknande sätt var högst upp på listan.
Hilton Garden Inn Bangkok Silom hade jag bokat, minns inte exakt varför men kanske för att vi skulle få känna lite stadspuls. Klockan var långt efter 22 när vi anlände. Precis vid entrén, verkligen inte dolt trots namnet, och med särskild dörr in mot entrén låg ett cannabiskafé, så nära att man undrar om hotellet har samarbete med dem, vilket ändå verkar osannolikt. Gick inte att gå miste om doften när man gick genom entrén. Passade på att prata om sådant med sonen.
Hotellrummet var helt okej. Vattenkokare med tépåsar liksom på de andra hotell vi bott på. Lite trafik utanför som kanske vissa hade störts av, men inte vi.
Sonen var hungrig och bara 7-Eleven hade öppet för matinköp enligt receptionen. Det var alltför billigt, minimipris 200 baht för att betala med kort, så jag fick toppa upp med dyr schweizisk choklad.
Motion är bra för sömnen. Vi vaknade efter 8–9 timmars sammanhållen sömn av väckarklockan kl 9 lokal tid. Samma som igår, sonen kanske vaknade nån gång men verkade inte mer morgontrött än vanlig som tonåring.
Frukosten på Hilton Garden Inn Bangkok Silom presenterades fint men de västerländska inslagen var mer begränsade. Olika nyanser av vitt bröd. Väldigt söt artificiellt färgade fruktyoghurt till vilket det erbjöds fyra sorters sötade flingor. All bran stod det på en skylt, tyvärr var det sockrade cornflakes i den burken i stället. Omelett med allt i blev därmed lite kryddig men god. Fanns thailändsk varmrätt att komplettera med. Ceylon Tea från Dilmah även här och kall mjölk i stor karaff. Sammantaget minst bra frukost hittills.
Med förmånen sen utcheckning tog vi en planlös promenad på stan. Vänstertrafik liksom i Indonesien, lurigt att korsa vägen när man inte är van. Sonen gillade Bangkok, han tyckte det var spännande med mycket att titta på och att folk var snälla.
Grab i stället för Bolt tillbaka till flygplatsen trots prisskillnad pga lång väntetid med Bolt. Apparna känns funktionellt väsentligt likvärdiga, men i Bolt kunde jag inte lägga in mitt Amex. Kvinnan i hotellobbyn menade att det vore betydligt bättre att bara ta en taxi på gatan men då hade vi behövt kontanter, och vi har ju rest kontantlöst och planerar fortsätta så om möjligt. Samma fråga om att vilja åka på motorväg, vi tackade nej, chauffören körde motorväg ändå och tog vägtullskostnaden själv.
Tillbaka på BKK blev vi först lite stressade av att inte hitta vårt flyg till Kanton på avgångstavlan, varken på dess ursprungliga tid 14.40 eller 15.50 som Kenya Airways via sin app för några dagar sedan meddelat försening till. Visade sig att den stod under 16.10, innebärande ytterligare försening. Inte inställt i alla fall.
Vi hade liksom ett par gånger tidigare lyckats checka in online och fått digitala boardingkort bara på delsträckan av denna bonusbokning. Förhoppningen var att incheckningsdisken kunde ordna boardingkort även till nästkommande flyg. Vi fick fysiska boardingkort, men endast för första sträckan, och med stämpel för tillgång till Air France-loungen. Fast track genom säkerhetskontrollen var smidig. Stor smartwatch kunde gärna sitta kvar på armen tyckte inspektören. Skorna fick vi till skillnad från i Vietnam behålla på.
Air France-loungen på BKK blev det efter tipset, men vi noterade andra alternativ via Priority Pass på vägen. Air France-loungen var dock trevligt och lämnade egentligen inget mer att önska. Sushibitar och andra munsbitar. Lite segt kött i biffrätten tyckte sonen, vilket jag kunde hålla med om, annars goda varmrätter. Tépåsar från Twinings, lite annat utseende på dessa än hemma i Europa, men samma gula färg. Vi lämnade loungen med lite extra marginal p.g.a. osäkerhet om avgångstiden.
Vid boardinggaten stötte vi på väldigt trevliga A och A från Sverige som också var på miljonresa och tipsade om fina områden för hotell på våra kommande anhalter. De berättade också att de måste gå genom immigration för att göra transit i Guangzhou, och med tanke på förseningen hade de ganska kort om tid till sitt transferflyg till Xiamen samma dag, så vi önskade dem verkligen lycka till med det. Som tur var för oss (särskilt efter gårdagen) har vi lite mer marginal mellan flygningar framöver och planerar övernatta i Guangzhou.