Senaste nytt

Miljonresa med 13-åring

Kina, men ett annat Kina. Från den Demokratiska Folkrepubliken till den demokratiska Republiken, det som brukar kallas Taiwan. Allt kändes genast friare. Kineserna verkade mer avslappnade. Jag återaktiverade Privat reläservice på min telefon.

För att ta oss ut ur ankomstterminalen på TPE fick vi först passera en kontrollstation att vi inte hade med oss djur eller växter. Trevlig personal, effektiv kontroll. Upp med väskor på bandet, det räckte.

e6c4000e56e52b9e7cee96989c9a9eb6.jpg

Visa-exempt, ja så var det. Smidig immigration, bara lång kö. Bara tumavtryck här, inte alla fingrar som i Fastlandskina. Mindre buttra handläggare än i Vietnam och Kina. Smidigt ut genom tullen.

Vi hade bokat ett hotell mitt inne i huvudstaden Taipei. Taxi skulle ta ca 45 minuter, snabbtåget MRT en timme inklusive liten promenad till hotellet. Vi valde tåget, för en promenad kunde vi behöva.

867c6cfae7ac4ad720b22b1183658ef6.jpg

Inte helt enkelt att förstå hur man köpte biljetter, men Ezfly hette tydligen biljettförsäljningen till MRT-tåget som tog kreditkort. Mer logiskt namn i motsatt riktning förstås. Biljetten var en lila plastpollett.

7f0a405fee4e427a6ef1874c35d5887d.jpg

1,3 km att gå från tågstationen till hotellet, men vi insåg först nu att det regnade. Fick bli taxi sista biten. DiDi verkade finnas här (via DiDi-appen, men inte via Alipay-appen) men inte som i Fastlandskina delvis på engelska utan bara på kinesiska, så det gick inte att ange namnet på vårt hotell med latinska bokstäver. Fick bli Uber för motsvarande 50 kr.

I väntan på taxin noterade vi en liten telefonytt med mynttelefon via stationen. Det var första (och kanske sista?) gången sonen såg en sådan. Tiderna förändras. Kul att den på något sätt var uppdaterad med Wi-Fi.

c9f87ee11885cea8a99013bff60798eb.jpg

Art’otel Xiamending Taipei. Ett fristående men charmigt litet hotell mitt i smeten i Xiamending, på gångavstånd från den stora nattmarknaden. Tack A och A för tipset om området. Väldigt anspråkslös entré. Hotellet ligger på en av våningarna av huset som i övrigt verkar inrymma bostäder.

Vi noterade i entrén till byggnaden att taiwanesiska brev tydligen har en standardiserad höjd, vilket kan vara praktiskt. Inga brevtjuvar här tydligen, och entrédörren verkade vara öppen dygnet runt.

eddc5e4dbe6728bfaf192c32c887b90f.jpg

Nån hotellrecensent på nätet misstyckte till straffavgift för förlorat nyckelkort på 300 $. Den taiwanesiska dollarn är dock ganska billig, så ca 100 kr lät ändå inte så orimligt. Dock många varningar om detta och annat liknande på formuläret man ombeddes fylla i före ankomst. Hotellet vill förstås undvika dåliga omdömen från gäster som inte tar seden dit de kommer. Nyckelkorten hade följaktligen en viss patina, lite charmigt på sitt sätt.

Jag tyckte personalen var trevlig och hjälpsam. Vi erbjöds att tvätta men då behövde vi betala detta kontant. Vi tackade ja och bröt min ambition om kontantfri resa. Funktionsdugligt rum, ingen häftig utsikt denna gång för det var fönsterlöst. Det är kul med kontraster.

6c6b232ed6ec9510d5d41d666ad3cbec.jpg

Vi gav oss ut på stan trots regnet med lånade paraplyer. Första anhalt blev en uttagsautomat, till tvätten och allt spännande på nattmarknaden. Sonen gillade att strosa runt för det fanns mycket att titta på.

32e00e48921ca01d9cdcbf765abd8863.jpg

Vi chansade och gick in i Don Don Donki som visade sig vara en färgglad och avsiktligt plottrig japansk butik i flera våningar med allt möjligt från matvaror till krimskrams. Sonen hittade någon ovanlig japansk Pokémon-grej som fick bli hans julklapp. För mig som tyckte Pokémon var svårbegripliga innan så blev det ännu mer obegripligt vad vi faktiskt köpte när kartongen bara var på japanska, men han verkade väldigt nöjd.

2404bcb892f32a5c3dc0439895db423c.jpg

Vi började bli hungriga men det fanns för mycket att välja på. Till slut fastnade jag för en för omgivningen ovanligt anspråkslös nudelförsäljare som verkade bland det mest populära bland taiwaneserna, som trängdes för att beställa och äta dessa ståendes framför butiken. När vi hade ätit upp och lämnade såg vi att kön hade växt och gick långt ner längs gågatan utanför. Det var väldigt gott, och även sonen gillade sin, tills han insåg att den innehöll bläckfisk. När jag googlade senare visade det sig snarare vara gristarm än bläckfisk, men det valde jag att inte berätta för honom.

2dd351de14eff4591eeaffc52782e37f.jpg

På väg tillbaka till hotellet ville sonen prova friterad mjölk. Det var små friterade bollar av något mjukt, fluffigt och ganska smaklöst på grillspett. Han gillade det.

4cb72f62c167898bde8f508d3b322c20.jpg

Jag avslutade med en kopp isté från Wootea (World Of Outstanding Tea). Jag såg senare att de även erbjöd olika sorters Cheese Tea, vilket lät läskigt men samtidigt spännande. Jag valde nu i stället Wootea Mellow Black Creamer Tea. Det serverades med sugrör och passade bra som en gomrensare, vilket ostté kanske inte hade gjort. Vi var nöjda för kvällen.

d3831dd65266af7d64ce72acd5280410.jpg

Julaftonsmorgon. God jul! Sonen fick sin Pokémon-present. Som tur är gillar han inte överraskningar. Därefter iväg mot flygplatsen. Duggregn i Taipei. Högre prisnivå här, 500 kr för taxi till flygplatsen. Vi valde taxi till tågstationen och snabbtåg därifrån. Vi såg en person med tomteluva, annars märkte vi ingen julstämning i stan alls.

Sonen sammanfattade Taipei med att han gillade nattmarknaden som han tyckte var häftig med alla lysande skyltar och konstiga saker till försäljning. Hotellet tyckte han var sämre, framförallt avseende prisvärdhet. För mig var detta första gången i Taiwan. Mitt korta intryck blev kanske inte representativt med det kändes som att bortom den färgglada blinkande ytan fanns en annan mer återhållsam sida, där man behåller sånt som funkar i stället för att byta ut det bara för att det är gammalt, till skillnad från Fastlandskina med sin utvecklingsiver där inte mycket gammalt har ansetts värt att bevara.

Har du märkt några temperaturkontroller av passagerare på de kinesiska flygplatserna?

När vi anlände till Fastlandskina, i Guangzhou, gick vi igenom en kontrollstation som uppgavs kontrollera kroppstemperatur, men det var bara att vandra rakt igenom mer eller mindre, det var ingen mätning på pannan eller liknande. I övrigt inget sådant.

Jag har noterat att i Taiwan och i besättningen på det taiwanesiska flygbolaget har folk i högre utsträckning burit munskydd. Alla taxichaufförer i Fastlandskina har också haft munskydd.

När vi anlände till Fastlandskina, i Guangzhou, gick vi igenom en kontrollstation som uppgavs kontrollera kroppstemperatur, men det var bara att vandra rakt igenom mer eller mindre, det var ingen mätning på pannan eller liknande. I övrigt inget sådant.

Jag har noterat att i Taiwan och i besättningen på det taiwanesiska flygbolaget har folk i högre utsträckning burit munskydd. Alla taxichaufförer i Fastlandskina har också haft munskydd.
Igår i Guangzhou stoppades ett reklamblad för miljonpoäng som anlände från Seoul vid temperaturkontrollportarna och skickades till ett karantänrum för en temperaturkontroll med en termometer under armen, halsprovning och ett blodprov.

Igår i Guangzhou stoppades ett reklamblad för miljonpoäng som anlände från Seoul vid temperaturkontrollportarna och skickades till ett karantänrum för en temperaturkontroll med en termometer under armen, halsprovning och ett blodprov.

Oj då! Men förstås större risk att bli kontrollerad om man sticker ut.

Sonen sammanfattade Taipei med att han gillade nattmarknaden som han tyckte var häftig med alla lysande skyltar och konstiga saker till försäljning. Hotellet tyckte han var sämre, framförallt avseende prisvärdhet. För mig var detta första gången i Taiwan. Mitt korta intryck blev kanske inte representativt med det kändes som att bortom den färgglada blinkande ytan fanns en annan mer återhållsam sida, där man behåller sånt som funkar i stället för att byta ut det bara för att det är gammalt, till skillnad från Fastlandskina med sin utvecklingsiver där inte mycket gammalt har ansetts värt att bevara.
Med teintresse finns det en hel det att hämta i Taipei också, t ex att ta gondolen upp till tedistriktet i Maokong, eller besöka någon bra liten butik i stan. Speciellt om du gillar en high mountain oolong eller liknande.

Justja, MRT är inte snabbtåget, utan (långsamma) metron. Det går att ta MRT både in till Taipei, men även åt andra hållet till snabbtågsstationen i Taoyuan, det är därför de är samskyltade på flygplatsen.

Jaha, det missade vi. Tack för tipsen! Får se om det blir någon bonusresa tillbaka dit med sonen. Just nu är han mest sugen på Japan dock.

Tillbaka på TPE gick vi till incheckningsdisken för Korean Air, flygbolaget vi skulle flyga med härnäst. Detta var en bonusbokning först till Seoul och därefter vidare till Nordamerika. Vid incheckningen ville de därför veta att vi hade skaffat ESTA, samt hur vi skulle resa in och ut ur USA framöver. Vi fick boardingkort med EB-nummer endast på den lilla delen, och utan det fullständiga numret, eftersom de sista siffrorna ersatts av *** ”for privacy reasons” som hon förklarade det. Här i Taiwan skulle inte boardingkorten rivas av försäkrade hon. Det fick duga.

Vid säkerhetskontrollen frågade jag om powerbanks, här kunde dessa vara kvar i väskan. En ensam säkerhetskontrollant skötte inpassering genom bågen, som inte verkade särskilt stressad över sin arbetsuppgift. Behöver man verkligen vara 3–4 personer för detta på andra flygplatser?

Vidare till ”immigration” fanns särskild kö för de som reste med barn under 14, så vi fick gå dit. Där var det ca 10 sällskap före oss i kön, jämfört med den vanliga inpasseringen som helt saknade kö. En ansvarig person med walkie-talkie och blick för detta noterade genast fenomenet och omfördelade och gjorde fler köer för barnsällskap, så vi slapp vänta någon enstaka ytterligare minut. Mycket bra!

Vi gick mot VIP-lounger. China Airlines lounge, som vi från incheckningen fick biljetter till med massor med saker skrivna på, låg bredvid en Priority Pass-lounge. Den senare kunde man se in i, och såg fin ut. Till China Airlines lounge däremot kunde man inte se in längre än till entrén, men intrycket verkade lovande. Jag förklarade för personalen att vi velade. ”This one is much nicer” sa de med glimten i ögat, så vi litade på dem.

Mycket riktigt var China Airlines lounge mycket trevlig. Sköna soffor. Färgtema och belysning som ett Espresso House-kafé, brungrått och lite lätt dunkelt varmvitt. Ett fint utbud av mat, lite för sent för frukost som vi inte fått i oss än, men gissningsvis hade det knappast funnits någon västerländsk sådan här ändå, för maten var uteslutande kinesisk. Klassisk amerikansk julmusik spelade dock i bakgrunden. Det blev en alternativ jultallrik i år, med skivad kalkon i stället för julskinka och 燒賣 i stället för brysselkål.

97b27c3c6b7068cb470d784322a4e63d.jpg

Efter det en tépåse med English Breakfast i en ordentlig kopp med vanlig mjölk. Jag var nöjd.

32553f8ce292194ac1c7f83331ddd846.jpg

En promenad förbi olika mestadels västerländska lyxbutiker och en kort rulltrappa senare var vi framme vid gate A5.

5a14b26110a6a379eff96e3d9f527285.jpg

TPE–ICN i ekonomiklass med Korean Air flyg KE186. 3+3+3 i en B787-10. Vi hade förvalt platserna D och F och slapp någon på E mellan oss.

Förra gången jag flög Korean Air var för ca 15 år sedan, en långflygning från Seoul till Europa som jag minns för att jag blev uppgraderad till affärsklass. Inget sånt för oss nu tyvärr, extra mycket tyvärr på just denna flygning skulle det visa sig. Efter prioriterad boarding fanns nu två olika gångar, så vi kunde gå i en separat fil mot ekonomiplatserna, och slapp därmed läskas av affärsklassplatserna som jag hade goda minnen av.

Flygvärdinnorna från Korean Air bar dräkter i olika pastellfärger. Mer amerikansk julmusik spelades i högtalarna i kabinen, men i övrigt ingen julstämning här heller, trots att det var julafton, eller D-Day, som det stod i Korean Airs app (gissar att de menade D för departure, koreansk låtsasengelska är ju lite speciell). Vi var de enda västerlänningarna i den bakersta delen av kabinen.

b157adf983959c727ca2cff161f7b111.jpg

Jämfört med föregående flyg med China Airlines fick vi initialt verkligen ingen uppmärksamhet här. Flygvärdinnorna gick runt med listor och kollade platser och log och delade ut små bruna askar till vissa, men inte till oss. Sen verkade det vara allmän utdelning av (samma?) askar till alla som ville ha, förutom till oss. Även små lappar fick vissa andra, kanske inresekort till Korea, men den som delade ut dem hade inga listor. Fram och tillbaka ett dussintal gånger genom kabinen gick de, med askar och lappar, och förklarade vad det var, men inte på engelska och de verkade aktivt undvika mig och sonen, undvek att titta mot oss. ”This is earphones” blev det lite lätt nedlåtande svaret när jag till slut frågade vad det var i askarna, utan erbjudande att få såna. Inte för att jag ville ha det, men ändå. Underhållningen i det moderna IFE-systemet bestod ju delvis av engelskspråkigt innehåll. Lapparna gissade jag att vi inte heller behövde, eftersom vi skulle till transit, men det visste ju inte hon som delade ut lapparna. Till slut kom en flygvärdinna fram. ”Sir, please turn on airplane mode” i artig men lätt tillrättavisande ton. Jahopp. Det kändes som att denna flygning på 2,5 timmar skulle bli lång.

Strax innan avfärd kom dock den kabinansvariga lite äldre flygvärdinnan förbi och hälsade mig personligt välkommen, så då kunde jag i alla fall passa på att fråga och få bekräftat att vi inte behövde någon lapp för transit. Efter detta återgick denna flygvärdinna dock till sina vanliga sysslor och visade oss ingen uppmärksamhet alls när hon upprepat gick förbi under resten av flygningen.

Matservering. Det var kyckling och ris fick vi veta. Vill du ha något att dricka, frågade flygvärdinnan och pekade på colaflaskan. Ja gärna, gärna cola zero. Och gärna lite té, tack. Flygvärdinnan såg besvärad ut, hon behövde konferera med en kollega som stod i närheten. Efter detta kom de fram till att det var okej, jag kunde erbjudas té också: svart eller grönt. Efter maten gick de runt och erbjöd kaffe och extra servetter till de andra passagerarna. Jag undrade varför just vi särbehandlades. Flygvärdinnorna var inte dåliga på engelska vad jag märkte, så det bör inte ha berott på språklig osäkerhet. Var det för att vi var västerlänningar? Eller hade vi gjort något fel, kanske inte stannat upp på väg in i kabinen och hälsat ordentligt och fått pekat vart vi skulle gå? Oklart.

Maten var i alla fall god. Liksom Koreahalvön och dess grönskande DMZ hade man kommit på att det var smart att separera såsig kyckling från riset med en buffertzon med grönsaker. Ingen kimchi dock, det trodde jag var närmast obligatoriskt.

3e9d8e72880f5260539a0848683a980d.jpg

När mannen från Korea (min gissning, eftersom han vräkte på massor med stark pepparsås på sin mat) bredvid mig fick påtår på sin kaffekopp vågade jag be om påtår till mitt té. Samma flygvärdinna blev återigen lite besvärad men det gick bra.

Denna flygning var en lustig upplevelse. Kände jag mig särskilt uppmärksammad som SkyTeam Elite Plus? Nej, tvärtom. Jag föredrog TAROM där kabinpersonalen var lika småbuttra mot alla.

Toppen