Senaste nytt

Miles&More Senator: Vad är poängen? [inte imponerad]

Status i tillägg till de miles som du tjänar, likt SAS Mastercard Premium, ifall det inte var tydligt :)

Revenue based earning är däremot riktigt kasst, oavsett vilken klass du bokar. Hade jag krediterat resan till turken så hade flygningarna gett cirka 450 + 400 miles.
Visa bifogad bild 161956
Jodå det var tydligt.
Jag bara förstärkte att jag med största sannolikhet hade tagit ett rent Miles intjänade kort.

Ställde mig själv samma fråga i en annan tråd. Vad ger Star Gold extra om man ändå reser på betald business-biljett? Förutom fåfänga då...

Privat reser jag i stort sett alltid i business så där ger ett Star Gold ganska lite förutom ett guldfärgat kort. Nu reser inte jag i jobbet längre men OM jag skulle göra det hamnar jag i ekonomiklass och DÅ skulle givetvis ett guld-kort faktiskt betyda en hel del.

Min princip har varit att enbart vara med i AAdvantage (oneworld) och EuroBonus (f.d. Star Alliance) för att hålla det enkelt för mig själv snarare än opportunistiskt hoppa mellan programmen som en berusad lycksökare.

I och med SAS-flytten till SkyTeam hamnade jag där i stället. Tvekade länge på om jag skulle nappa Lufthansas erbjudande men ett guldkort lockade. Nu vet jag dock inte hur jag ska göra då det nog kostar mer än det smakar att förlänga Lufthansa Senator-kortet.

Ser med viss oro på alla strategier som utarbetas här och på FlyerTalk om hur folk vill äta tårta och ha den kvar. Resultat då jag tror blir att de stora spelarna i respektive allians (AA, BA, LH, UA, DL, AF etc.) kommer ta till krafttag mot denna typ av beteende och göra det svårare för alla. Hoppas jag har fel.
Tror inte BA behöver ta till fler "krafttag". Företagets motorsågsmassaker räcker nog till för ett bra tag framåt. Sedan exakt vad som motiverat deras senaste krafttag låter jag vara osagt. För min egen del flyger jag praktiskt taget alltid business med BA i Europa, eftersom det faktiskt är så billigt. Nyttan med BA silverstatus (vilket jag har) har varit business check-in och lounge access på semesterresor med andra OW-bolag i Asien.

Nu kommer det det fram till 2026-04-30 bli precis tvärtom. (Inga mer bus-resor med BA för att nå deras silver-nivå). Jag kommer byta förstahands-program inom OW och istället flyga business i Asien. För resor Sverige-LHR blir det BA ekonomi-klass med lounge-access via BA silvernivå (där små 5poängs-statussnuttar bidrar till min kvalificering hos ett annat OW-bolag). Precis det jag tror BA vill undvika (ek-klass resenärer i de egna loungerna). Efter 2026-04-30 blir det nog mest SkyTeam (lounge access via SAS LTG) inom Europa. En prognos iofs, men allt pekar ditåt.

Jag skulle gärna vilja veta vad BA har för prognoser. Hur många medlemmar har BA på olika nivåer idag? Vad är prognosen för 2026-04-30? Och sedan, naturligtvis, hur blev det?

Sedan håller jag med dig om att om guldnivån kräver business-resor praktiskt taget överallt (och även med resor som man annars inte tagit) så är det ju inte värt det. Det gäller att hitta en balans där alla poänggivande resor ger fördelar på de ytterligare resor i ekonomiklass man orkar med. Jag fick mitt SAS LTG under en period där ekonomiklass gav 50% poäng (jämfört med business) samtidigt som ek-klass var väldigt mycket billigare (långt under 50% i kostnad) än business. Jag var inte ens medveten att SAS hade ett LTG-program. Jag var EBG ett antal år och fick sedan helt oväntat ett email om att jag var LTG...

Nu kommer det det fram till 2026-04-30 bli precis tvärtom. (Inga mer bus-resor med BA för att nå deras silver-nivå). Jag kommer byta förstahands-program inom OW och istället flyga business i Asien. För resor Sverige-LHR blir det BA ekonomi-klass med lounge-access via BA silvernivå (där små 5poängs-statussnuttar bidrar till min kvalificering hos ett annat OW-bolag).
Så du utgår ifrån att du kan nyttja status från BA och kreditera till annat one world program? Jag skulle inte vara direkt säker på att BA tillåter detta då de flesta bolagen inte tillåter det.
Det program man nyttjar förmåner från är det man också kreditera är det "normala".

Så du utgår ifrån att du kan nyttja status från BA och kreditera till annat one world program? Jag skulle inte vara direkt säker på att BA tillåter detta då de flesta bolagen inte tillåter det.
Det program man nyttjar förmåner från är det man också kreditera är det "normala".
Funkar i alla fall för mig. Flög SIN-HKG nyligen med CX ec, krediterade CX, men fick lounge access med mitt BA Silverkort. Har tidigare gjort samma sak i LHR. Flugit SAS ec, krediterat SAS, besökt lounge hos SQ. Har också gjort samma sak med business-biljetter men det kanske inte räknas som problematiska. Både i LHR och HKG.

Funkar i alla fall för mig. Flög SIN-HKG nyligen med CX ec, krediterade CX, men fick lounge access med mitt BA Silverkort. Har tidigare gjort samma sak i LHR. Flugit SAS ec, krediterat SAS, besökt lounge hos SQ. Har också gjort samma sak med business-biljetter men det kanske inte räknas som problematiska. Både i LHR och HKG.
Men Palmen, jag förstår din fråga. För jag var lite fundersam själv. På min rtn trip HKG-SIN-HKG (CX ec) i höstas hade jag lagt BA som frequentflyer-program och lät det vara vid incheckningen (mitt primära OW-program). Sedan gick jag till CX-loungen och käkade frukost. På vägen därifrån mot gaten frågande jag faktiskt loungens reception om det spelade någon roll vilket frequentflyer-program som stod på biljetten. Svaret blev nej. Om jag hade BA Silver level, och boardingcard till en OW flight så räckte det.

Eftersom prognosen med tier points visade att jag klarade silver men inte guld hos BA fram till 250331 (och LTG hos BA var helt utom räckhåll), så beslutade jag mig för att testa reglerna. Jag hade inget att förlora (mer än möjligen en lounge-access just denna dag). Vid incheckningen i SIN för återresan bad jag dem ändra frequentflyer-programmet till CX (grön medlem). Sedan gick gick jag till CX lounge, visade upp en CX-biljett (ec) och mobilen med BA-silver. Blev insläppt utan problem.

Detta visade sig vara extremt lyckosamt för mig. Helt oväntat. För CX kräver minst ett segment hos dem för att nå Silver. Och det fick jag i höstas, genom mitt lilla experiment. Nu pekar allt på att jag når silver CX innan mitt silver BA löper ut (och jag tänker lämna BA efter deras oväntade s.k. förbättringar), så jag hamnar inte i något slags ingenmansland mellan kvalificeringsperioder för olika OW-program.

(Kan tillägga att om experimentet inte fungerat så hade jag LoungeKey som back-up.)

Detta handlar inte om att man behöver vara någon slags "Do You Know Who I Am" person (vilket vissa här på siten hävdat). Men förhör sig om reglerna. Litar man inte på muntliga uppgifter - som jag fick i HKG - (och skriftliga uppgifter är oklara) så prövar man sig fram.

Last edited:
Statusmatchade också till Senator och flög ARN-VIE-BKK nyss med Austrian, och BKK-MUC-ARN hem med Lufthansa, samtliga flighter i ekonomi med familjen.

Vid avfärd från ARN 15:20 var SAS-loungen stängd.

ARN-VIE, ingen recognition eller liknande. Vatten och en chokladbit.

Väl i VIE hade vi nästan 6 timmar, så jag gick först till Austrians schengen-lounge.
Status var inlagt via LH-appen och allt såg bra ut där, men vid ankomst till loungen så var inget Miles&More-nummer och gick inte att lägga in enligt damen i loungen, "eftersom resan är bokad via SAS". Vidare till non-schengen loungen vid G-gates. Damen vid ingången beklagade statuskrånglet och lade in statusen korrekt på biljetten.

VIE-BKK, några timmar sena ut så matserveringen var vid 2 på natten. "Kids meal" var panerade fläskbitar så hårda att jag knappt kunde skära eller tugga dem, så det blev medhavda snacks innan läggdags. Crew suckade när jag frågade efter extra filt till barnen.

BKK-MUC, ingen recognition men trevligt crew. Helt OK mat. Crew delade ut gosedjur, pennor och lite annat till barnen, trevligt.

MUC-ARN, helt normal flygning, inget som avvek åt endera hållet.

Förutom att jag fick tillgång till loungerna (som iofs är det viktigaste för min del), så märkte jag ingen skillnad med senatorstatusen väl på planet. Det gör jag iofs inte med SAS eller något annat bolag heller, och det är inte speciellt viktigt för mig personligen.

Det verkar fungera i många fall nu men OM det blir för vanligt förekommande tror jag vissa bolag kommer sätta ner fötterna för att stoppa detta i deras tycke otyg. Och det är det jag menar i mitt inlägg ovan att de stora spelarna är de som helt sonika kommer säga åt sina allianssystrar att nu är det slut på detta. Och om CX inte får betalt av BA för att släppa in en BA-statusmedlem om inte han eller hon krediterar till The BA Club lovar jag dig att de kommer låta dig stå utanför.

Ca 20 ben med LH-gruppen sedan matchningen.

Det som överraskat mest negativt är frånvaron av seatblock. Även om planet varit halvfullt så har jag inte fått seatblock. Vet faktiskt inte om jag haft seatblock på någon flight i ekenomi. Här vinner ju EBG över Senator. Känns som jag väldigt ofta får seatblock hos SAS.

Det enda som stuckit som lite extra bra var att få välja mat först på en Discover-flygning.

Recognition är väl i övrigt obefintlig, men inget som spelar mig någon roll.

EBG framstår som minst lika bra som Senator i min värld.

Det verkar fungera i många fall nu men OM det blir för vanligt förekommande tror jag vissa bolag kommer sätta ner fötterna för att stoppa detta i deras tycke otyg. Och det är det jag menar i mitt inlägg ovan att de stora spelarna är de som helt sonika kommer säga åt sina allianssystrar att nu är det slut på detta. Och om CX inte får betalt av BA för att släppa in en BA-statusmedlem om inte han eller hon krediterar till The BA Club lovar jag dig att de kommer låta dig stå utanför.

Det är inte normen att det fungerar och en agent med huvudet på skaft kommer stoppa det.

Toppen