Senaste nytt

Miles&More Senator: Vad är poängen? [inte imponerad]

Värt att matcha för min del (fick ihop mina 6 segment genom jobbresor) men kommer inte att jobba aktivt för att åter kvalificera till senator, kommer att bero på om jobbresor är mest lämpliga att ta via LH tex pga pris. Är inte imponerad av deras business, skall sägas att jag dock inte flugit Allegris

... flygningen [var] högst ordinär. ...
För mig sammanfattas egentligen erfarenheten som SEN av den meningen.

Om jag åndå summerar vad SEN status gett mig är det
* en uppgradering intra-EU med ekonomi-service (och det var väldigt viktigt för LHgroup att jag betjänades av personalen från Y-kabinen medan de två som jobbade i fronten behandlade mig som luft)
* En gång recognition på 8 flygningar - inte personlig men purser riktade sig till samtliga på första Y-rad med en trevlig hälsning.
* Auto-seating på light-biljetter som ungefär hälften av gångerna gav mig första rad i Y kabinen (uppskattat) och andra gånger dåliga platser.
* Autoseating till nödutgångsrad - då flaggar appen för att man måste kvittera reglerna. Det synkas dock inte vidare utan man förhindras istället att boarda.
* fått lära mig att om man ringer numret som chatboten ger mig i inloggat läge, så skiter de fullständigt i SEN, för gu'bevars de är ju Lufthansa och har inget att göra med Lufthansas lojalitetsprogram, men om man verkligen vill kan de placera en SEN på en gratis stol mot betalning.
* Om M&M SEN kundtjänst hjälper mig med sätesvalet, så övertrumfas det ändå av flygbolagets algoritmer och jag flyttas utan någon som helst varning (nej, inte eq-swap, inte gardinflytt - platsen var ledig, men LH algoritm ville helt enkelt inte låta mig sitta på preferred seat på en UA award)
* gratis internet som kostar pengar

Som SEN har jag såklart alla andra fördelar av LHgroup, tex:
* en App som går på LSD och fantiserar fram avgångs- och ankomsttider, m.m.
* usel integration mellan flygbolagen inom LH-group och mot M&M i, tex inloggad kan inte boka resor med LH-group eftersom det ena bolagets sajt tolkar passageraruppgifterna på ett sätt som inte stämmer med hur M&M tolkar det. LH-appen kunde inte skapa SN boardingpass osv osv
* förseningar
* mycket buss-gate på FRA och BRU

...

För er som hoppade på matchningen i höstas, planerar ni att behålla er status den hårda vägen eller låta den förfalla?
Jag har inte bestämt mig ännu. Min ursprungliga plan var att förnya och upprätthålla SEN under några år.
Men jag har just nu inget bokat med LHgroup för 2025 och rubriken (inte imponerad) stämmer bra för mig också. Därför kommer det att bero på pris. Om LH-group kommer med bra priser i premium-kabiner till Asien och Oceanien, companion (2-4-1) eller likande finns det en möjlighet.

Blev nyfiken att förstå, tycker alltså ni att själva ögonblicket då flygvärdinna kommer och tackar er för att vara Senator medlemmar eller motsvarande, alltså recognition, är det viktigt för er? Eller misuppfattar jag recognition biten?

Det verkar vara väldigt viktigt för många. Whatever floats your boat tänker jag. Som jag skrev i en annan tråd vill jag inte att de kommer fram och basunerar mitt namn till alla kringsittande.

För min del är bagaget, fast track etc mycket viktigare. För att inte snacka om irrops och övernattningar. Fastnade på Frankfurt och fick sova på flygplatshotellet eftersom jag hade status medan killen jag lärde känna på promenaden från gaten till servicecentret hamnade på random hotell 45 minuter bort. Det är en viktigare sorts erkännande för mig.

Jag tycker bara det är "cringe" när det sker. Sitter oftast med hörlurar och lyssnar på nån podd och vill inte bli störd. Särskilt i economy är det pinsamt inför andra. De andra passagerarna hör ju inte vad pusher säger utan det ser mer ut som en tillsägelse av något slag.

Jag hoppade på matchningen men det var för att jag ändå hade en massa jobbresor till och från Wien planerade under hösten.
Jag hade ju tur med flera uppgraderingar (4 st) och en recognition där man placerat en vattenflaska och en våtservett på min sittplats.

Det som störde mig mest av allt var att jag inte hade möjlighet att välja sittplats i förväg, eller ens byta vid incheckning.

Jag kommer inte att satsa på att förnya statusen. SAS och medlemskapet i SkyTeam samt deras samarbete med Singapore airlines täcker in mitt resebehov både i jobbet och privat.

Uppgraderingar har det inte blivit några, men bra med en status i star. Främsta användningsområde inrikes USA där LH senator ger lounge vilket numera sas ebd inte ger. Det räckte för att motivera ett par LH segment (resa till London med frivilligt byte var väl den egentliga kostnaden). Det räcker inte för att motivera det som skulle krävas för att faktiskt förnya ytterligare ett år.

Flugit vanlig economy och inte basic. Så jag har iaf kunna välja plats. Däremot ingen större prio när Swiss valde bort min väska vid en anslutning (andra som var på samma flighter fick sin), och därefter höll på väskan i nästan 20 timmar efter att den faktiskt anlänt till destinationen...

Blev nyfiken att förstå, tycker alltså ni att själva ögonblicket då flygvärdinna kommer och tackar er för att vara Senator medlemmar eller motsvarande, alltså recognition, är det viktigt för er? Eller misuppfattar jag recognition biten?
Hmmm tolkar kritiken mer till att ”man” gärna hade sett mer seat block för SEN - särskilt när det är glest mellan passagerare- än att någon purser går bort till rad 17 och hälsar ”HerrFrau Senator” välkommen på just den flighten…

En fördel som senator är att man ändå har god tillgång till första klass awards och att en medresenär åker för halva poängsumman. Om man inte vill flyga ihop sina segment får det utmärkt att betala 2000 Euro per år för att behålla senator status. Det är väl ungefär vad en long haul resa i business kostar. Då får man dessutom uppgraderings vouchers 2 st samt fortsatt möjlighet till god award tillgänglighet och medresenär som reser för 50 % av poängsumman.
Som relativt nybliven statusmatchad Senator hade jag helt missat detta. Googlande ledde mig hit:
Det som gäller är möjligheten att förlänga status, inte att skaffa den från början. Och det är tydligen inget man säkert kan räkna med kommer att finnas varje år, utan något som skickats ut som ett erbjudande "just den här gången".

Man kan undra om € 2000 är dyrt eller ej? Första reflexen är ju att det är dyrt, eftersom man inte får några resor på köpet. ;) Men med tanke på att det krävs 100 inomeuropeiska segment i ekonomiklass (varav minst 50 med LH-gruppen/M&M-bolag) för kvalificera som Senator kanske det inte är så dyrt trots allt? Vissa av de som flyger t.ex. 50 ekonomisegment per år med Star Alliance kanske tycker det är värt en extrakostnad € 40/segment att kunna utnyttja *A Gold- och Senatorförmånerna? I alla fall folk med högre veckopeng än jag... Och jämfört med nya BA Clubs krav på £ 7500 (= ca € 9000) spendering exkl skatter för silvernivån (vilket alltså lätt blir > £ 10K om man flyger på ekonomibiljetter) framstår det inte alls som dyrt. o_O

Toppen