Senaste nytt

Miles & More Segment Run Tråd

Är detta verkligen kostnadseffektivt för att samla poäng om man planerar vaska tågresan? Senast jag var i ZRH så upplevde jag tågbiljetter att ligga ungefär i nivå med flyg prismässigt.
Biljetterna för AirRail tycks sättas med flygrese-logik plus en flat fee till SBB. lekt runt lite och verkar som att pris för AirRail-segment som ger Business Class-segment på M&M kostar 30CHF i tillägg till samma resa utan tågresan oavsett hur lång resan är eller kostar med SBB.

T.ex Luzern-ZRH och Lugano-ZRH båda 30chf extra jfr ZRH-ARN samma dagar medan SBB-appen säger 23/46 resp 58/116 chf med/utan HalbTax(Swisspass) i I.Klasse för samma tågresor.

Om 60chf är värt ett ganska anemiskt antal miles plus 80 qual points går väl att diskutera, iofs.

Hittade ARN-BRU-LHR (1005kr) och LHR-FRA-ARN (280kr) men skulle klicka tillbaka en sida och då försvann priset. Typiskt! :)
Nästa försök var inte lika billigt men ändå helt OK.

1726057665304.png

Någon som hittat och bokat något bra senaste dagarna?

För er som inte har tid eller tillfälle att åka över helgen med ett nattstopp kan jag rekommendera Klagenfurt (KLU) om ni utgår från Stockholm-Arlanda en vardag.

ARN-FRA-VIE-KLU-VIE-FRA-ARN.
Visa bifogad bild 156068
Det tar 15:55 minuter och prisar på cirka 3.500 SEK. VIE-KLU-VIE trafikeras av kändisar*. Resan hittad via Google Flights men då Lufthansa inte vill prissätta behöver bokning ske med resebyrå, nedanstående exempel via Travellink. Att boka med resebyrå är vad det är men priset är gynnsamt. Se följande exempel för november: Visa bifogad bild 156070

* Kändisar = Visa bifogad bild 156069

Möjligheten finns redan tidigare under hösten, jag åker tidigare i oktober via FRA/MUC. Bokningen gjordes via MartiGO på länk från Google flights och bokningsnumret går att lägga till i Lufthansas app direkt.

Kommer KLU funka då sträckan flygs av Braathens? o_O Ovan "proven" är väl inte bekräftat av Lufthansa, eller har jag missat något?
*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS.

Kommer KLU funka då sträckan flygs av Braathens? o_O Ovan "proven" är väl inte bekräftat av Lufthansa, eller har jag missat något?
*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS.
Ja. Flighten utförs officiellt av Austrian med riktigt OS-nummer. BRX är operatör av flygplan och personal. Som Air Baltic gjort åt SWISS etc.

Hittade ARN-BRU-LHR (1005kr) och LHR-FRA-ARN (280kr) men skulle klicka tillbaka en sida och då försvann priset. Typiskt! :)
Nästa försök var inte lika billigt men ändå helt OK.

Visa bifogad bild 156985

Någon som hittat och bokat något bra senaste dagarna?
Jag bokade Paris för några dagar sedan och lyckades komma under 3000 kr, dock inte med optimala flygtider.

Noterar att det står Economy Light i den där rutan till höger. Är det alltid så tydligt på Light-bokningar? Jag har en bokning där det i appen och all annan info endast står ”Economy” men kan inte välja plats. Kan det vara en light-variant iaf (gick lite snabbt vid bokningen så jag minns inte vad jag valde då)?

Uppdraget slutfört återstår att se om vi kan räkna in det sjätte benet som försvann i samband med förseningar.

CPH-MUC
MUC-FRA
FRA-WRO

WRO-MUC
MUC-FRA

WRO-FRA
FRA-CPH

Fasttrack, lounge och vattenflaska samt chokladbit på samtliga i övrigt ingen uppmärksamhet.
Sittplatser gick fint att boka innan incheckning.

Föredrar att som Diamond resa med SAS men Senator är bra att ha som reserv.

Toppen