Senaste nytt

Miles & More Segment Run Tråd

Varning bara för billiga Swiss-fares. Bokningsklasserna I, O, R, X ger inget till M&M. Jag verkar ha råkat ut för det. Får inte igenom en claim efter IT-strulet 19 juli. M&M hänvisar till att det var bokat i en bokningsklass som inte ger poäng. Har dock inte lyckats få fram vilken exakt bokningsklass jag bokat i, bara att det var Economy Light.
samtliga De bokningsklasser du nämner är awards. x är eko, i business och O First. R är premium eco. Så de är inga man råkar hamna i av misstag. De är även staff travel.

Kolla din bokningsbekräftelse för bokningsklass.

Vad jag känner till ger alla bokningklasser åtminstone en slatt poäng och segment.

samtliga De bokningsklasser du nämner är awards. x är eko, i business och O First. R är premium eco. Så de är inga man råkar hamna i av misstag. De är även staff travel.

Kolla din bokningsbekräftelse för bokningsklass.

Vad jag känner till ger alla bokningklasser åtminstone en slatt poäng och segment.
Ja, det är märkligt. Ska ringa nån dag och dra det ett varv till.

Nu pratar ni kanske om något jag inte förstår, men "att vissa klasser ger inget till M&M " i en segment-run-tråd tolkar jag som att det skulle finnas klasser på Swiss som inte get poäng, kvalificerande poäng och HON circle poäng?!
Verkar ju konstigt eftersom det annars verkar väldigt tydligt
"Only two criteria will be used to determine the number of Points, Qualifying Points and HON Circle Points earned: the travel class and whether it is a continental or intercontinental flight."
Därefter följer tabller med t.ex. "Ekonmi" som travelclass och inget om bokningsklasser

Och om det avsåg miles verkar det lika märkligt. Hur skulle ett revenuebased intjäningssystem ha ett beroende till bokningsklass?
Swiss.com säger dessutom uttryckligen om Economy Light: "
  • Miles & More: Members receive miles on all flights

Last edited:
Jag bad M&M kreditera den inställda flighten med Swiss, fick detta svar. Lutar åt att dom har fel.
1e1e3eab55abeacd6c86f4eb73e481ff.jpg

Har en resa planerad till MUC och skulle gärna vilja få till dubbla mellanlandningar både dit och hem. Söker jag på google flights så är det flighter med en mellanlandning som dyker upp. Finns det något annat tips för att söka med dubbla mellanlandningar eller bör man boka detta som två separata resor?

Du kan välja antal stopp när du söker flights på Skyscanner, tyvärr går det inte välja mer än 2+ stopp. Ibland hittar man dock 4 stopp med det filtret.

skyscanner.png

Vill man forcera fram fler stopp (och förlora transferskydd) kan man söka "flera städer"/multi-city. High risk, medium reward?

flera städer skyscanner.png

Denna taktik, i kombination med att under 6 års tid kvalificerat EBG med segment, är nog anledningen till varför SAS aldrig skickar friends & family eller andra erbjudanden till mig :(

Edit: EW med om du tänkte på M&M status match kampanjen

Varning bara för billiga Swiss-fares. Bokningsklasserna I, O, R, X ger inget till M&M. Jag verkar ha råkat ut för det. Får inte igenom en claim efter IT-strulet 19 juli. M&M hänvisar till att det var bokat i en bokningsklass som inte ger poäng. Har dock inte lyckats få fram vilken exakt bokningsklass jag bokat i, bara att det var Economy Light.
Varför tänka på poäng på en segment run för status match. Dom poängen du får nu räknas ju inte på nästa års senator, och gör nog lite mot en lifetime senator. Inte mycket att boka resor på heller med 6 st billiga resor i EU.

Toppen