Senaste nytt

Migrera bort från AmEx SAS EB & MasterC SAS EB - vad ska man migrera till?

TP12

Medlem
Du har inte ”maximerat” din kickback. Du kunde åkt till zanzibar för samma poängpris fast dubbelt så dyrt cash pris. Alternativt åkt till mexiko 130k poäng där en economy börjar från ca 9-10k per person (handlar om att maximera värdet). Nu kunde du ju ha gjort det värre också om du hade bokat award economy och mycket bättre med first.
För mig handlar det nog mer om att åka dit jag vill snarare än att maximera värde. Nu har vi varit på Zanzibar och Mexiko under de senaste 10 månaderna (bonusresor i C) och då fått bättre värde. Att åka på en bonusresa till något ställe som jag egentligen inte vill till för att det ger mer värde jämfört med revenue gör jag inte - och frågan är om det egentligen ger mer värde om det är en resa som jag egentligen inte skulle ha gjort.

Men vi har alla olika sätt att se på detta :)
 

hco

Medlem
samt funderar på om jag hade betalt vad resorna kostar om jag inte hade haft poängen så blir det kanske lite annorlunda.
Jag räknar alltid så själv. Blir lägre %-tal andra hypotetiska summor jag aldrig betalat i verkligheten. Men jag är nöjd och glad ändå, hehe.

Ingen kritik mot andra beräkningsätt. =) Bara en reflektion.
 

Fredrik

Medlem
För mig handlar det nog mer om att åka dit jag vill snarare än att maximera värde. :)

Man kan resonera på samma vis kring intjäning också. Om man kan få ut "maximal" intjäning genom att åka någonstans jag inte vill åka: har jag då sparat? Absolut har guldkortet blivit "billigare" men vad jag fick jag i utbyte?

Jag skulle argumentera för att billigaste guldkort är det där du inte spenderat en enda egna krona du inte skulle ha spenderat ändå. På samma vis är den idealiska bonusresan den dit du helst vill åka när du vill åka dit, inte den som gav mest resa för poängen bara för att det gick.

Absolut, man kan se på olika vis men för egen del och kanske inte för dig heller är det inget större värde i att åka någonstans bara för att det är mest utväxling på poängen.
 

igelkotten

Medlem
Svarar mig själv här då jag blev lite nyfiken på hur det ser ut för mig. Nu är väl detta knappast ett exempel på var man får mest värde men ändå.

Har en resa till Abu Dhabi i C med TK över höstlovet. 105k poäng för två personer med en voucher. Spend för att uppnå 105k poäng ca SEK 300k. Skatter på biljetterna 2*745.

Då detta inte är lie-flat och två förhållandevis korta segment var mitt alternativ economy med Qatar. Biljetterna hade kostat SEK 4 128 per person.

Så värdet blir då 4 128*2 - 745*2 = 6 766 dvs. ca 2,25 % på en spend på SEK 300k snarare än att jag ser det som att biljetterna i C med TK skulle kostat SEK 30-40k (totalt för två) och att jag får tillbaka 10 %, då det inte var ett realistiskt alternativ.

Ovan är så klart förenklat då jag inte tar hänsyn till poängen jag skulle fått om jag köpt biljetterna med pengar, avioser jag skulle fått av Qatar och avgifterna jag betalar för Amex/MC.

Sen är det också så att vissa andra bonusresor ger mig väsentligt högre värde men har nog svårt att se att man regelmässigt hamnar kring 10 % om man inte ser att alternativet verkligen hade varit att casha biljetter i C (vilket jag tex. hade gjort för decemberresan till Thailand/Singapore om jag inte lyckats knipa bonusresorna med SQ i våras).
Förstår räknesättet och det är tydligt att det finns massa olika sätt att tänka. En tanke som slog mig med ditt exempel var att ju rikare man är (alltså ju dyrare biljetter / serviceklass man normalt sett köper i cash) desto mer värde får den personen ut om man jmf med alternativet man skulle köpt istället för produkten man faktiskt kunde plocka ut med sina poäng.
 
  • Gilla
Reactions: hco

eddo

Medlem
Förstår räknesättet och det är tydligt att det finns massa olika sätt att tänka. En tanke som slog mig med ditt exempel var att ju rikare man är (alltså ju dyrare biljetter / serviceklass man normalt sett köper i cash) desto mer värde får den personen ut om man jmf med alternativet man skulle köpt istället för produkten man faktiskt kunde plocka ut med sina poäng.
Jag tycker också att det är lite konstigt sätt att räkna. Det är ju skillnad på värde och antal kronor man sparar. Majoriteten av resorna jag gör med poäng skulle jag aldrig åkt på överhuvudtaget om jag inte haft poäng. Betyder det att min kickback är 0%, eller till och med negativ eftersom jag spenderar pengar på skatter och avgifter för bonusresor istället för att inte resa alls? Nej, om jag tack vare poängen bokar en flygbiljett som skulle kostat 20k SEK så är ju det värdet jag får oavsett vad jag skulle ha gjort/inte skulle ha gjort annars och även om jag inte sparar några kronor. På samma sätt, om du för cash bara skulle ha bokat eco men nu åker business så får du ju en bättre upplevelse (dvs högre värde) än om du skulle åkt eco, även om antal kronor du sparar bara är biljettpriset i eco minus skatter och avgifter för bonusresan. Men alla får ju såklart beräkna värdet på det sättet man vill och som passar bäst för en själv. :)
 
Last edited:

mrestes

Medlem
Finns otaliga exempel.

Några enkla:
50k spend med Elite: 10k EB= 1 T&R inrikes i plus med Flypremium, går enkelt finna ett värde där på 5k motsvarande en cashbiljett till t ex LLA.
100k spend med SAS MC x2 helg med 30p/100kr= 30k EB=1 T&R Europa i plus med Flypremium. Kan finna ett värde mot cashbiljett på 10k där.

etc etc med vouchers, longhaul som ofta ger 10%+ ännu enklare.

SAS korten är de klart bästa i Sverige för oss som gillar resande ( gärna i C/F, ännu bättre kort då), ser ingen orsak byta till annat kreditkort.
Tack för detta. Och tack till alla andra som har svarat.

Jag inser att jag reser på ett mycket annorlunda sätt. 99% av mina resor kan är inom Europa i turistclass, och inte alltid med SAS eftersom andra bolag ofta har bättre pris eller tider.
Kollade nyss ett flyg i mars, brukar nästan alltid vara ute i god tid, till Paris ut torsdag morgon hem måndag kväll. 1967 kronor i Go Smart. Det skulle kosta 30000 poäng och 615 kr i skatt. Skillnad 1352 som kostar 30000 poäng. 30000 poäng kräver en spend på 150000 med Amex Elite. 150000 skulle ger 1875 kronor i cashback 1,25%. Visst får men en 2 for 1 som halvera spend till 75000 kr som är bara 937 kr cashback. Då blir poäng värd 415 kr mer än cashback. Men kortet kostar 400 kr i månaden. Även en spend över 300000 ger bara 4 biljetter med 50% rabatt och en besparing på 4*415=1660 kr. Men Amex Elite kostar 4380 kr mer per på än Cashback kortet.

Så för mig som flyger i princip aldrig inrikes, inom norden eller utanför Europa blir cashback den bästa eller, iallafall säkrast/vet vad jag får alternativ, tror jag. Har väldigt lite nytta av de andra förmåner med Amex Elite eftersom jag har Amex Platinum (iallafall just nu, det kan falla bort nästa år med ändringar där).
 

jimmy_h

Medlem
Hakar på denna tråd då jag också (tyvärr) inte kan resa som förr inom en väldigt lång framtid och letar värdigt alternativ till SAS AMEX.
Jag har full förståelse för att jag inte får samma kickback som tidigare, men just nu är jag nöjd med något istället för noll :)

Som tidigare avhandlats finns inte många alternativ och de "bästa" jag hittat är:
AMEX Blue (1,25% cachback)
COOP MasterCard (0,5p poäng per spenderad krona vilket också ger 1,25% genom 5% värdecheckar)
Givet att MasterCard accepteras på fler ställen så faller valet på COOP

Tittade tidigare på
Re:member som stoltserar med höga rabatter på Onlineköp men det finstilta visar att man "bara" får rabattkodet vilket man kan hitta själv.
Norwegian som har maxbelopp på cashbacken per månad

Har jag missat något kort värt att titta närmare på?
 
Toppen