Migrera bort från AmEx SAS EB & MasterC SAS EB - vad ska man migrera till?

elliott

New member
Hej alla!

Med anledning av den omstrukturering som kommer ske inom SAS ser jag för egen del att min familj och jag kommer ha svårt att göra åt alla våra ackumulerade SAS EB poäng och samt 2-4-1 vouchers

--> behovet att fortsättningsvis kanalisera köp mot att generera/samla fler EB-poäng har för oss upphört

--> våra AmEx SAS EB- samt SAS EB Mastercard-kort gör gott i att sägas upp direkt

Tänker mig att det är det är flera i samma/liknande sits(?) och vill väcka diskussion och gemensam efterforskning på vad det finns för alternativ att migrera till.

Är själv bara i startgroparna och har inget att redogöra än mer än att jag konstaterar följande personliga reflektioner/frågeställningar:

- Cashback är konceptuellt trevligt, men ej haft några klockrena upplevelser av det tidigare (körde OKQ8 för massa år sedan - tog fler år att ens lyckas säga upp) samt hittar med snabb googling inget över 1.X%

- Jag har gillat AmEx EB då 2-4-1 vouchern gett en ordentlig boost på kickbacken som helhet (att flyga businessclass är enkelt att relatera ett reellt (högt) värde till)

- Hur ser det ut i andra star alliance bolag (finns något liknande upplägg det SAS har med kreditkortsbolag/butiker mm. - likheter/skillnader?)

Hur tänker ni? Vad tittar ni på för alternativ? Är det någon som t.ex. funderar på konvertera befintliga SAS EB poäng till annat star alliance bolag (växlingskurs? är det värt det?)

Elliott skrev:Hej alla!Med anledning av den omstrukturering som kommer ske inom SAS ser jag för egen del att min familj och jag kommer ha svårt att göra åt alla våra ackumulerade SAS EB poäng och samt 2-4-1 vouchers--> behovet att fortsättningsvis kanalisera köp mot att generera/samla fler EB-poäng har för oss upphört--> våra AmEx SAS EB- samt SAS EB Mastercard-kort gör gott i att sägas upp direktKlicka för att utvidga...
Vad är det som gör att du ser det som svårt att nyttja poängen? Eurobonus kommer finnas kvar och fungera på samma sätt som tidigare men de har för avsikt att byta allians vilket kommer ta tid men när det är klart kommer man kunna använda poäng i den nya alliansen.

Elliott skrev:Är det någon som t.ex. funderar på konvertera befintliga SAS EB poäng till annat star alliance bolag (växlingskurs? är det värt det?)Klicka för att utvidga...
Vilka *A-flygbolags bonusprogram erbjuder möjligheten att konvertera/flytta poäng mellan programmen? Jag känner inte till någon sådan möjlighet.

För oss i Sverige finns inga andra flygbolag med kreditkort som vi kan få på ett enkelt sätt utan att ha "Business" i annat land.

I Sverige finns ju Strawberry som alternativ för poäng, men det är långt ifrån lika bra som flygpoäng.

Mig veterligen finns inget bonusprogram för flyg som tillåter dig att flytta poäng från program x till program y. Inom one world och de program som har Avios som valuta går det dock att flytta, men det hjälper inte dig.

Men huvudfrågan är nog, varför kan du inte fortsätta med eurobonus? Programmet försvinner inte, du kan fortsätta boka awards som vanligt till de lämnar. När de lämnat kan du fortsätta boka med eurobonus fast på skyteam. Ta med familjen till Karibien eller något annat ställe som varit svårt att nå tidigare med Star Alliance.

Elliott skrev:Hej alla!Med anledning av den omstrukturering som kommer ske inom SAS ser jag för egen del att min familj och jag kommer ha svårt att göra åt alla våra ackumulerade SAS EB poäng och samt 2-4-1 vouchers--> behovet att fortsättningsvis kanalisera köp mot att generera/samla fler EB-poäng har för oss upphört--> våra AmEx SAS EB- samt SAS EB Mastercard-kort gör gott i att sägas upp direktTänker mig att det är det är flera i samma/liknande sits(?) och vill väcka diskussion och gemensam efterforskning på vad det finns för alternativ att migrera till.Är själv bara i startgroparna och har inget att redogöra än mer än att jag konstaterar följande personliga reflektioner/frågeställningar:- Cashback är konceptuellt trevligt, men ej haft några klockrena upplevelser av det tidigare (körde OKQ8 för massa år sedan - tog fler år att ens lyckas säga upp) samt hittar med snabb googling inget över 1.X%- Jag har gillat AmEx EB då 2-4-1 vouchern gett en ordentlig boost på kickbacken som helhet (att flyga businessclass är enkelt att relatera ett reellt (högt) värde till)- Hur ser det ut i andra star alliance bolag (finns något liknande upplägg det SAS har med kreditkortsbolag/butiker mm. - likheter/skillnader?)Hur tänker ni? Vad tittar ni på för alternativ? Är det någon som t.ex. funderar på konvertera befintliga SAS EB poäng till annat star alliance bolag (växlingskurs? är det värt det?)Klicka för att utvidga...
Ni kanske vill åka till St. Maarten eller Tahiti två personer till poängpriset för en? Du kan alltid hitta nya rutter i Skyteam du kanske vill prova, Tro mig, du kan komma till de flesta platser med ett Skyteam-bolag också....

Cashback med Amex 1.25% för 35 kr i månaden (inklusive ett extra kort) är rätt bra om man kan komma upp i 20-30k spend per månad med Amex. Beror kanske mest på var du handlar och äta ute. Mina matbutiker, favorit krogar (förutom Mihn Mat) och Systembolaget tar alla Amex.

Fredah skrev:Vad är det som gör att du ser det som svårt att nyttja poängen? Eurobonus kommer finnas kvar och fungera på samma sätt som tidigare men de har för avsikt att byta allians vilket kommer ta tid men när det är klart kommer man kunna använda poäng i den nya alliansen.Klicka för att utvidga...
Fair enough - det finns inget som säger att EB skulle avvecklas - jag har endast min egna helt vilda gissning på att det kommer ta 1 till 2 år innan kvarstående poäng endast kan nyttjas inom skyteam (med osäkerheten kring vad konverteringen kommer bli). Det tidsintervallet är vild gissning - det är också på det antagandet jag ser att vi inte kommer ha tiden att resa upp poängen. Flyga inom skyteam har inte kännas jätteintressant vid första anblick men det kommer jag få utvärdera så småningom oavsett.

Oavsett ovan är det nog jag som kommunicerar lite kasst här och lett in uppmärksamheten på någon slags EB existensfråga + hur bra/dåligt SkyTeam är.

Min kärnfråga handlar om rikta om poänggenerering till något annat än SAS EB - vilka alternativ finns?

Någon frågade vilket flygbolag som tillåter att man konvererar deras poäng till annat flygbolags inom samma allians. Jag har inget svar. Det var en öppen fråga? Är svaret således att det inte finns?

mrestes skrev:Cashback med Amex 1.25% för 35 kr i månaden (inklusive ett extra kort) är rätt bra om man kan komma upp i 20-30k spend per månad med Amex. Beror kanske mest på var du handlar och äta ute. Mina matbutiker, favorit krogar (förutom Mihn Mat) och Systembolaget tar alla Amex.Klicka för att utvidga...
240sek per mån netto, 4080 på ett år (på 30k spend). Bättre än 0, men samtidigt inga kalassummor - men jag är också rätt okalibrerad på vad kan man förvänta sig. Har du någon bredare koll? På OKQ8 hade jag 2% för ca 7 år sedan-ish.

Elliott skrev:240sek per mån netto, 4080 på ett år (på 30k spend). Bättre än 0, men samtidigt inga kalassummor - men jag är också rätt okalibrerad på vad kan man förvänta sig. Har du någon bredare koll? På OKQ8 hade jag 2% för ca 7 år sedan-ish.Klicka för att utvidga...
Har letat som en galning och 1,25% var bäst jag hittade. Tycker värdet är likvärdigt med alla EuroBonus kort när man räknar in månadsavgiften. Om inte man med säkerhet få och kan utnyttja 2 vettiga 2 for 1 bonus resor. Och cashback är garanterad och kan inte expire.

Utomlands håller jag mig till kort utan valutapåslag, så mycket spend får varken cashback eller poäng.

mrestes skrev:Cashback med Amex 1.25% för 35 kr i månaden (inklusive ett extra kort) är rätt bra om man kan komma upp i 20-30k spend per månad med Amex. Beror kanske mest på var du handlar och äta ute. Mina matbutiker, favorit krogar (förutom Mihn Mat) och Systembolaget tar alla Amex.Klicka för att utvidga...
"Kickback värdet" jag får från Amex och MC Premium är omkring 10%. Så att byta till ren kickback på 1,25% är helt otänkbart.

Elliott skrev:Fair enough - det finns inget som säger att EB skulle avvecklas - jag har endast min egna helt vilda gissning på att det kommer ta 1 till 2 år innan kvarstående poäng endast kan nyttjas inom skyteam (med osäkerheten kring vad konverteringen kommer bli). Det tidsintervallet är vild gissning - det är också på det antagandet jag ser att vi inte kommer ha tiden att resa upp poängen. Flyga inom skyteam har inte kännas jätteintressant vid första anblick men det kommer jag få utvärdera så småningom oavsett.Oavsett ovan är det nog jag som kommunicerar lite kasst här och lett in uppmärksamheten på någon slags EB existensfråga + hur bra/dåligt SkyTeam är.Min kärnfråga handlar om rikta om poänggenerering till något annat än SAS EB - vilka alternativ finns?Någon frågade vilket flygbolag som tillåter att man konvererar deras poäng till annat flygbolags inom samma allians. Jag har inget svar. Det var en öppen fråga? Är svaret således att det inte finns?Klicka för att utvidga...
Tja, i nuläget är det alltså inte tal om någon konvertering utan poängen fortsätter som de alltid har gjort men däremot kan man fundera över vilket värde man kan få ut när man ska boka via SAS/skyteam istället för SAS/Star Alliance. Visst finns det en risk att det blir sämre värde men det är inget vi vet ännu.

Oavsett så blir det svårt att hitta något som slår värdena du kan få ut med Eurobonus. Det finns inga direkta alternativ, du kan kolla på Amex membership rewards men efter de senaste devalveringarna så är det ganska värdelöst också så om du inte vill fortsätta med EB är nog cash-back kort eller typ strawberry hotels ditt bästa alternativ. Men det beror ju på vad du vill ha ut? Pengar, hotellnätter eller resor..

Nej det finns inget sätt (i dagsläget) att föra över Eurobonuspoäng till något annat program, du kan däremot köpa annat än flygresor för dina poäng.

palmen skrev:"Kickback värdet" jag får från Amex och MC Premium är omkring 10%. Så att byta tillbaka ren kickback på 1,25% är helt otänkbart.Klicka för att utvidga...
Instämmer med @palmen här.

Fredah skrev:Tja, i nuläget är det alltså inte tal om någon konvertering utan poängen fortsätter som de alltid har gjort men däremot kan man fundera över vilket värde man kan få ut när man ska boka via SAS/skyteam istället för SAS/Star Alliance. Visst finns det en risk att det blir sämre värde men det är inget vi vet ännu.Oavsett så blir det svårt att hitta något som slår värdena du kan få ut med Eurobonus. Det finns inga direkta alternativ, du kan kolla på Amex membership rewards men efter de senaste devalveringarna så är det ganska värdelöst också så om du inte vill fortsätta med EB är nog cash-back kort eller typ strawberry hotels ditt bästa alternativ. Men det beror ju på vad du vill ha ut? Pengar, hotellnätter eller resor..Nej det finns inget sätt (i dagsläget) att föra över Eurobonuspoäng till något annat program, du kan däremot köpa annat än flygresor för dina poäng.Instämmer med@palmenhär.Klicka för att utvidga...
Vad vill jag ha ut: Maxat ”kickback värde” som @palmen så fint uttryckte det. Enig att SAS EB varit/är helt fenomenalt för det. Om det inte finns något likvärdigt alternativ (sett till maximalt kickback värde) som SAS EB så kanske man helt sonika ska lunka vidare med AmEx och MC EB tills vi vet något mer konkret kring SAS EB värde framåt/hur det kommer förändras?

Elliott skrev:Vad vill jag ha ut: Maxat ”kickback värde” som@palmenså fint uttryckte det. Enig att SAS EB varit/är helt fenomenalt för det. Om det inte finns något likvärdigt alternativ (sett till maximalt kickback värde) som SAS EB så kanske man helt sonika ska lunka vidare med AmEx och MC EB tills vi vet något mer konkret kring SAS EB värde framåt/hur det kommer förändras?Klicka för att utvidga...
Exakt, oavsett vad det blir så är iaf min känsla att bäst värde kommer vara att fortsätta med EB. Sen om det kommer bli 2-4-1 på skyteam osv det återstår att se men jag kommer iaf fortsätta jaga poäng. Det är snarare så att efter beskedet att sas nu har finansiering så är det mer relevant än vad det varit eftersom det tidigare funnits en risk att poängen försvinner (om sas går i konkurs), den risken har ju minskat nu.

palmen skrev:"Kickback värdet" jag får från Amex och MC Premium är omkring 10%. Så att byta till ren kickback på 1,25% är helt otänkbart.Klicka för att utvidga...
Hur räknar du till 10%. Jag har uppenbarligen missat något i mina uträkningar för jag kommer inte i närheten av 10%.

mrestes skrev:Hur räknar du till 10%. Jag har uppenbarligen missat något i mina uträkningar för jag kommer inte i närheten av 10%.Klicka för att utvidga...
Finns otaliga exempel.

Några enkla:

50k spend med Elite: 10k EB= 1 T&R inrikes i plus med Flypremium, går enkelt finna ett värde där på 5k motsvarande en cashbiljett till t ex LLA.

100k spend med SAS MC x2 helg med 30p/100kr= 30k EB=1 T&R Europa i plus med Flypremium. Kan finna ett värde mot cashbiljett på 10k där.

etc etc med vouchers, longhaul som ofta ger 10%+ ännu enklare.

SAS korten är de klart bästa i Sverige för oss som gillar resande ( gärna i C/F, ännu bättre kort då), ser ingen orsak byta till annat kreditkort.

mrestes skrev:Hur räknar du till 10%. Jag har uppenbarligen missat något i mina uträkningar för jag kommer inte i närheten av 10%.Klicka för att utvidga...
En voucher är värd 10-15k för mig och kräver en spend på 150k. Det blir 10% utan problemet när man tar in beaktande allt annat som kommer med kortet i form av poäng mm.

palmen skrev:En voucher är värd 10-15k för mig och kräver en spend på 150k. Det blir 10% utan problemet när man tar in beaktande allt annat som kommer med kortet i form av poäng mm.Klicka för att utvidga...
Räknar liknande men tar man hänsyn till vad korten kostar, spend för att få ihop tillräckligt poäng för att utnyttja voucher (jag är noga med att inte använda några poäng jag får genom jobbet för privata resor) samt funderar på om jag hade betalt vad resorna kostar om jag inte hade haft poängen så blir det kanske lite annorlunda.

En resa i C har kanske ett pris på 40k men då jag sannolikt inte hade köpt den för 40k privat utan max spenderat 20k (och om det inte funnits så billigt i C så hade jag köpt PE istället) så blir värderingen lite annorlunda. Enklare att räkna på cashback, så klart.

TP12 skrev:Räknar liknande men tar man hänsyn till vad korten kostar, spend för att få ihop tillräckligt poäng för att utnyttja voucher (jag är noga med att inte använda några poäng jag får genom jobbet för privata resor) samt funderar på om jag hade betalt vad resorna kostar om jag inte hade haft poängen så blir det kanske lite annorlunda.En resa i C har kanske ett pris på 40k men då jag sannolikt inte hade köpt den för 40k privat utan max spenderat 20k (och om det inte funnits så billigt i C så hade jag köpt PE istället) så blir värderingen lite annorlunda. Enklare att räkna på cashback, så klart.Klicka för att utvidga...
Svarar mig själv här då jag blev lite nyfiken på hur det ser ut för mig. Nu är väl detta knappast ett exempel på var man får mest värde men ändå.

Har en resa till Abu Dhabi i C med TK över höstlovet. 105k poäng för två personer med en voucher. Spend för att uppnå 105k poäng ca SEK 300k. Skatter på biljetterna 2*745.

Då detta inte är lie-flat och två förhållandevis korta segment var mitt alternativ economy med Qatar. Biljetterna hade kostat SEK 4 128 per person.

Så värdet blir då 4 128*2 - 745*2 = 6 766 dvs. ca 2,25 % på en spend på SEK 300k snarare än att jag ser det som att biljetterna i C med TK skulle kostat SEK 30-40k (totalt för två) och att jag får tillbaka 10 %, då det inte var ett realistiskt alternativ.

Ovan är så klart förenklat då jag inte tar hänsyn till poängen jag skulle fått om jag köpt biljetterna med pengar, avioser jag skulle fått av Qatar och avgifterna jag betalar för Amex/MC.

Sen är det också så att vissa andra bonusresor ger mig väsentligt högre värde men har nog svårt att se att man regelmässigt hamnar kring 10 % om man inte ser att alternativet verkligen hade varit att casha biljetter i C (vilket jag tex. hade gjort för decemberresan till Thailand/Singapore om jag inte lyckats knipa bonusresorna med SQ i våras).

TP12 skrev:Svarar mig själv här då jag blev lite nyfiken på hur det ser ut för mig. Nu är väl detta knappast ett exempel på var man får mest värde men ändå.Har en resa till Abu Dhabi i C med TK över höstlovet. 105k poäng för två personer med en voucher. Spend för att uppnå 105k poäng ca SEK 300k. Skatter på biljetterna 2*745.Då detta inte är lie-flat och två förhållandevis korta segment var mitt alternativ economy med Qatar. Biljetterna hade kostat SEK 4 128 per person.Så värdet blir då 4 128*2 - 745*2 = 6 766 dvs. ca 2,25 % på en spend på SEK 300k snarare än att jag ser det som att biljetterna i C med TK skulle kostat SEK 30-40k (totalt för två) och att jag får tillbaka 10 %, då det inte var ett realistiskt alternativ.Ovan är så klart förenklat då jag inte tar hänsyn till poängen jag skulle fått om jag köpt biljetterna med pengar, avioser jag skulle fått av Qatar och avgifterna jag betalar för Amex/MC.Sen är det också så att vissa andra bonusresor ger mig väsentligt högre värde men har nog svårt att se att man regelmässigt hamnar kring 10 % om man inte ser att alternativet verkligen hade varit att casha biljetter i C (vilket jag tex. hade gjort för decemberresan till Thailand/Singapore om jag inte lyckats knipa bonusresorna med SQ i våras).Klicka för att utvidga...
Du har inte ”maximerat” din kickback. Du kunde åkt till zanzibar för samma poängpris fast dubbelt så dyrt cash pris. Alternativt åkt till mexiko 130k poäng där en economy börjar från ca 9-10k per person (handlar om att maximera värdet). Nu kunde du ju ha gjort det värre också om du hade bokat award economy och mycket bättre med first.

Back