Senaste nytt

Migrera bort från AmEx SAS EB & MasterC SAS EB - vad ska man migrera till?

Elliott

Medlem
Hej alla!

Med anledning av den omstrukturering som kommer ske inom SAS ser jag för egen del att min familj och jag kommer ha svårt att göra åt alla våra ackumulerade SAS EB poäng och samt 2-4-1 vouchers
--> behovet att fortsättningsvis kanalisera köp mot att generera/samla fler EB-poäng har för oss upphört
--> våra AmEx SAS EB- samt SAS EB Mastercard-kort gör gott i att sägas upp direkt

Tänker mig att det är det är flera i samma/liknande sits(?) och vill väcka diskussion och gemensam efterforskning på vad det finns för alternativ att migrera till.

Är själv bara i startgroparna och har inget att redogöra än mer än att jag konstaterar följande personliga reflektioner/frågeställningar:
- Cashback är konceptuellt trevligt, men ej haft några klockrena upplevelser av det tidigare (körde OKQ8 för massa år sedan - tog fler år att ens lyckas säga upp) samt hittar med snabb googling inget över 1.X%
- Jag har gillat AmEx EB då 2-4-1 vouchern gett en ordentlig boost på kickbacken som helhet (att flyga businessclass är enkelt att relatera ett reellt (högt) värde till)
- Hur ser det ut i andra star alliance bolag (finns något liknande upplägg det SAS har med kreditkortsbolag/butiker mm. - likheter/skillnader?)

Hur tänker ni? Vad tittar ni på för alternativ? Är det någon som t.ex. funderar på konvertera befintliga SAS EB poäng till annat star alliance bolag (växlingskurs? är det värt det?)

Hej alla!

Med anledning av den omstrukturering som kommer ske inom SAS ser jag för egen del att min familj och jag kommer ha svårt att göra åt alla våra ackumulerade SAS EB poäng och samt 2-4-1 vouchers
--> behovet att fortsättningsvis kanalisera köp mot att generera/samla fler EB-poäng har för oss upphört
--> våra AmEx SAS EB- samt SAS EB Mastercard-kort gör gott i att sägas upp direkt
Vad är det som gör att du ser det som svårt att nyttja poängen? Eurobonus kommer finnas kvar och fungera på samma sätt som tidigare men de har för avsikt att byta allians vilket kommer ta tid men när det är klart kommer man kunna använda poäng i den nya alliansen.

För oss i Sverige finns inga andra flygbolag med kreditkort som vi kan få på ett enkelt sätt utan att ha "Business" i annat land.
I Sverige finns ju Strawberry som alternativ för poäng, men det är långt ifrån lika bra som flygpoäng.

Mig veterligen finns inget bonusprogram för flyg som tillåter dig att flytta poäng från program x till program y. Inom one world och de program som har Avios som valuta går det dock att flytta, men det hjälper inte dig.

Men huvudfrågan är nog, varför kan du inte fortsätta med eurobonus? Programmet försvinner inte, du kan fortsätta boka awards som vanligt till de lämnar. När de lämnat kan du fortsätta boka med eurobonus fast på skyteam. Ta med familjen till Karibien eller något annat ställe som varit svårt att nå tidigare med Star Alliance.

Hej alla!

Tänker mig att det är det är flera i samma/liknande sits(?) och vill väcka diskussion och gemensam efterforskning på vad det finns för alternativ att migrera till.

Är själv bara i startgroparna och har inget att redogöra än mer än att jag konstaterar följande personliga reflektioner/frågeställningar:
- Cashback är konceptuellt trevligt, men ej haft några klockrena upplevelser av det tidigare (körde OKQ8 för massa år sedan - tog fler år att ens lyckas säga upp) samt hittar med snabb googling inget över 1.X%
- Jag har gillat AmEx EB då 2-4-1 vouchern gett en ordentlig boost på kickbacken som helhet (att flyga businessclass är enkelt att relatera ett reellt (högt) värde till)
- Hur ser det ut i andra star alliance bolag (finns något liknande upplägg det SAS har med kreditkortsbolag/butiker mm. - likheter/skillnader?)

Hur tänker ni? Vad tittar ni på för alternativ? Är det någon som t.ex. funderar på konvertera befintliga SAS EB poäng till annat star alliance bolag (växlingskurs? är det värt det?)
Ni kanske vill åka till St. Maarten eller Tahiti två personer till poängpriset för en? Du kan alltid hitta nya rutter i Skyteam du kanske vill prova, Tro mig, du kan komma till de flesta platser med ett Skyteam-bolag också....

Cashback med Amex 1.25% för 35 kr i månaden (inklusive ett extra kort) är rätt bra om man kan komma upp i 20-30k spend per månad med Amex. Beror kanske mest på var du handlar och äta ute. Mina matbutiker, favorit krogar (förutom Mihn Mat) och Systembolaget tar alla Amex.

Vad är det som gör att du ser det som svårt att nyttja poängen? Eurobonus kommer finnas kvar och fungera på samma sätt som tidigare men de har för avsikt att byta allians vilket kommer ta tid men när det är klart kommer man kunna använda poäng i den nya alliansen.
Fair enough - det finns inget som säger att EB skulle avvecklas - jag har endast min egna helt vilda gissning på att det kommer ta 1 till 2 år innan kvarstående poäng endast kan nyttjas inom skyteam (med osäkerheten kring vad konverteringen kommer bli). Det tidsintervallet är vild gissning - det är också på det antagandet jag ser att vi inte kommer ha tiden att resa upp poängen. Flyga inom skyteam har inte kännas jätteintressant vid första anblick men det kommer jag få utvärdera så småningom oavsett.

Oavsett ovan är det nog jag som kommunicerar lite kasst här och lett in uppmärksamheten på någon slags EB existensfråga + hur bra/dåligt SkyTeam är.

Min kärnfråga handlar om rikta om poänggenerering till något annat än SAS EB - vilka alternativ finns?

Någon frågade vilket flygbolag som tillåter att man konvererar deras poäng till annat flygbolags inom samma allians. Jag har inget svar. Det var en öppen fråga? Är svaret således att det inte finns?

Cashback med Amex 1.25% för 35 kr i månaden (inklusive ett extra kort) är rätt bra om man kan komma upp i 20-30k spend per månad med Amex. Beror kanske mest på var du handlar och äta ute. Mina matbutiker, favorit krogar (förutom Mihn Mat) och Systembolaget tar alla Amex.
240sek per mån netto, 4080 på ett år (på 30k spend). Bättre än 0, men samtidigt inga kalassummor - men jag är också rätt okalibrerad på vad kan man förvänta sig. Har du någon bredare koll? På OKQ8 hade jag 2% för ca 7 år sedan-ish.

240sek per mån netto, 4080 på ett år (på 30k spend). Bättre än 0, men samtidigt inga kalassummor - men jag är också rätt okalibrerad på vad kan man förvänta sig. Har du någon bredare koll? På OKQ8 hade jag 2% för ca 7 år sedan-ish.
Har letat som en galning och 1,25% var bäst jag hittade. Tycker värdet är likvärdigt med alla EuroBonus kort när man räknar in månadsavgiften. Om inte man med säkerhet få och kan utnyttja 2 vettiga 2 for 1 bonus resor. Och cashback är garanterad och kan inte expire.
Utomlands håller jag mig till kort utan valutapåslag, så mycket spend får varken cashback eller poäng.

Toppen