Senaste nytt

Migrera bort från AmEx SAS EB & MasterC SAS EB - vad ska man migrera till?

palmen

Moderator
Cashback med Amex 1.25% för 35 kr i månaden (inklusive ett extra kort) är rätt bra om man kan komma upp i 20-30k spend per månad med Amex. Beror kanske mest på var du handlar och äta ute. Mina matbutiker, favorit krogar (förutom Mihn Mat) och Systembolaget tar alla Amex.
"Kickback värdet" jag får från Amex och MC Premium är omkring 10%. Så att byta till ren kickback på 1,25% är helt otänkbart.
 

Fredah

Medlem
Fair enough - det finns inget som säger att EB skulle avvecklas - jag har endast min egna helt vilda gissning på att det kommer ta 1 till 2 år innan kvarstående poäng endast kan nyttjas inom skyteam (med osäkerheten kring vad konverteringen kommer bli). Det tidsintervallet är vild gissning - det är också på det antagandet jag ser att vi inte kommer ha tiden att resa upp poängen. Flyga inom skyteam har inte kännas jätteintressant vid första anblick men det kommer jag få utvärdera så småningom oavsett.

Oavsett ovan är det nog jag som kommunicerar lite kasst här och lett in uppmärksamheten på någon slags EB existensfråga + hur bra/dåligt SkyTeam är.

Min kärnfråga handlar om rikta om poänggenerering till något annat än SAS EB - vilka alternativ finns?

Någon frågade vilket flygbolag som tillåter att man konvererar deras poäng till annat flygbolags inom samma allians. Jag har inget svar. Det var en öppen fråga? Är svaret således att det inte finns?
Tja, i nuläget är det alltså inte tal om någon konvertering utan poängen fortsätter som de alltid har gjort men däremot kan man fundera över vilket värde man kan få ut när man ska boka via SAS/skyteam istället för SAS/Star Alliance. Visst finns det en risk att det blir sämre värde men det är inget vi vet ännu.

Oavsett så blir det svårt att hitta något som slår värdena du kan få ut med Eurobonus. Det finns inga direkta alternativ, du kan kolla på Amex membership rewards men efter de senaste devalveringarna så är det ganska värdelöst också så om du inte vill fortsätta med EB är nog cash-back kort eller typ strawberry hotels ditt bästa alternativ. Men det beror ju på vad du vill ha ut? Pengar, hotellnätter eller resor..

Nej det finns inget sätt (i dagsläget) att föra över Eurobonuspoäng till något annat program, du kan däremot köpa annat än flygresor för dina poäng.

"Kickback värdet" jag får från Amex och MC Premium är omkring 10%. Så att byta tillbaka ren kickback på 1,25% är helt otänkbart.
Instämmer med @palmen här.
 

Elliott

Medlem
Tja, i nuläget är det alltså inte tal om någon konvertering utan poängen fortsätter som de alltid har gjort men däremot kan man fundera över vilket värde man kan få ut när man ska boka via SAS/skyteam istället för SAS/Star Alliance. Visst finns det en risk att det blir sämre värde men det är inget vi vet ännu.

Oavsett så blir det svårt att hitta något som slår värdena du kan få ut med Eurobonus. Det finns inga direkta alternativ, du kan kolla på Amex membership rewards men efter de senaste devalveringarna så är det ganska värdelöst också så om du inte vill fortsätta med EB är nog cash-back kort eller typ strawberry hotels ditt bästa alternativ. Men det beror ju på vad du vill ha ut? Pengar, hotellnätter eller resor..

Nej det finns inget sätt (i dagsläget) att föra över Eurobonuspoäng till något annat program, du kan däremot köpa annat än flygresor för dina poäng.


Instämmer med @palmen här.
Vad vill jag ha ut: Maxat ”kickback värde” som @palmen så fint uttryckte det. Enig att SAS EB varit/är helt fenomenalt för det. Om det inte finns något likvärdigt alternativ (sett till maximalt kickback värde) som SAS EB så kanske man helt sonika ska lunka vidare med AmEx och MC EB tills vi vet något mer konkret kring SAS EB värde framåt/hur det kommer förändras?
 

Fredah

Medlem
Vad vill jag ha ut: Maxat ”kickback värde” som @palmen så fint uttryckte det. Enig att SAS EB varit/är helt fenomenalt för det. Om det inte finns något likvärdigt alternativ (sett till maximalt kickback värde) som SAS EB så kanske man helt sonika ska lunka vidare med AmEx och MC EB tills vi vet något mer konkret kring SAS EB värde framåt/hur det kommer förändras?
Exakt, oavsett vad det blir så är iaf min känsla att bäst värde kommer vara att fortsätta med EB. Sen om det kommer bli 2-4-1 på skyteam osv det återstår att se men jag kommer iaf fortsätta jaga poäng. Det är snarare så att efter beskedet att sas nu har finansiering så är det mer relevant än vad det varit eftersom det tidigare funnits en risk att poängen försvinner (om sas går i konkurs), den risken har ju minskat nu.
 

M.K

Medlem
Hur räknar du till 10%. Jag har uppenbarligen missat något i mina uträkningar för jag kommer inte i närheten av 10%.
Finns otaliga exempel.

Några enkla:
50k spend med Elite: 10k EB= 1 T&R inrikes i plus med Flypremium, går enkelt finna ett värde där på 5k motsvarande en cashbiljett till t ex LLA.
100k spend med SAS MC x2 helg med 30p/100kr= 30k EB=1 T&R Europa i plus med Flypremium. Kan finna ett värde mot cashbiljett på 10k där.

etc etc med vouchers, longhaul som ofta ger 10%+ ännu enklare.

SAS korten är de klart bästa i Sverige för oss som gillar resande ( gärna i C/F, ännu bättre kort då), ser ingen orsak byta till annat kreditkort.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hur räknar du till 10%. Jag har uppenbarligen missat något i mina uträkningar för jag kommer inte i närheten av 10%.
En voucher är värd 10-15k för mig och kräver en spend på 150k. Det blir 10% utan problemet när man tar in beaktande allt annat som kommer med kortet i form av poäng mm.
 

TP12

Medlem
En voucher är värd 10-15k för mig och kräver en spend på 150k. Det blir 10% utan problemet när man tar in beaktande allt annat som kommer med kortet i form av poäng mm.
Räknar liknande men tar man hänsyn till vad korten kostar, spend för att få ihop tillräckligt poäng för att utnyttja voucher (jag är noga med att inte använda några poäng jag får genom jobbet för privata resor) samt funderar på om jag hade betalt vad resorna kostar om jag inte hade haft poängen så blir det kanske lite annorlunda.

En resa i C har kanske ett pris på 40k men då jag sannolikt inte hade köpt den för 40k privat utan max spenderat 20k (och om det inte funnits så billigt i C så hade jag köpt PE istället) så blir värderingen lite annorlunda. Enklare att räkna på cashback, så klart.
 

TP12

Medlem
Räknar liknande men tar man hänsyn till vad korten kostar, spend för att få ihop tillräckligt poäng för att utnyttja voucher (jag är noga med att inte använda några poäng jag får genom jobbet för privata resor) samt funderar på om jag hade betalt vad resorna kostar om jag inte hade haft poängen så blir det kanske lite annorlunda.

En resa i C har kanske ett pris på 40k men då jag sannolikt inte hade köpt den för 40k privat utan max spenderat 20k (och om det inte funnits så billigt i C så hade jag köpt PE istället) så blir värderingen lite annorlunda. Enklare att räkna på cashback, så klart.
Svarar mig själv här då jag blev lite nyfiken på hur det ser ut för mig. Nu är väl detta knappast ett exempel på var man får mest värde men ändå.

Har en resa till Abu Dhabi i C med TK över höstlovet. 105k poäng för två personer med en voucher. Spend för att uppnå 105k poäng ca SEK 300k. Skatter på biljetterna 2*745.

Då detta inte är lie-flat och två förhållandevis korta segment var mitt alternativ economy med Qatar. Biljetterna hade kostat SEK 4 128 per person.

Så värdet blir då 4 128*2 - 745*2 = 6 766 dvs. ca 2,25 % på en spend på SEK 300k snarare än att jag ser det som att biljetterna i C med TK skulle kostat SEK 30-40k (totalt för två) och att jag får tillbaka 10 %, då det inte var ett realistiskt alternativ.

Ovan är så klart förenklat då jag inte tar hänsyn till poängen jag skulle fått om jag köpt biljetterna med pengar, avioser jag skulle fått av Qatar och avgifterna jag betalar för Amex/MC.

Sen är det också så att vissa andra bonusresor ger mig väsentligt högre värde men har nog svårt att se att man regelmässigt hamnar kring 10 % om man inte ser att alternativet verkligen hade varit att casha biljetter i C (vilket jag tex. hade gjort för decemberresan till Thailand/Singapore om jag inte lyckats knipa bonusresorna med SQ i våras).
 

Flyer722

Medlem
Svarar mig själv här då jag blev lite nyfiken på hur det ser ut för mig. Nu är väl detta knappast ett exempel på var man får mest värde men ändå.

Har en resa till Abu Dhabi i C med TK över höstlovet. 105k poäng för två personer med en voucher. Spend för att uppnå 105k poäng ca SEK 300k. Skatter på biljetterna 2*745.

Då detta inte är lie-flat och två förhållandevis korta segment var mitt alternativ economy med Qatar. Biljetterna hade kostat SEK 4 128 per person.

Så värdet blir då 4 128*2 - 745*2 = 6 766 dvs. ca 2,25 % på en spend på SEK 300k snarare än att jag ser det som att biljetterna i C med TK skulle kostat SEK 30-40k (totalt för två) och att jag får tillbaka 10 %, då det inte var ett realistiskt alternativ.

Ovan är så klart förenklat då jag inte tar hänsyn till poängen jag skulle fått om jag köpt biljetterna med pengar, avioser jag skulle fått av Qatar och avgifterna jag betalar för Amex/MC.

Sen är det också så att vissa andra bonusresor ger mig väsentligt högre värde men har nog svårt att se att man regelmässigt hamnar kring 10 % om man inte ser att alternativet verkligen hade varit att casha biljetter i C (vilket jag tex. hade gjort för decemberresan till Thailand/Singapore om jag inte lyckats knipa bonusresorna med SQ i våras).
Du har inte ”maximerat” din kickback. Du kunde åkt till zanzibar för samma poängpris fast dubbelt så dyrt cash pris. Alternativt åkt till mexiko 130k poäng där en economy börjar från ca 9-10k per person (handlar om att maximera värdet). Nu kunde du ju ha gjort det värre också om du hade bokat award economy och mycket bättre med first.
 
Toppen