Samosaguas
Medlem
Jag kan rekommendera Restaurante Mina i Bilbao. Har en stjärna och en avsmakningsmeny går bara på 52 euro.
Restaurante Mina
Restaurante Mina
Danji har ingen stjärna 2015.
Håller med om Sölleröd och Den Röde Cottage. Jag vill dock inte kalla Sölleröd billig, det kostar i ärlighetens namn skjortan. Förrätter på kvällen ligger från 250 hårt skattade danska kronor och huvudrätter från 350 DKK. Och 1700 DKK för Kiin Kiin är ju inte heller särskilt billigt...Alla tre är däremot prisvärda men det är en annan femma. Dina tips passar nog bättre i den allmänna GM-trådenJag bor nära Ernst-Hugos antagoniststad CPH och där finns en del bra. Provade nu senast Kiin Kiins 10 års menyer - 995 DKK (1700 DKK med vin) som hittat om man vill prova modern "Chemistry" Thai.
En annan är "Den Røde Cottage ". De kommer ihåg mig väl då jag lapade i mig den röda (2007) Macon Burgy till hummern (tycker det är nys det där med att fisk/skaldjur skall ha vitt osv osv)
De har lovat att köpa in 2011 till nästa gång
Det är iofs "lite" Noma varning fast utan roliga namn - men klart besöksvärt. Ligger i samma prisklass som Kiin om man väljer att stuffa 8 rätters.
Sedan har vi min absoluta favorit - jag är en sucker för dansk "kro" - "Søllerød Kro" . Bara det att de har stängt vecka 29-31 - mitt under högsäsong visar hur allvarliga de är med synen på livet.
Det spelar ingen roll i vilken del du sitter i - även fast om jag får välja fritt skulle ta en av de mindre rummen efter "bondestuen".
Maten är super duper om än lite tråkig ibland i sitt upplägg (läs smakvariation) men de är lite konservativa här.
Väljer man ala carte så är det bara köra "blint" dvs välja vad som för allt är genomtänkt likväl. Vill man gå lite mer all in så finns det en avsmakningsmeny eller en "teaser". Vad man väljer beror mer på magstorlek än plånbok för allt är "billigt" och därmed jädrigt prisvärt.
Viner finns så det räcker och blir över - jag brukar vara konservativ och köra Pinot rakt av då de har en del roliga saker i källaren - där den New Zeeländska "Central Otago från Rippon" är min favvis (sedan så är min farbror väldigt bra vän med sommeliern Jan tillika restaurangchef - och det brukar löna sig för mig - fast jag berättade det först 4 ggn jag var där för att inte verka "snyltig")
Vill man bara lyxa lite så är söndags"frukosten" (läs:lunch för de som inte kan danska) helt OK och billig.
Så - prova med stora bokstäver.
Se inlägg #61 i denna trådNågon som har några aktuella tips på bra Michelinrestauranger i Bilbao och San Sebastian (eller i deras närhet) som inte kostar skjortan? Gärna lunch!
Jag skulle rekommendera Restaurante Eneko som har en meny för 55 euro. Restaurangen ligger i samma hus som Azurmendi som har tre stjärnor i guide Michelin. Restaurangen ligger strax utanför Bilbao.Någon som har några aktuella tips på bra Michelinrestauranger i Bilbao och San Sebastian (eller i deras närhet) som inte kostar skjortan? Gärna lunch!
Jag kan rekommendera Restaurante Mina i Bilbao. Har en stjärna och en avsmakningsmeny går bara på 52 euro.
Restaurante Mina