Senaste nytt

Michelinrestauranger som inte kostar en förmögenhet

Det var 1,5-2 år sedan, tror jag.

Påminner om två besök på en Lyxig restaurang i Dehli för många år sedan,
första gången var allting kanonbra och mild/medium andra gången var allting brännande hett,
trots att kocken själv sa medium, och dessutom vi fick magsjuka allihop efter andra besöket..

Finns f.ö. flera Indiska Michelinrestauranger i London, alla är billiga.
Japp. Jag har, förutom Trishna, testat:

- Quilon (riktigt klassisk finindier, old school-käk).
- Amaya (raka motsatsen till Quilon men riktigt bra)

Jag har också testat Trishnas tasting menu, min upplevelse var den rakt motsatta. ;)

De flesta av rätterna var skrattretande kryddstarka, något det inte stod något om i menyn.
Vi var två personer och ingen av oss är normalt speciellt känsliga för sånt,
i det här fallet krävdes det dock 3 liter vatten var för att släcka elden.
Med stark menar jag då inte bara droppande näsa osv. utan att det svider i baken
när man besöker toaletten 2 dagar efteråt.
Dessutom gjorde vi misstaget att göra tillvalet wine pairing, som naturligtvis var fullständigt bortkastat.

Även om de inte varit kryddstarkt var det ingenting som var varken spännande, kul eller intressant.

Rekommenderas alltså INTE. :)

Oj. De verkar ha ändrat på detta nu, min upplevelse var att samtliga rätter - utom räkorna i chili-chutney - var relativt milda och det gick alldeles utmärkt att lägga märke till smaknyanser.

Har inte testat The Capital, så kanske bokar in den på nästa London besök om någon vecka.
Hur var miljön? Lämplig dresscode?

Har du några andra tips på bra luncher i London förutom Indiskt/Asiatiskt
Helst runt 30£ utan vin :)

Tack åter igen för Chicago tipsen Homer!

Bra men inte oförglömlig mat Outlaw’s at The Capital Hotel London det intressanta är dock detta
On Thursdays we invite you to bring your own special bottles to be enjoyed without any corkage.
Det är många som erbjuder detta i London, men utan avgift har jag inte sett någon annanstans.
Lunch 2/3 rätter £22/£27

Jag känner väl som så att det finns massvis med restauranger som inte har någon Michelin stjärna men är lika goda för det. Bara för de har en eller flera "stjärnor" så betyder det inte automatiskt att de är bättre än allt annat som erbjuds, det är ju ungefär som THX-märkningen på biosalonger, bara en stämpel på att en viss kvalitetsnivå har uppnåtts.

Absolut, det finns mycket bra alternativ som ej är med i Guiden men det är endå roligt att checka av ett par och testa nya ställen. Har de bra erbjudanden så tvekar jag oftast inte på att nappa, även om jag testar mkt mat över lag.
Food trucks, Texas BBQ's och diverese diners har jag tidigare snöat in på :)

Jag känner väl som så att det finns massvis med restauranger som inte har någon Michelin stjärna men är lika goda för det. Bara för de har en eller flera "stjärnor" så betyder det inte automatiskt att de är bättre än allt annat som erbjuds, det är ju ungefär som THX-märkningen på biosalonger, bara en stämpel på att en viss kvalitetsnivå har uppnåtts.
Det är förstås korrekt men det är bra mycket svårare för en non-local att hitta rätt i restaurangdjungeln. Se GM och andra guider som stöd i arbetet att hitta vettiga restauranger.

Och jag litar t.ex. mer på GM än Tripadvisor. Kikade på de bästa restaurangerna i Köpenhamn enligt Tripadvisors medlemmar.

1. Restaurant Krebsegaarden (som absolut inte är dålig men inte på långa vägar, enligt min mening, bäst i Köpenhamn)
2. La Vita e Bella (har aldrig ens hört talas om stället)
3. Kokkeriet (*)
4. Frederiks Have (som är trevligt och rättmätigt har en Bib Gourmand)
5. Khun Juk Oriental (inte hört talas om detta ställe)

Bakom Guide Michelin står väl ändå en viss systematik (även om den tidivis varit kritiserad) - medans TripAdvisor nog inte står för nåt allls.

bara ? :rolleyes:

Bakom Guide Michelin står väl ändå en viss systematik (även om den tidivis varit kritiserad) - medans TripAdvisor nog inte står för nåt allls.
Det beror väl på hur man ser det och hur stor vikt man lägger vid "vanliga" människors erfarenheter. Och ja, GM är ju också kritiserad. T.ex. tycker många som är verksamma i branschen att World's 50 Best är en bättre lista då det är personer i branschen som faktiskt röstar.

Det är väl lite som BC.se. Redaktionen lever på att resa och testa. Medlemmarna gör det inte.

Toppen