Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Om det nu är en kapning, vad vill de uppnå med detta?

Om vi nu hänger kvar vid kapningscenariot, hur troligt eller otrolig det det nu må vara, så borde ju "normala" kapare ha hört av sig ganska snabbt. Alternativet är att någon har lagt beslag på planet för att använda det för andra ändamål, men denna någon bör i så fall haft stöd av någon form av ljusskygg infrastruktur. Men detta är förstås mycket vilda spekulationer från min sida:rolleyes:

Om vi nu hänger kvar vid kapningscenariot, hur troligt eller otrolig det det nu må vara, så borde ju "normala" kapare ha hört av sig ganska snabbt.

Kanske pågår det förhandlingar som man helt otroligt lyckats hålla tyst om??

En annan spekulation skulle kunna vara att planet faktiskt har upptäckts av främmande makt och skjutits ned av misstag - men nu mörkas det rejält eftersom de negativa skriverna skulle kunna leda till betydligt värre oroligheter i relationen mellan länderna i regionen.

En annan spekulation skulle kunna vara att planet faktiskt har upptäckts av främmande makt och skjutits ned av misstag - men nu mörkas det rejält eftersom de negativa skriverna skulle kunna leda till betydligt värre oroligheter i relationen mellan länderna i regionen.
Jag tänkte likadant fast det som jag tänkte var att planet skjutits ned av självaste Malaysiska militären...

Last edited:
Oavsett vad som än hänt lär ju en konsekvens vara att alla (civil-)flyg måste ha en aktiv transponder, samt helst en satellit-tracker.

Oavsett vad som än hänt lär ju en konsekvens vara att alla (civil-)flyg måste ha en aktiv transponder.

Så är det redan idag. För att få flyga i det så kallade kontrollerade luftrummet krävs en transponder med höjdrapportering. Det är ett krav.
I okontrollerat luftrum är inte flygledarna utan piloterna själva ansvariga för separation mellan flygplan och där är inte heller transponder ett krav. Där gäller det alltså att hålla utkik själv som pilot.

I Sverige är det kontrollerad luft av klass C över 9500 fot i hela landet samt även på lägre höjd runt alla större flygplatser.

Mer om luftrumsklasser bland annat på wikipedia Airspace class - Wikipedia, the free encyclopedia

Kanske pågår det förhandlingar som man helt otroligt lyckats hålla tyst om??

Jag tänkte likadant fast det som jag tänkte var att planet skjutits ned av självaste Malaysiska militären...

Hmm, jag startade ju spekulationerna, genom att fundera kring frågor som måste ställas kring andra spekulationer:) Malaysisk militär, vem vet, men om pingarna till Inmarsat och Rolls Royce kommit X-timmar efter kontakten bröts, så borde man ha hunnit en bit, men har man tagit den sydliga banan:confused: Eller kan det vara Thailändskt eller Kinesiskt Luftwaffe som har varit i farten av misstag i så fall:confused: Även om det har varit mulet väder, så ska ju delarna ha ramlat ned någonstans om man tagit nordlig bana och då är det väl bara en tidsfråga innan någon kinesisk fåraherde börjar hitta delar. Men som sagt, nu spekuleras det hej vilt.

Flygvapnet kanske var ute och testade sitt nya totalvapen från Star Wars som fullständigt pulvriserar det som träffas... Eller kanske inte ;)

Men OM planet sköts ner borde träffen mot ytan (mark eller vatten) blivit ganska oren och således bör åtminstone några vrakdelar synas från alla satelliter. Det är väl snarast en perfekt dykning mot djupt vatten som skulle kunna leda till att inga vrakdelar lossgjorde sig från flygplanskroppen. Hur såg Korean Air Lines 007 ut då det tog träff mot ytan efter att blivit nedskjutet över främmande luftrum?

Flygvapnet kanske var ute och testade sitt nya totalvapen från Star Wars som fullständigt pulvriserar det som träffas... Eller kanske inte ;)

Eller så är det SPECTRE som har vaknat till liv. Skämt åsido, hittar inte läken nu, men tror det var på BBC som man listade ett antal mystiska haverier genom historien, bl a AF447. Men under de senaste decienerinerna hade man ju efter några dagar hittat starka indicer på att planen hade havererat. Har för mig att det sensate haveriet med ett plan av lite större storlek som redovisades och där det tog ett bra tag innnan man fick reda vad som hade hänt, var Uruguayan Air Force Flight 571, 1972. Men nu i vår uppkopplade tidsålder funderar man ju på hur man kan tappa bort en B777-200 och efter 10 dagar inte ha en susning om var den har tagit vägen. Som sagts tidigare, Hollowood kommer att få material till flera filmer.

Jag har dragit mig ett tag för att skriva det här inlägget, eftersom jag inte vill uppmuntra till spekulation och "lägga mer ved på brasan" i detta ämne. Dock så känner jag ett visst ansvar för att komplettera en bristfällig tolkning av en faktauppgift i sammanhanget, så här följer en lång utläggning.

Det gäller uppgifterna kring satellitkommunikation med flygplanet. Jag utgår nu från att faktauppgiften om att man haft sista kontakt med flygplanets Inmarsat-system i sju timmar efter att radiokommunikationen upphörde är sann. Det exakta antalet timmar mellan händelserna är oviktig för resonemanget, bara att det är en betydande tid mellan dem.

Kontakten mellan satellit och flygplan har skett genom s.k. ping-signaler. Dessa är korta meddelanden från flygplanet till satelliten som enbart meddelar att systemet ombord på flygplanet är igång och kan kommunicera. Det finns ingen nyttodata i meddelandena, utan det är ungefär som ett tomt kuvert.

Det är helt korrekt att man, genom att mäta tiden det tar för ping-signalen att färdas från flygplanet till satelliten, kan beräkna avståndet mellan flygplan och satellit. Gör man det så vet man att flygplanets position ligger på en cirkel runt jordklotet (eftersom man endast vet avstånd, och ej position).

Genom tekniska uppgifter (som jag inte har kunnat verifiera till 100%) så skickar flygplanet en ping-signal en gång per timme. Det skulle därför betyda att man har registrerat sju ping-signaler efter att radiokontakten bröts.

Det man därefter har gjort är att utgå från den sista kända positionen, och därefter ritat in avståndet mellan flygplan och satellit på kartan och tagit hänsyn till hur fort planet kan flyga. Denna bild har visats flera gånger i media, och här kommer en länk till den.
http://www.slate.com/content/dam/sl...ocation map.jpg.CROP.promovar-mediumlarge.jpg

Från bilden drar man därefter slutsatsen att flygplanet har flugit vidare i en nord-västlig korridor eller en syd-västlig korridor. Det är här som jag menar att tolkningen är ofullständig. Det finns nämligen två möjligheter till när man studerar bilden. Jag går därför igenom de olika möjligheterna:

1. Flygplanet har verkligen flugit i en nord-västlig korridor eller en syd-västlig korridor. Genom att noggrannare studera bilden ser man att avståndet mellan flygplan och satellit har varit konstant under sju timmar. Den enda möjligheten till det är om flygplanet följt en rutt där det avståndet har varit konstant. Det här är ingen normal flygrutt, och att bara genom slumpen ha råkat hamna på en sådan rutt måste anses vara högst osannolikt.
2. En alternativ förklaring till att avståndet mellan flygplan och satellit varit konstant i sju timmar är att flygplanet inte har rört sig under den tiden. Antingen för att flygplanet landats på land och långt senare slagit av strömtillförseln till satellitsystemet eller systemet har upphört att fungera. Alternativt att flygplanet landat på vatten och fortsatt sända tills det sjunkit.
3. En ytterligare förklaring är att datat är felaktigt eller ej komplett.

Min bedömning av dessa olika förklaringar är att förklaring 1 (dvs den från Malaysiska myndigheter) är den minst sannolika.

Om förklaring 2 stämmer, och flygplanet har landat på vattnet så har man gjort det förhållandevis nära platsen där man tappade radiokontakt, dvs i det område där man fokuserat sökningarna som mest. Eftersom man inte har hittat några vrakdelar samt även behållit satellitkontakten i flera timmar så måste flygplanet ha landat relativt intakt och därefter sjunkit. Och då är det mycket svårt att hitta, eftersom inga spår kommer upp till ytan. Har man landat på land så är även det i närområdet. Jag förutsätter att man undersökt alla tillräckligt stora flygplatser för att se om man kan hitta flygplanet i närheten av dem.

Jag kan inte bedöma vilken av förklaringarna 2 eller 3 som är mest trolig.

Mitt resonemang och mina slutsatser baseras på de fakta jag redovisat ovan. Det är inte en spekulation, men det förutsätter att ett antal redovisade faktauppgifter är korrekta.

Bra inlägg fcx! Ända sedan flygkorridorerna började diskuteras har jag tyckt resonemanget känts väldigt konstigt pga att de inte är storcirklar utan ett konstant avstånd till en geostationär satellit. Satelliten är Inmarsat-3 IOR om jag har fattat det rätt. Planet borde ju ha kunnat röra sig hur som helst fram till en viss tidpunkt då det befann sig på ett visst avstånd till satelliten. Felmarginalerna i avståndet, dvs korridorernas position, borde ju också kunna vara relativt stora med tanke på mätgeometrin och noggrannheten i tidsmätningen.

Ytterligare en sak. Anledningen till att det är två korridorer som är delade på mitten tror jag beror på (om jag tolkar Inmarsats täckningskartor rätt) att Inmarsat-3 satelliten POR belägen vid 178 grader ost (över Stilla havet) inte har snappat upp några signaler. Hur säker denna metod är för att utesluta ett stort möjligt område har jag ingen aning om.

Toppen