Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Men har man verkligen officiellt påstått att planet har flugit längs med de där röda lillcirkelsegmenten? Den enda som jag har hört säga det var någon förvirrad meteorolog på CNN. Jag tolkar det som att planet vid den sista satellitpingen befann sig någonstans längs med dem.

Men i så fall kan man ju dock undra varför man inte ritar motsvarande cirklar för de sex föregående pingarna.

Bra inlägg fcx! Ända sedan flygkorridorerna började diskuteras har jag tyckt resonemanget känts väldigt konstigt pga att de inte är storcirklar utan ett konstant avstånd till en geostationär satellit.

Instämmer, mycket bra och klargörande inlägg @fcx och som lyfter bort skygglapparna om man har lite känsla för geometri, fast det var länge sedan man höll på med det. Ett konstant avstånd från satellit under x timmar, kan ju betyda som du säger att planet inte har rört sig ur fläcken och finns det ingen etablerad flygkorridor längs den angivna banan, så blir det ganska märkligt. Att media ska kunna dra den här slutsatsen är väl kanske lite för mycket begärt, förutsatt att de håller samma analytiska nivå som snittet av svensk media. Men vad den officiella haverikommissionen håller på med och vet och inte vet kan man ju fundera på. Det ska bli väldigt intressant att se vad som verkligen har hänt när fakta kommer på bordet. Påminner lite om flygplatsbygger i Berlin med avseende på det man har koll på i realiteten, samt den information man släpper ut i media.

Men har någon hört någonting om de sex(?) pingarna som rimligen borde gjorts innan den sista? Jag har inte sett någon officiell information om dem men jag har heller inte sett frågan ställas?

Nej, och det är lite märkligt. Möjligen är det inte helt trivialt att göra tidsmätningen utifrån lagrade data och att man därför gjorde den för den sista pingen först. Men nu har det ju gått ett par dagar till. Jag har dock svårt att tolka den information som man har släpp på något annat sätt än att de röda "korridorerna" avser den sista pingen och endast den.

Tack fcx för ett högkvalitativt inlägg.
Jag har tolkat det som att man bara har uppgifter om den senaste pingen. OM det skulle komma fram till att en eller flera av de andra sex pingarna hade samma avstånd till sateliten på det sätt du beskriver och alltså borde vara från den röda linjen. Då kan man nog ganska säkert dra slutsatsen att de inte varit i luften i alla fall. Det finns nämligen inga flygkorridorer, eller mer korrekt flygleder, som sträcker sig som den röda linjen. De ser inte ut så.

Frågan som hänger i luften är således: Är de sex första pingarna lokaliserade?

En fråga i så fall är dock hur exakt som avståndet till satelliten kan bestämmas. Är osäkerheten tillräckligt stor finns det möjlighet att det inte går att avgöra om planet har stått still på marken eller flugit längs med en storcirkel/loxodrom/etc.

En fråga i så fall är dock hur exakt som avståndet till satelliten kan bestämmas. Är osäkerheten tillräckligt stor finns det möjlighet att det inte går att avgöra om planet har stått still på marken eller flugit längs med en storcirkel/loxodrom/etc.

I teorin kan det nog bestämmas väldigt exakt. GPS är ju inte direkt rocket science numera och det är samma princip.

I teorin kan det nog bestämmas väldigt exakt. GPS är ju inte direkt rocket science numera och det är samma princip.

Fast man måste väl triangulera? Annars får man väl bara en cirkel man kan vara i. Så om inte pingen registrerats på flera satelliter blir det väl inte möjligt att "exakt" bestämma position, bara avstånd? Dock, om man kan se att man pratat med olika satelliter under de 6-7 tillfällena kan man ju iaf plotta ut en trolig kurs.

Toppen