Jag håller med piloten Chris Goodfellow att utredarna har nästlat in sig i för komplicerade och otroliga teorier. Chris teori att planet vände för något hände, troligtvis brand i kablar i cockpit. Piloten beslutade sig för att nå Langkawi fpl för nödlandning. Något allvarligt inträffar med besättningen under färden dit, rökförgiftning eller annat. Det antyds med referens till radareko att man sjunkit till 1500 meter, vilket kan vara logiskt i denna situation. Piloterna tuppar av innan man når Langkawi och flygplanet fortsätter på 1500 meter på kursen man hade mot Langkawi. Vart hamnar man då? Jo efter ca 2000 nm når man södra delen av ögruppen Maldiverna. Borde ta ca 5-6 tim att nå Maldiverna efter man lagt om kursen mot Langkawi.
Vid den aktuella tiden har en observation inkommit från södra delen av Maldiverna att ett stort flygplan passerade på låg höjd.
Vad väntar man på, sätt in sökning i området. Det kan ju inte vara så svårt att beräkna plats för nerslag.
- man vet vilket kurs planet höll, det flyger säkert på autopilot
- man kan räkna ut avdriften med vilka höjdvindar som gällde vid tillfället
- man vet hur mycket bränsle som fanns på planet
- man vet hur mycket bränsle det går åt på 1500 m.
Med dessa indata borde man kunna få fram en ganska bild över vilket område planet slagit ner i vattnet.
Jag hade lovat mej själv att avhålla mej från spekulationer. Men det har nu gått så lång tid att de flesta spekulationer kan uteslutas eftersom det i allt elände ändå har kommit fram en del fakta att gå på. Självmord eller kapning tror jag inte ett skvatt på.