Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

gdaily

Medlem
Det finns väl en viss möjlighet att man mycket väl vet var planet befinner sig, om det nu mot förmodan har landat i ett stycke på marken, men väljer att spela oförstående då även terrorister kan läsa Internetartiklar...
 
Med tanke på hur lätt det tydligen är att stänga av transpondern. Är det lika lätt att anta en annan identitet via den genom att bara anta en identitet från något annat plan?
 

Nemo

Medlem
I Wired så spekulerar en pilot om att ett elfel orsakade en brand ombord som sedan dödade både passagerar och besättning. Han skriver också att en erfaren pilot vid en brand omedelbart skulle ändra kurs och åka mot den närmaste flygplaten. Detta skulle kunna förklara den plötsliga kursändringen och varför kommunikationen bröts.

A Startlingly Simple Theory About the Missing Malaysia Airlines Jet | Autopia | Wired.com
Finns en till liknande händelse.
Saudia Flight 163 - Wikipedia, the free encyclopedia
 

AABack2ARN

Medlem
Med tanke på hur lätt det tydligen är att stänga av transpondern. Är det lika lätt att anta en annan identitet via den genom att bara anta en identitet från något annat plan?

lite läskig tanke faktiskt. Hur får planet sin identitet egentligen? Programmeras det från planet eller backen?
 

Alf

Medlem
Med tanke på hur lätt det tydligen är att stänga av transpondern. Är det lika lätt att anta en annan identitet via den genom att bara anta en identitet från något annat plan?

Piloten får sin identitet (transponderkod på fyra siffror) av flygledaren vid start up. Flygledaren har dessa på sin färdplan där koden är kopplad till en flygning, exv. MH370. Hittar man på en egen kod blir denna inte koplad till något flightnummer eftersom detta inte finns. Tar man en kod som tilldelats annan flygning markeras detta hos flygledaren att det finns dubbelkoder. Slutsars det går inte att ta någon annans kod.
 

Alf

Medlem
En mer logisk teori än den att piloten kapar planet.

Det var det mest vettiga och logiska som hittils skrivits om hur försvinnandet gått till.
Se till och leta rätt på planet så att det blir svar på hur och varför det hände så det blir slut på alla tokiga spekulationer.
 

Alf

Medlem
Jag håller med piloten Chris Goodfellow att utredarna har nästlat in sig i för komplicerade och otroliga teorier. Chris teori att planet vände för något hände, troligtvis brand i kablar i cockpit. Piloten beslutade sig för att nå Langkawi fpl för nödlandning. Något allvarligt inträffar med besättningen under färden dit, rökförgiftning eller annat. Det antyds med referens till radareko att man sjunkit till 1500 meter, vilket kan vara logiskt i denna situation. Piloterna tuppar av innan man når Langkawi och flygplanet fortsätter på 1500 meter på kursen man hade mot Langkawi. Vart hamnar man då? Jo efter ca 2000 nm når man södra delen av ögruppen Maldiverna. Borde ta ca 5-6 tim att nå Maldiverna efter man lagt om kursen mot Langkawi.
Vid den aktuella tiden har en observation inkommit från södra delen av Maldiverna att ett stort flygplan passerade på låg höjd.

Vad väntar man på, sätt in sökning i området. Det kan ju inte vara så svårt att beräkna plats för nerslag.
- man vet vilket kurs planet höll, det flyger säkert på autopilot
- man kan räkna ut avdriften med vilka höjdvindar som gällde vid tillfället
- man vet hur mycket bränsle som fanns på planet
- man vet hur mycket bränsle det går åt på 1500 m.
Med dessa indata borde man kunna få fram en ganska bild över vilket område planet slagit ner i vattnet.

Jag hade lovat mej själv att avhålla mej från spekulationer. Men det har nu gått så lång tid att de flesta spekulationer kan uteslutas eftersom det i allt elände ändå har kommit fram en del fakta att gå på. Självmord eller kapning tror jag inte ett skvatt på.
 
Toppen