Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

En timmes extra flygtid låter mycket, men 30 minuters väntan vid alternativet ska de kunna klara om jag minns rätt.
Jag tog uppgiften från SvD, kan själv för lite för att gissa vilken reservkapacitet som är rimlig. Min poäng var att på de kartor som cirkulerar i media så hamnar slutdestinationen utanför beräknad räckvidd.
Frågetecken kring flygkraschen utanför Vietnam | SvD
Flygningen Kuala Lumpur-Peking (4 390 km) tar 5,5 timmar. Hur mycket bensin är brukligt att tanka?
– Normal mängd är för en extra timmes flygning, säger Johan Glans (ordförande i flygsäkerhetskommittén)
Sedan är det väl inte bensin man tankar, det är väl flygfotogen? Bensin är på tok för explosivt för att tillåtas på flygplan?

För något år sedan fick jag i ett nyhetsbrev från KLM en länk till en video där man fick följa med till KLM:s "ledningscentral".

Man visade en gigantisk skärm där man hade koll på alla KLM-flyg som var i luften och all teknisk information som bränsleåtgång, oljetemperatur, hastighet etc etc.

Med en sådan uppföljning blir det svårt för ett flygplan att bara försvinna!?

Hur har SAS och andra bolag koll på sina flyg?

Efterforskere: Kommunikation med flyet bevidst lukket ned | Nyheder | DR

Kommunikation med flyet bevidst lukket ned
To systemer blev lukket ned med 14 minutters mellemrum, siger efterforskere. Det antyder, at piloterne bevidst har lukket for kommunikationen.

Händelsen med det försvunna är ju tragisk för de anhöriga, samtidgt som händelsen är mycket märklig. Rätta mig om jag har fel ni som vet mera om övervakning av luften. Ponera att systemen som anger planets position har stängts av och att man sedan har följt någon etablerad flygkorridor, man syns visserligen på militärradar, men om man nu ligger i en flygkorridor, eller inte uppfattas utgöra ett militärt hot mot landet röner obseravtionen ingen större uppmärksamhet:confused: Hur pass stenkoll har militären på trafikflyget i ett område med regelbunden trafik? Om man nu har flugit någon annanstans, men betett sig "normalt", har detta inte föranlett några misstankar hos militära radar observatörer:confused:

Händelsen med det försvunna är ju tragisk för de anhöriga, samtidgt som händelsen är mycket märklig. Rätta mig om jag har fel ni som vet mera om övervakning av luften. Ponera att systemen som anger planets position har stängts av och att man sedan har följt någon etablerad flygkorridor, man syns visserligen på militärradar, men om man nu ligger i en flygkorridor, eller inte uppfattas utgöra ett militärt hot mot landet röner obseravtionen ingen större uppmärksamhet:confused: Hur pass stenkoll har militären på trafikflyget i ett område med regelbunden trafik? Om man nu har flugit någon annanstans, men betett sig "normalt", har detta inte föranlett några misstankar hos militära radar observatörer:confused:
Har man kontroll över flygrummet så skall alla flygfarkoster vara identifierade. Stängs transpondern av så saknas identifikation och planet ska anropas för identifikation. (Detta sagt av en lekman, har bara erfarenhet från sjöbevakningen men torde rimligen vara liknande inom flyget.)

Den militära övervakningen skall ha och har i vårt land full kontroll på samtlig trafik i svenskt luftrum. Hur skall man annars veta vem som är en fiende. Fienden lär inte komma in i vårt luftrum med en påslagen transponder. All trafik identifieras i de militära övervakningssystemen med en identitet som följer med flygplanet. Eftersom militären använder egna primärradar och får signal från samtliga civila sekundärradar är detta inget problem med identifiering. Har man bara ett eko från en primärrradar identifierar men detta så snabbt man kan och sätter manuellt på en etikett. Går det inte att identifiera sätter man verkligen igång med att kolla upp vad det är. Det är här det är så himla konstigt i Malaysia att militären inte verkar ha haft koll på MH370. Alla färdplaner på civil trafik skickas över till militären, på dessa färdplaner har man beräknade tider för passage av vissa navigeringspunkter.
Militären skall ha stenkoll. I Sverige vet vi ju att den svenska luftövervakningen hade koll på när Ryssarna övade anfall mot Sverige för ett tag sedan. att vi sedan inte hade några jaktplan i beredskap att skicka upp och avvisa dom är ju bara beklagligt.

Snakket litt med noen kinesere på jobb i lunchen, de mener at sör-asiatiske militärradarer er så dårlige / så lite overvåket at det er grunnen til at de ikke har noe konklusive dataer. I så fall regner jeg med de föler seg rimelig flaue over å ha blitt tatt med buksene nede nå...

Hur lite alla än vill så har flygplanet kraschat. Det var samma reaktioner och skrivelser när Air france kraschade i havet 2009. Air Crash Investigation S12E13 Air France Flight 447 Crash. - YouTube även då var planet "spårlöst försvunnet".

Sant. Det märkliga i historien är att det snart är en veckan sedan planet försvann och ingen verkar ha en aning om var det har tagit vägen. Kollade upp den "pålitliga informationskällan" och vad jag kan utläsa tog det väl 2-3 dagar innan man hittade fynd mitt ute i Atlanten som ganska säkert ganska säkert tydde på ett totalhaveri. Men som #Aurora nämnde verkar man ha risiga luftövervakningssystem. Kombinera detta med en "non-face-losing-culture" så lär vi få vänta ytterligare innan planet hittas:confused:

Toppen