Senaste nytt

Mest värde för pengarna med 150.000 Eurobonus poäng

karho

Medlem
När det gäller tillgänglighet av First class award tror jag att THAI är bäst.
ANA släpper generellt mer First class award till/från Nordamerika än till/från Europa.
Lufthansa har begränsning av att de släpper endast First class award inom 2 veckor från dagens datum.
Asiana och United har jag inte kollat. (mindre intressant för mig)
När det gäller SWISS tror jag att jag har läst någonstans att de inte släpper First class award utanför Miles&More programmet (och endast till M&M Senator & HON).

Ovan stämmer rätt bra med vad jag sett.
Kan lägga till mina tankar/erfarenheter:
- Asiana har iaf historiskt haft bra tillgänglighet ex-EU.
- ANA går att hitta ex-EU men främst på rutter som kör deras äldre First produkt. (dock säkerligen fortfarande "rätt bra")
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar) | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Bokar ARN-FRA-SEA i C för 110k ToR
Hittar en F på ditvägen, blir då skillnaden 50% av 40k (110k för C, 150k för F) ?
När det gäller Star Alliance award hos SAS EuroBonus, måste man betala för högsta klassens poäng hela resan.

Andra alternativ är: Fixera hemresan i First class och boka ditresan i Business class.
Du behöver självklart att betala poäng för First class award men sedan är det lättare att chansa på utresan. Kolla platstillgång varje dag tills dagen innan avresa.
Som @palmen skrev, det kostar bara 150 SEK per person för ändring.


T ex. om du vill åka till Seattle under jul och nyår, finns det några dagar som United First class award tillgänglig på flighten från Chicago till Frankfurt. (t ex 2016-JAN-06, 07, 08)
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Seattle hörs som en bra destination för awardresor, därav den som exempel, men egentligen varsomhelst på västkusten är av intresse, inklusive Kanada. Är det fler eller färre awardplatser (alt. åtgång) under sen vår/sommar än vintern?

Ska jag väl ta steget till F så känns det som att LH's FCT är ett måste! =}
 

palmen

Moderator
Seattle hörs som en bra destination för awardresor, därav den som exempel, men egentligen varsomhelst på västkusten är av intresse, inklusive Kanada. Är det fler eller färre awardplatser (alt. åtgång) under sen vår/sommar än vintern?

Ska jag väl ta steget till F så känns det som att LH's FCT är ett måste! =}
Jag har inte hålt koll på hur det ser ut hela året, men det är relativt frekvent med platser i LH F till Seattle/Vancouver, även till Denver och Toronto.

Min senaste resa bokade jag ARN-FRA-YVR-SFO // SFO-YYZ-CPH-ARN. Utresan bokades 14 dagar innan när de platserna släpptes och passade på att boka en routing som jag tyckte var ok på hemvägen samtidigt. Närmare utresan så öppnade det upp sig hemresa med samma routing som utresan i LH F så det blev att boka om till det istället.
Man måste vara lite flexibel, om målet är LH F får man ta det som dyker upp över Atlanten och koppla på ett/två segment i nordamerika för att komma till sin destination. LH släpper sina F platser vid lika olika tidpunkter, inte säkert att alla soms läpps dyker upp 14 dagar innan, ibland 10 eller 4 dagar innan så man måste ha koll varje dag mer eller mindre på om nya platser dyker upp.
 

Homer

Medlem
Man måste vara lite flexibel, om målet är LH F får man ta det som dyker upp över Atlanten och koppla på ett/två segment i nordamerika för att komma till sin destination. .

Men hur enkelt är då det ?
Min mycket begränsade erfarenhet av United är att platstillgången inrikes varier mellan urusel och obefintlig.

Någon som vet hur platstillgången med Air Canada inom Nordamerika är? ( Business ; Transcontinental - Cabin Comfort - aircanada.com ser ganska trevligt ut)
 

palmen

Moderator
Men hur enkelt är då det ?
Min mycket begränsade erfarenhet av United är att platstillgången inrikes varier mellan urusel och obefintlig.

Någon som vet hur platstillgången med Air Canada inom Nordamerika är? ( Business ; Transcontinental - Cabin Comfort - aircanada.com ser ganska trevligt ut)
Jag har inte haft några problem att få connection med United på exakt den flight jag velat vid de 3 connections jag bokat.Runt storhelger är dock platstillgången sämre av förklarliga skäl. Har inte märt att det varit svårt att hitta i alla fall. Även med AC har det sett helt ok ut när jag tittat.
 

chazzie

Medlem
Jag kan som sagt leva med att destinationen kan bli olika, det spelar mindre roll i detta fall. Är det ett ställe jag inte besökt är det en bonus, annars är det helt OK att återbesöka något ställe igen, i detta fall är det verkligen resan som är den främsta upplevelsen :D

Hur ser det ut med t.ex. FRA-IAH, i princip omöjligt att hitta awardplatser på den sträckan?
 

Dr. Miles

Expert
Hur ser det ut med t.ex. FRA-IAH, i princip omöjligt att hitta awardplatser på den sträckan?
Omöjlig är det inte. T ex det finns en First class awardplats ledig för avgång imorgon.

2015-MAR-31
LH440 O1
Frankfurt 10:00 - Houston 13:45 74H​


För övrigt, det finns minst en First class award platser på följande flight och datum.

2015-MAR-31
2015-APR-06, 08, 09
LH446
Frankfurt 13:25 - Denver 15:35 744

2015-APR-03, 06, 07, 08, 10
LH490
Frankfurt 10:30 - Seattle 11:30 744

2015-APR-05, 07, 09
LH492
Frankfurt 13:25 - Vancouver 14:20 744​
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Snabba puckar!

Om jag nu skulle vilja "haffa" den platsen, då måste jag även hitta platser på anslutande flyg också, i mitt fall UME-ARN-FRA, hur brukar den tillgången se ut?
 
Toppen