Senaste nytt

Matråd för SAS lounger

Jag har slutat besöka SAS-loungerna på ARN/CPH/HEL då det inte ger något mervärde. Jag besöker hellre tredjepartsloungerna vid dessa flygplatser då det är ett större utbud av mat och dryck samt att det ofta är en trevligare lounge!

Jag har slutat besöka SAS-loungerna på ARN/CPH/HEL då det inte ger något mervärde. Jag besöker hellre tredjepartsloungerna vid dessa flygplatser då det är ett större utbud av mat och dryck samt att det ofta är en trevligare lounge!

Det kan jag däremot inte alls hålla med om. Vilken av loungerna på Arlanda T5 eller Kastrup skulle ha ett bättre utbud av mat och dryck än SAS Gold? Jag har besökt CPH Apartment på Kastrup ett stort antal gånger. I regel är det samma tråkiga mat där som i SAS Gold (och ja, fiskfrikadellerna förekommer även där).

Jag och min dotter besökte loungen på ARN i fredags. Det fanns de där fiskbullsliknande historierna som ingen verkar gilla, och sedan riktigt skralt. Oftast brukar jag kunna ta mig en tallrik med grönsaker, typ paprika, gurkstavar, tomat, och sedan skinka och ägg, -jag försöker hålla igen på kolhydrater, men inte ens detta gick denna gång.

Kan det vara så att det helt enkelt är för många som SAS givit access till nu för att ha råd med schysst mat? Om man flyger varje vecka så är ju loungerna ett "redskap" för att kunna vara effektiv. Man kan sova lite längre och ta en enkel frukost på loungen, och också jobba längre för att man tar något att äta innan flyget. Om det blir för kasst så är det ingen vits.

Och, vad kostar driften av loungen egentligen? Hur många kronor per biljett skulle behövas för att lyfta nivån lite lite till?

Satt just och tänkte på de Turkish frequent flyers vana vid utbudet på ISTloungen och som hamnar på någon av våra SAS lounger.
Man får skämmas:mad:

Tur nog brukar Turkish servera bra mat ombord på planet både i Business och Economy, så den dåliga maten i SAS Lounge är nog ett ickeproblem. Eller vad säger johhenrik? ;)

Innan en SAS flygning i GO brukar jag dock alltid se till att äta ordentligt och då kan det vara trist om maten i loungen endast består av salladsblad eller frikadeller. Senaste besöket för två veckor sedan var maten gansla hyfsad, rökt lax och cream cheese som man kunde göra goda mackor med.

Last edited:
På 80-talet så var SAS målgrupp affärsresenärer och sedan när flyget blev avregleringen på 90-talet så började man intressera sig för privatresenärer. Känns som denna målgrupp fortfarande har hög priorite hos SAS i jakten av marknadsandelar mot DY. Känns som SAS företagskunder alltmer blir bortglömda. Ett exempel är det som tråden handlar om, dvs låg kvalité på mat (även dryck kan jag tycka) i loungerna men även införandes av SAS Go /Plus. På IC trafiken så finns det er att önska på tex komfort. Skall dock bli intresant att se vad som händer nästa år då den nya stolen på A333/A343. Hoppas på en spinnoffeffekt då man höjer sig rent generellt. Att SAS blev airline of the year 1987 eller när det nu var struntar deras passagerare i för nu är det 2014

Man kan göra väldigt god och varierad mat för lite och ingenting. Senast jag var i Afghanistan så köpte jag en säck med höghöjdsodlat pakistanskt basmatris (som är stört omöjligt att få tag på här i väst). Jag betalade 82 kr för 10 kg . Det räcker med lätthet till 100 pers. Riset är så gott så man kan äta det som det är. Det är inget vanligt skitris som man brukar få runt om på globen utan det är creme de la creme.
Lägg på en klick med extrasaltat bregott = mumsigt. Vill man inte fetta till det utan hellre syra upp det kan kan man ta lite Tom Kha fond. Vill man göra det matigare kan man komplettera Tom Kha med goong eller ga .
Pris per portion - 0.82 öre - > 3.37 kr beroende på om man väljer enbart ris, ris plus smör, ris plus TomKha med räkor eller kyckling.
Så att få till god vällagad mat under 5 kr är inga problem.

Jag besökte igår SAS Gold ARN T5. Tycker hela tråden är rätt så underhållande då förväntningar sträcker sig från Guide Michelin till korvmojen :)

Utöver dessa tråkiga fiskbullar så funkar det för min del rätt så ok. Har inte så höga krav eller förväntningar, och det är ingen restaurang jag skall besöka. Nu har jag använt SAS lounger i 15 år, och tycker faktisk det har blivit allmänt bättre på senare åren.

Nu vill jag tillägga att jag sällan är i CPH numera och jag vet att det finns åsikter om denna, så min referensram är ARN T5. Jag har också testat alla tredje parts lounger på ARN. Aurora på T2 var ett lyft, men T5 loungerna är hemska.

Jag skulle kunna öppna en likvärdig tråd om SEN loungen i FRA och ZRH, båda som inte alls är särskilt roliga matvägen. Trots tidigare hygienproblem är BA Galleries First i London ensamma om att erbjuda bra måltider i min bok.

Utöver dessa tråkiga fiskbullar så funkar det för min del rätt så ok. Har inte så höga krav eller förväntningar, och det är ingen restaurang jag skall besöka.

Höga krav och förväntningar? Restaurang? Nja, jag vet inte det jag. Det handlar snarare om att det som serveras håller mycket dålig kvalitet. I tider då folk är alltmer medvetna om vad de stoppar i sig duger det inte att servera industriprocessat käk som köttbullarna, fiskfrikadellerna och glaserade kalla kycklingspett. Därtill t.ex. remouladsås som garanterat slevas upp direkt ur en större plasthink.

Detta i kombination med att det idag t.ex. inte serveras något matigare ombord på korta linjer är förstås något som resenärerna med all rätt kan (och bör) invända mot.

Jag kan inte se någon skillnad på loungerna på Kastrup resp. Arlanda i detta avseende.

En annan fråga: även om man kan acceptera att kvalitet och utbud måste vägas mot ekonomi, så förstår jag inte varför variationen måste vara så obefintlig? Det kostar ju inte mer att varva mellan 20 billiga alternativ än 3!!! Det är inte så upphetsande att kliva in i lounge nr 3 på samma dag, olika flygplatser men samma utbud... Lite fantasi behöver inte kosta mer, och jag håller med om att det skulle många gånger räcka med enkla saker som korv eller någon form av pålägg.

Jag instämmer för övrigt med övriga i att "fiskbullarna" är helt otjänlig som föda!!!

Toppen