Senaste nytt

Matråd för SAS lounger

Man kan göra väldigt god och varierad mat för lite och ingenting. Senast jag var i Afghanistan så köpte jag en säck med höghöjdsodlat pakistanskt basmatris (som är stört omöjligt att få tag på här i väst). Jag betalade 82 kr för 10 kg . Det räcker med lätthet till 100 pers. Riset är så gott så man kan äta det som det är. Det är inget vanligt skitris som man brukar få runt om på globen utan det är creme de la creme.
Lägg på en klick med extrasaltat bregott = mumsigt. Vill man inte fetta till det utan hellre syra upp det kan kan man ta lite Tom Kha fond. Vill man göra det matigare kan man komplettera Tom Kha med goong eller ga .
Pris per portion - 0.82 öre - > 3.37 kr beroende på om man väljer enbart ris, ris plus smör, ris plus TomKha med räkor eller kyckling.
Så att få till god vällagad mat under 5 kr är inga problem.

Och sedan tillkommer 8,000 kr för flygresan, vilket jackar upp kostnaden till 80 kr per portion ;-)

Eller menade du att SAS bara skulle servera ris som måltid? Du kanske skulle försöka sälja den iden till dem...

På ARN tycker jag det är lax jämt och ständigt, och jag avskyr lax.

Last edited:
Själv är jag ganska nöjd med loungernas servering, men givet är det ingen njutning. När jag beaktar SAS koncept i helhet så känns loungerna snarare åt det positiva hållet, men har man planerat en resa med SWISS/Austrian mfl så kanske kontrasterna blir större.

Själv blir det bara macka o kaffe i loungen. Väldigt sällan jag spenderar längre tid i en lounge på EU-flygningar (som uppgår till 90% av mitt resande).

TK's lounge tycker jag knappast att man kan jämför med, då den är helt i en egen klass (av de lounger vanliga dödliga har tillgång till).

Jag har tyvärr besökt lounger i Ljubljana, Zagreb, Bologna mfl som har varit bra mycket sämre än den på Kastrup.

Givetvis önskar jag att SAS kunde leverera än mer i sina lounger, men när jag senaste betalade 830kr T/R ARN-LIN insåg jag varför det kommer bli svårt att finna ekonomin för att göra det.

Nä! Givetvis inte men att man kan servera enkel mat gjord på exklusiva råvaror utan att det behöver bli dyrt.

Att bara äta ris - givetvis. Ris är fantastiskt gott om man har "rätt" ris. Jag har säkerligen ett 40 tal olika sorter där alla smakar helt olika men gemensamt att de är supergoda helt solo.
Köper man "ris" i en daglivaruaffär förstår jag att man kan tycka "bara" ris men det är som med det mesta - ger man sig in i ett område så upptäcker man snabbt att det inte är "bara". Kolla t.ex vin - det är ju bara jästa vindruvor - eller ? :)

Handlar man dessutom lokala regiontypiska råvaror kan man göra en hel del intressant för en liten penning.

Jag hade en matvecka i dotterns skola där jag utmanade skolköket med att vad de än gjorde för mat utifrån den budget de hade för sina halvfabrikat så skulle jag laga "riktig" mat som var billigare och mer varierad.

Ex på meny:

Skolan: Färdig lasagne.
Jag: Hemgjord tortellini fylld med traktens rotfrukter. Till det en krämig tomatreduktion (givetvis från lokal odlare av tomat)

Skolan: Färdiga "färsbiffar" (undrar än idag vad det var som var "färs")
Jag: Fetaostfyllda lammcevapchi med hemgjord Ajvarcreme (paprika, aubergine, vitlök och chili från lokal odlare). Tärnad blå kongo potatis med timjan till (givetvis lokalt odlat).
Jag köpte in lamm (halvor) och gjorde egen färs på "spillköttet" efter att jag hade styckat upp de. Ben och lite talg utgjorde underlag till den fond jag använde senare på fredagen till lammcasserole med rostad mandelpotatis.
Från ett halvt lamm får du ut : stek (som kan delas upp i rostbiff, innanlår, fransyska, ytterlår, rulle (som rimmas och lufttorkas), kappkött gick till färs), bringa till dillkött och bog till stek eller färs, racks eller om du väljer att skära ut biff och file.
Lite av köttet gick till att göra korv (vet att det blev lite mycket lamm under veckan men men :))
Skolan: Falukorvsgryta med paprika och ngn "sås".
Jag: Lammkorvsgryta med vita bönor i gräddig tomatsky.
Skolan: Pannkaka med ärtsoppa (färdigköpt)
Jag: pannkaka fast jag gjorde dem som en variant på rösti fast åt det söta hållet. Egengjord ärtsoppa med rimmad flsäkbog (lokal leverantör)
Skolan: "Skånsk" kalops med "potatis" och inlagda rödbetor. Allt var halvfabrikat.
Jag: Lammcasserole med rostad mandelpotatis och getostcreme.

Under veckan så var det
Skolan: "Råkost" - morot, kål (färdigskalat :( )
Jag: Variationer på temat råkost - allt från coleslaw -> bara renriven morot (med lite pepparrot)

Alla dagar så var jag billigare än skolan. Nu är det ju inte så "enkel" mat men jag vill bara visa att det handlar bara om fantasi, intresse och omtanke för det man gör. Har många ggr suttit i loungen ocg reflekterat över hur illa ställt det är och hur enkelt det skulle vara att höja "allt" men jag har ett jobb jag trivs med för tillfället men visst framöver kanske man kan hitta på ngn affärside som är hållbar och ffa ger det kunderna vill ha.
Tror de flesta i loungen skulle vara beredda att lägga en 10-20 spänn extra på biljetten för att få lite mer "exklusivitet" än "riff raffet" som sitter utanför och betalar 120 spänn för en degig pizza.

Själv blir det bara macka o kaffe i loungen. .

och på mackan lägger du vilket intressant smörgåspålägg?
Själv har jag inte misslyckats att hitta annat än smör och cream cheese i ARN loungen.

Jo förresten sent på kvällen brukar det finnas ett urval av olika ostar, fast då finns det oftast inget bröd.

Toppen