Nä! Givetvis inte men att man kan servera enkel mat gjord på exklusiva råvaror utan att det behöver bli dyrt.
Att bara äta ris - givetvis. Ris är fantastiskt gott om man har "rätt" ris. Jag har säkerligen ett 40 tal olika sorter där alla smakar helt olika men gemensamt att de är supergoda helt solo.
Köper man "ris" i en daglivaruaffär förstår jag att man kan tycka "bara" ris men det är som med det mesta - ger man sig in i ett område så upptäcker man snabbt att det inte är "bara". Kolla t.ex vin - det är ju bara jästa vindruvor - eller ?
Handlar man dessutom lokala regiontypiska råvaror kan man göra en hel del intressant för en liten penning.
Jag hade en matvecka i dotterns skola där jag utmanade skolköket med att vad de än gjorde för mat utifrån den budget de hade för sina halvfabrikat så skulle jag laga "riktig" mat som var billigare och mer varierad.
Ex på meny:
Skolan: Färdig lasagne.
Jag: Hemgjord tortellini fylld med traktens rotfrukter. Till det en krämig tomatreduktion (givetvis från lokal odlare av tomat)
Skolan: Färdiga "färsbiffar" (undrar än idag vad det var som var "färs")
Jag: Fetaostfyllda lammcevapchi med hemgjord Ajvarcreme (paprika, aubergine, vitlök och chili från lokal odlare). Tärnad blå kongo potatis med timjan till (givetvis lokalt odlat).
Jag köpte in lamm (halvor) och gjorde egen färs på "spillköttet" efter att jag hade styckat upp de. Ben och lite talg utgjorde underlag till den fond jag använde senare på fredagen till lammcasserole med rostad mandelpotatis.
Från ett halvt lamm får du ut : stek (som kan delas upp i rostbiff, innanlår, fransyska, ytterlår, rulle (som rimmas och lufttorkas), kappkött gick till färs), bringa till dillkött och bog till stek eller färs, racks eller om du väljer att skära ut biff och file.
Lite av köttet gick till att göra korv (vet att det blev lite mycket lamm under veckan men men

)
Skolan: Falukorvsgryta med paprika och ngn "sås".
Jag: Lammkorvsgryta med vita bönor i gräddig tomatsky.
Skolan: Pannkaka med ärtsoppa (färdigköpt)
Jag: pannkaka fast jag gjorde dem som en variant på rösti fast åt det söta hållet. Egengjord ärtsoppa med rimmad flsäkbog (lokal leverantör)
Skolan: "Skånsk" kalops med "potatis" och inlagda rödbetor. Allt var halvfabrikat.
Jag: Lammcasserole med rostad mandelpotatis och getostcreme.
Under veckan så var det
Skolan: "Råkost" - morot, kål (färdigskalat

)
Jag: Variationer på temat råkost - allt från coleslaw -> bara renriven morot (med lite pepparrot)
Alla dagar så var jag billigare än skolan. Nu är det ju inte så "enkel" mat men jag vill bara visa att det handlar bara om fantasi, intresse och omtanke för det man gör. Har många ggr suttit i loungen ocg reflekterat över hur illa ställt det är och hur enkelt det skulle vara att höja "allt" men jag har ett jobb jag trivs med för tillfället men visst framöver kanske man kan hitta på ngn affärside som är hållbar och ffa ger det kunderna vill ha.
Tror de flesta i loungen skulle vara beredda att lägga en 10-20 spänn extra på biljetten för att få lite mer "exklusivitet" än "riff raffet" som sitter utanför och betalar 120 spänn för en degig pizza.