Senaste nytt

Möjligt att boka Star Alliance awards på SAS.se igen! 2021-12-16

MartinH

Medlem
Den ska ju stämma till 100% då det är sas tillgänglighet du ser online, sen kan det ju finnas fler alternativ som inte visas online. Men allt som går att boka på hemsidan går att boka via telefon.
Det här faller säkert under "mindre intresserad agent". Jag ville boka om MUC-GOT som jag hade i eko till business som SAS *A sida visade. "Nä, den finns inte, kan ligga kvar i cachen, men den är borta" säger agenten. Platsen finns flera veckor senare fortfarande att boka hos SAS online.
 

Matore

Medlem
Så det lönar sig fortfarande att ringa och leta routings. Allt kommer inte upp online…
Det gör det ju heller inte för mindre engagerade agenter heller. De får bara upp några förslagna rutter när de söker bonus. Om man ser ber dem tvinga ner flyget på en viss flygplats, ja då finns det helt plötsligt.
 

samet

Medlem
Så det lönar sig fortfarande att ringa och leta routings. Allt kommer inte upp online…
Det gör det ju heller inte för mindre engagerade agenter heller. De får bara upp några förslagna rutter när de söker bonus. Om man ser ber dem tvinga ner flyget på en viss flygplats, ja då finns det helt plötsligt.

Alla routings syns såklart inte. Utan bara de mest rimliga. Så du kan ju sy ihop en egen leg för leg... den behöver du såklart ringa in för att få till.

Men onlineverkttget kan användas för att hitta tillgänglighet. Sök leg för leg även där. För om man som jag, oftast startar på GOT, så kanske det inte finns C från GOT till t.ex. ARN. Då visas inte C alternativet även om det finns på long haulen som du byter till på ARN.
 

palmen

Moderator
Det här faller säkert under "mindre intresserad agent". Jag ville boka om MUC-GOT som jag hade i eko till business som SAS *A sida visade. "Nä, den finns inte, kan ligga kvar i cachen, men den är borta" säger agenten. Platsen finns flera veckor senare fortfarande att boka hos SAS online.
Denna är knepigare och har varit så under hela pandemin. Ibland går det inte få till Business på connection inom Europa utan man får nöja sig med ekonomi. Händer både med sas och andra bolag.

Om man försöker boka den flighten helt separat så fungerar det bra så det är något problem med att koppla ihop med annan flight.
Att det skulle bero på cachen är bara skitsnack och ett sätt att döda samtalet och hoppas kunden inte har koll på hur det funkar.
 

Concorde

Founding Member
Samtal 1: torsdag 30 dec. Kö i 2 timmar, sedan behjälplig agent som börjar kika åt oss. Samtal bryts dålig mottagning i bilen.
Samtal 2: Fredag 31 dec. Kö i 1 timme, råkar lägga på i fickan på fjället.
Samtal 3: som ovan
Samtal 4: Fredag 31 dec. Kö 1h40 min, sedan behjälplig agent, han kollar även med back-office om voucher extension. Väntar 15 min, han kommer inte tillbaka.
Samtal 5: händer ej då Iphonen skickas med kraft i pisten.

eff it.

Loggar in idag, ser att jag har en voucher som gäller till sista dec 2022. Hahahaha. Antagligen hade jag väl två, varav en gick ut sista december.
Blir till att se om frun också har en, för då blir det snabba bud till nya 150K och en tredje så kan hela familjen åka.

Btw, finns det något sätt att se online alla vouchers?
 

Lynx

Medlem
Betalningen failar online om det inte går att boka Thai, och då kan man inte heller boka via telefon.

Att du kunde boka mer än 90 dagar fram är självklart konstigt, men hade de funnits online så hade de högsta troligt gått att boka där med.

Både sas.se och kundtjänst kan se icke bokningsbara biljetter med Thai. Men går de att boka aktuell dag bör de gå att boka via antingen kundtjänsten eller hemsidan.
Jag kunde boka Thai i dec -22 online i C utan problem häromdagen
 

Philip G

Medlem
Denna är knepigare och har varit så under hela pandemin. Ibland går det inte få till Business på connection inom Europa utan man får nöja sig med ekonomi. Händer både med sas och andra bolag.

Om man försöker boka den flighten helt separat så fungerar det bra så det är något problem med att koppla ihop med annan flight.
Att det skulle bero på cachen är bara skitsnack och ett sätt att döda samtalet och hoppas kunden inte har koll på hur det funkar.

Det kanske är fel tråd, ni får flytta frågan isåfall: Men vad gäller när man manuellt bokar t.ex. business den längsta sträckan (e.g. Singapore - Sydney) via hemsidan, och att det sedan är ett nästintill lika långt ben Stockholm - Singapore? Av vad jag sett så är det inte alltid så fint att de matchar helt, dvs Sthlm - Singapore kanske sker 15:e december, och sedan Singapore - Sydney 20:e december. Är det fortfarande att klassa som samma flight, och att transfer är i 5 dagar? Känns tvek men det är bortom min kunskap detta.
 
Är det fortfarande att klassa som samma flight, och att transfer är i 5 dagar?

Tyvärr, på en bonusresa måste tiden mellan flighter understiga 24h enligt villkoren, och såvitt jag vet har ingen fått igenom undantag på det.

Hade det varit en betald resa, så hade man kunnat ha längre stopovers i samma resa. Jag vet inte om det finns någon gräns egentligen, en månad går definitivt. Det är dock aldrig samma flight, det är bara från det att ett flyg lyfter till att samma flyg landar.
 

palmen

Moderator
Det kanske är fel tråd, ni får flytta frågan isåfall: Men vad gäller när man manuellt bokar t.ex. business den längsta sträckan (e.g. Singapore - Sydney) via hemsidan, och att det sedan är ett nästintill lika långt ben Stockholm - Singapore? Av vad jag sett så är det inte alltid så fint att de matchar helt, dvs Sthlm - Singapore kanske sker 15:e december, och sedan Singapore - Sydney 20:e december. Är det fortfarande att klassa som samma flight, och att transfer är i 5 dagar? Känns tvek men det är bortom min kunskap detta.
Ett stopp får max vara 24h. Läs gärna första inlägget i denna tråd som förklarar allt om detta.
SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021) | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 
Toppen