Jag kan bara hålla med Henrik L. Ibland känner man sig rätt autistisk, men "hur svårt ska det vara" att stoppa in sitt handbagage på ett organiserat sätt? Det kryper i kroppen på mig varje gång jag ser någon idiot lägga upp väskan på fel ledd. Detta är något som de helt klart skulle kunna bli hårdare på.
Ha! Jag kan hålla med dig. Dock har jag blivit duktig på att inte irritera mig på sådant där. Typ när det är lång kö på ICA och så vidare. Det handlar om att gilla läget...
I situationen du beskriver tar jag - om jag känner mig manad - mig friheten att fråga berörda passagerare om det går bra att jag stuvar om lite så att fler får plats med sitt bagage. Detta om jag kommer sent och inte får plats med min egen väska. Jag tror att (kanske är jag naiv...) om jag är artig och trevlig och förklarar varför jag gör som jag gör, så lär de sig till nästa gång. Utbilda sina medmänniskor helt enkelt!
Man får komma ihåg att många människor som man möter på flygplan inte är speciellt frekventa resenärer. För dem är det ett äventyr i sig; hantera sin flygrädsla, hitta sin plats, hålla koll på sitt pass och så vidare. Jag flög till Paris i går exempelvis, och då var det en gammal dam som hade fullt upp med att hitta sin plats. Eftersom hon satte sig på rätt rad men fel plats så uppstod så klart en massa strul. Men det är sådan man får ha överseende med, och istället försöka vara hjälpsam. Jag tror inte att människor agerar med uppsåt i dessa situationer, åtminstone väldigt sällan...
Sen tror jag att många av dessa vill "smälta in" för att inte göra bort sig. Tyvärr fungerar ju vi människor så.

I dessa situationer (t ex ang. bagage ovan) tycker jag att i så fall att mer erfarna medresenärer kan på ett snyggt och trevligt sätt "tillrättavisa".
Sen är det helt klart ett problem med för många och för stora väskor. Det är
inte svårt att vid gaten snabbt identifiera de väskor som överskrider godkända mått. Som det är nu hetsar jag själv på flighter tidigt för att få plats med mitt bagage i hyllan. Tråkigt att det ska behöva vara så.
Mer bagage till statuspassagerare låter som en god idé tycker jag. På samma vis som att business-resenärer ofta får ta med fler väskor ombord.
Undertecknad håller sig för övrigt alltid inom givna restriktioner. Jag förstår inte vad folk har i sina väskor. Men så länge det inte är jag som får släpa på deras väskor så...
/B