Senaste nytt

Mängden handbagage ombord

forastero

Medlem
En del av det har väl att göra med väskornas design också - hårda väskor är ju mindre flexibla så om alla har sådana kan det bli svårare att packa bagagehyllan på ett effektivt sätt. Speciellt de väskor som är så otympliga att de bara går in i bagagehyllan på en ledd och tar upp väldigt mycket plats på bredden. Nog kan man tycka att ganska många av dem skulle passa bättre som incheckat bagage...

Själv reser jag oftast med ryggsäck, så jag brukar ha den under stolen framför mig istället för att krångla med bagagehyllan om det inte råkar vara mycket plats (eller om jag fått ett säte där det är för lite plats under stolen framför). Inga problem att få plats med både laptop och kläder för nån vecka i den väskan. :) Så har jag energi över till att irritera mig på ineffektiv boarding istället! :cool:
 

Kricka

Medlem
På BA brukar FA försöka få folk att lägga in sina handbagage med "wheels first" men
det fungerar inte fullt ut. På LH:s nya A380 så är bagagehyllorna tyvärr så grunda att
ett normalt (godkänt) handbagage inte längre får plats utan måste läggas på tvären,
vilket i sig minskar mängden handbagage som får plats. Senast fick jag ställa mitt
handbagage i ett av FA:s skåp.
 

agehall

Medlem
På BA brukar FA försöka få folk att lägga in sina handbagage med "wheels first" men
det fungerar inte fullt ut. På LH:s nya A380 så är bagagehyllorna tyvärr så grunda att
ett normalt (godkänt) handbagage inte längre får plats utan måste läggas på tvären,
vilket i sig minskar mängden handbagage som får plats. Senast fick jag ställa mitt
handbagage i ett av FA:s skåp.

Fast alla hatthyllor är väl inte så grunda? Ojmr är det bara de på ytterkanterna som är grunda. Sitter man i mitten så är det gott om plats där uppe.

Någon gång har jag också fått be om hjälp för att stuva undan min väska på just LH A380. Purserns kommentar var dock "Space is one thing we have a lot of on this aircraft" så det var inga problem att hitta ett skåp till min väska...
 

erc

Medlem
Flyger jag med incheckat bagage (huvudsakligen med familjen) håller jag handbagaget till ett minimum - gärna bara en ryggsäck.

Flyger jag utan incheckat bagage (oftast - med undantag för julshoppingresor...) håller jag handbagaget till vad aktuellt flygbolag accepterar.
 

Gnopps

Medlem
Det är irriterande att se folk med massvis av väskor egoistiskt ta plats i hyllorna när du kunde lägga åtminstone en vid fötterna, här är det upp till gateagenten att hålla bättre koll.


Många flygbolag vill nog inte ta tag i det här eftersom det skulle ge dålig intryck bland de flesta resenärer. Om de har ett plan med 200 passagerare och alternativet är att 5-20 blir irriterade eftersom det inte finns plats mot att de gör 150 irriterade på grund av kontroller väljer de nog det förstnämnda.
 

olsson

Medlem
Kör ganska ofta två datorer i mitt handbagage. En i datorväska och en tunga jäveln i en som rullar. När jag var på VIE häromveckan och tänkte hämta ut boardingpass och ställa lite frågor så passade personen på att väga mitt handbagage (*G checkin disk). Vägde något på 12kg (rullväskan) så det blev ta ut den tjocka datorn och smacka in den i laptopväskan. Då blev handbagaget 8.4kg och jag fick glida vidare.

Fick klara direktiv att jag INTE fick packa om väskan. Något jag för bekvämlighets skull gjorde efter säkerhetskontrollen.
 

Skyraider

Medlem
i USA är det standard med en rollaboard och en datorväska. Funkar rätt bra så länge man flyger nya Boeingkärror. Dessutom är detta ju knappast ett problem för den "medvetne resenären" eftersom denne givetvis har status och boardar först.
 

Skyraider

Medlem
Jag använder en bärsäck 2000 som incheckningsbaggage de få gånger jag behöver det (jag checkar aldrig in om jag inte har icke-inchechlingsbara prylar med mig). Om det är ömtåliga saker lägger jag en pelican case i väskan.

Bärsäck 2000 kan bäras som ryggsäck så den är hanterbar även om den är tung.

Som handbaggage har jag en Rimowa salsa och en Maxpedition Condor ii (som datorväska). Den går enkelt att haka fast på handtaget på Rimowan. Funkar överallt.
 

pitch

Medlem
Jag reser ganska ofta med bara en liten ganska mjuk bag (30 liter, sällan helt full).

Och trots det kan det ibland vara svårt att knö upp den på hyllan när man reser inom Europa, även längst fram i planet. Oftast är det då för att ett par agronomkleptomaner som åker snikklass har hivat upp sina rullande monster där och sen gått bak och satt sig. Sånt stör jag mig på.
 
Toppen