Senaste nytt

Mängden handbagage ombord

Jag tycker framförallt att man ska bli hårdare mot svenssons som är ute och flyger med på tok för mycket handbagage. Precis som Senator är jag ute och far på tok för mycket för att vilja ha incheckat bagage om jag inte absolut måste. Är jag inte borta över en vecka så klarar jag mig utmärkt på en vanlig kabinväska och min datorväska.

Skulle gärna se att bolagen införde det som statusförmån att man fick ha lite mer handbagage och sedan såg till att de som inte hade status fick gatechecka sina enorma handbagage.

Å andra sidan vore det inte så kul om alla bolag blev handbagage-fascister a la Ryanair heller. Om de stod med vågar vid varje gate och stoppade alla som var 0.1 kg över skulle det nog bli mycket mer strul...

Å andra sidan vore det inte så kul om alla bolag blev handbagage-fascister a la Ryanair heller. Om de stod med vågar vid varje gate och stoppade alla som var 0.1 kg över skulle det nog bli mycket mer strul...

Göra som den här tjejen? (vid 00:30)
[video=youtube;ev1ecd02Fd4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ev1ecd02Fd4[/video]

Ok, mitt inlägg i debatten. Först en bra historia före den 11/9. Mitt handbagage, som höll måttet,vägde typ 18 kg pga av att det brukade ligga 8 pavor vin vin i den dubbla attachéväskan. Nu är väl min ståndpunkt att så länge man håller maxmåtten bryr jag mig inte så mycket om vikt. Om jag råkar ha två bagage på BA shorthaul, som man ju får, har jag datorryggan under stolen. Men det som irriterar mig något fruktansvärt är om någon trycker upp en trolley med skitiga hjul på min rock. När jag har en trolley med som inte är kliniskt ren brukar jag se till att plocka bort kläder, in med mitt åbäke och sedan lägga tillbaka kläderna så att ägaren får ut en ren rock/kappa. Som undervisare i operations management brukar jag störa mig att folk slänger bagaget hipp som happ i hyllan. Senast när vi flög med Ryan Scare ägande jag 30 sek åt att organisera handbagaget i overhead compartment:cool:

På den här sidan pölen (USA) så släpar ju alla med sig halva bohaget som carry on. De sista boarding-zonerna brukar mer som regel än undantag tvingas gate-checka in sina handbagage eftersom det helt enkelt inte finns plats. När man då påpekar att man har saker i sitt handbagage som enligt deras regler inte får checkas in, till exempel värdesaker, så får man plocka ur dem ur sitt handbagage. Sist det drabbade mig fick jag checka in en i stort sett tom roller bag och i stället släpa ombord massa lösa prylar och påsar och kameraväskor och...

Smidigt.

Min syster råkade ut för det omvända och fick inte checka in en ryggsäck för att det var ont om tid, så hon flög med ett spritkök, jaktkniv och yxa i kabinen.

Ni kommer att svimma eller er blodkärl exploderar när ni ser antal och volym av handbagage som kineserna tar med sig onboard på inrikes flyg i Kina... :eek:

Jag har iofs inte flygit i Kina men däremot en hel del inrikes i USA och jag gissar att amerikanerna inte är långt efter kineserna. Fattar inte Norwegian (som tar betalt för incheckat bagage) "förbättrar" intäktssidan genom att vara lite tuffare....

Jag kan bara hålla med Henrik L. Ibland känner man sig rätt autistisk, men "hur svårt ska det vara" att stoppa in sitt handbagage på ett organiserat sätt? Det kryper i kroppen på mig varje gång jag ser någon idiot lägga upp väskan på fel ledd. Detta är något som de helt klart skulle kunna bli hårdare på.

Jag kan bara hålla med Henrik L. Ibland känner man sig rätt autistisk, men "hur svårt ska det vara" att stoppa in sitt handbagage på ett organiserat sätt? Det kryper i kroppen på mig varje gång jag ser någon idiot lägga upp väskan på fel ledd. Detta är något som de helt klart skulle kunna bli hårdare på.
Ha! Jag kan hålla med dig. Dock har jag blivit duktig på att inte irritera mig på sådant där. Typ när det är lång kö på ICA och så vidare. Det handlar om att gilla läget... :D

I situationen du beskriver tar jag - om jag känner mig manad - mig friheten att fråga berörda passagerare om det går bra att jag stuvar om lite så att fler får plats med sitt bagage. Detta om jag kommer sent och inte får plats med min egen väska. Jag tror att (kanske är jag naiv...) om jag är artig och trevlig och förklarar varför jag gör som jag gör, så lär de sig till nästa gång. Utbilda sina medmänniskor helt enkelt!

Man får komma ihåg att många människor som man möter på flygplan inte är speciellt frekventa resenärer. För dem är det ett äventyr i sig; hantera sin flygrädsla, hitta sin plats, hålla koll på sitt pass och så vidare. Jag flög till Paris i går exempelvis, och då var det en gammal dam som hade fullt upp med att hitta sin plats. Eftersom hon satte sig på rätt rad men fel plats så uppstod så klart en massa strul. Men det är sådan man får ha överseende med, och istället försöka vara hjälpsam. Jag tror inte att människor agerar med uppsåt i dessa situationer, åtminstone väldigt sällan...

Sen tror jag att många av dessa vill "smälta in" för att inte göra bort sig. Tyvärr fungerar ju vi människor så. :rolleyes: I dessa situationer (t ex ang. bagage ovan) tycker jag att i så fall att mer erfarna medresenärer kan på ett snyggt och trevligt sätt "tillrättavisa".

Sen är det helt klart ett problem med för många och för stora väskor. Det är inte svårt att vid gaten snabbt identifiera de väskor som överskrider godkända mått. Som det är nu hetsar jag själv på flighter tidigt för att få plats med mitt bagage i hyllan. Tråkigt att det ska behöva vara så.

Mer bagage till statuspassagerare låter som en god idé tycker jag. På samma vis som att business-resenärer ofta får ta med fler väskor ombord.

Undertecknad håller sig för övrigt alltid inom givna restriktioner. Jag förstår inte vad folk har i sina väskor. Men så länge det inte är jag som får släpa på deras väskor så... :cool:

/B

Toppen