Senaste nytt

Lyxhotell och lyxresorter - En introduktion

Hur många av top 50 hotell har ni provat och håller ni med om rankingen? https://www.theworlds50best.com/hotels/list/1-50

Jag har bott på Rosewood Hong Kong som ligger 3a där vi även hade tillgång till loungen. Måste säga att de va i princip en perfekt hotell-upplevelse så den platsar helt klart där uppe. På andra hotell har vi inte bott utan bara ätit och tagit drinkar. Är lite förvånad att Upperhouse kommer så högt som 5a i världen, det är bra, men är det verkligen så bra?

Intressant att Capella kommer in och snyter förstaplatsen och även respektabelt listat för deras Singapore hotell. Jag bodde somsagt på Capella i Sanya, jag gillade inte stilen på rummet som var för avskalat och motsatsen till mysigt, men själva resort-området va magiskt fint.

Hur många av top 50 hotell har ni provat och håller ni med om rankingen? https://www.theworlds50best.com/hotels/list/1-50

Jag har bott på Rosewood Hong Kong som ligger 3a där vi även hade tillgång till loungen. Måste säga att de va i princip en perfekt hotell-upplevelse så den platsar helt klart där uppe. På andra hotell har vi inte bott utan bara ätit och tagit drinkar. Är lite förvånad att Upperhouse kommer så högt som 5a i världen, det är bra, men är det verkligen så bra?

Intressant att Capella kommer in och snyter förstaplatsen och även respektabelt listat för deras Singapore hotell. Jag bodde somsagt på Capella i Sanya, jag gillade inte stilen på rummet som var för avskalat och motsatsen till mysigt, men själva resort-området va magiskt fint.

För min del räknar jag till 4st (4S BKK+MAD, Raffles SIN och Cap-eden-roc). Bland entusiaster så är dock denna lista högt omtvistad, speciellt så ifrågasätts Capella på förstaplatsen.

För min del räknar jag till 4st (4S BKK+MAD, Raffles SIN och Cap-eden-roc). Bland entusiaster så är dock denna lista högt omtvistad, speciellt så ifrågasätts Capella på förstaplatsen.

Finns det någon annan lista att referera till som är "bättre"? För de fyra du bott på håller du med om ranking?

Finns det någon annan lista att referera till som är "bättre"? För de fyra du bott på håller du med om ranking?

Så gott som alla publikationer som gör dessa listor (Conde Nast Traveler, Travel+leisure, Robb Report) är beroende av annonser. Så det finns många tveksamma rankningar (speciellt från hotell i Dubai) som kommer med reklamuppslag sida-vid-sida.

Det finns nog ingen objektiv lista som definitivt kan säga hur en sån rankning skulle se ut. Av de jag nämnde ovan så tycker jag definitivt MO BKK hör ditt (skrev den felaktigt som FS i föregående inlägg). Cap-du-Roc kan nog också vara förtjänt en omnämnande. SIN Raffles däremot känns som det lever på sitt namn och 4S MAD ser jag marginell nivå över ett generiskt 5* business hotell.

Den lista jag personligen tyckt sett bäst ut är Michelin Guide's nya "Keys" program som inte lider av samma monentära intressekonflikt som ovanstående publikationer: https://guide.michelin.com/en/artic...w-about-the-michelin-keys-hotels-announcement

Last edited:
Vet inte om det finns någon bättre lista, men jag har bott på ca tio av dessa och det känns lite underligt att jämföra rena resorter vid beachen med storstads lyx, men har helt olika preferenser och önskemål vid dessa tillfällen. Sedan skulle jag inte ens rangordna dessa, de är alla (av de jag bott på) helt fantastiska utan mer en smak sak vad som passar var och än. som exempel
Jag föredrar Connaught före Claridge's i London alla dar i veckan
Bor hellre på The Mark (Inte med på listan) än Carlyle i NY (de ligger bara 200 m från varandra
FS Firenze och Madrid är två unika upplever

Titta vad du uppskattar och välj utifrån det

Toppen