Senaste nytt

Lyxbuss tråden

DRG

Medlem
En poäng är ju dock att bussarna i Japan verkar vara nattbussar. Det är många sträckor det inte går tåg på natten. Jag skulle kunna tänka mig tex Stockholm-Oslo nattetid på buss. Gå på på kvällen och komma fram tidigt på morgonen och gå av utvilad. Visst tåg skulle vara ännu bättre men jag undrar om det kommer hända. Sedan kanske dock svårt att få ekonomi i det hela eftersom bussen inte är så attraktiv på dagen.
 

Palazzi

Medlem
Nu kanske inte Vy (gamla Bus4You) passar in på lyxbussar. Men sedan oktober i fjol har det blivit Göteborg Oslo två varv, samt Jönköping Norrköping en tur. På övervåningen har dom en 2+1 konfig och för mig är det helt klart värt den lilla slanten det kostar att få ett singelsäte lång fram på övervåningen.

Åkte nyligen VY buss Köpenhamn-Göteborg när det var barnarbete. Tyckte faktiskt också att det var ett bekvämt sätt att resa.

Att det känns bekvämt är väl dock relaterat att tåget på sträckan stannar vid varenda mjölkpall. Svårt att se att jag skulle välja bussen om SJ/X2000 gått på sträckan året runt. De få dagar den brukar gå, på sommaren, är tidsvinsten hela 1,5h med tåg.

Har använt mig av Itabus i norra Italien, som har en jämförbar produkt med Vy i Sverige. För något år sedan, innan tågen i norra Italien uppdateras (den processen accelererades efter COVID), så tyckte jag ofta bussen var att föredra.

Upp till 4h30min tycker jag man kan stå ut på en buss, om inte tågen har en tidsvinst på mer än en timme. Sedan har det för mig känts som att man börjar uppskatta tågets möjlighet att röra sig, besöka en restaurangvagn mm.

Någon lyxbuss har jag inte testat, så kanske är även 8h ok då
 

Palazzi

Medlem
En poäng är ju dock att bussarna i Japan verkar vara nattbussar. Det är många sträckor det inte går tåg på natten. Jag skulle kunna tänka mig tex Stockholm-Oslo nattetid på buss. Gå på på kvällen och komma fram tidigt på morgonen och gå av utvilad. Visst tåg skulle vara ännu bättre men jag undrar om det kommer hända. Sedan kanske dock svårt att få ekonomi i det hela eftersom bussen inte är så attraktiv på dagen.

Det tror jag är en bra sträcka för något liknande. Rätt lång tågresa, och jag har tvingats åka 05.40 för att hinna fram innan lunchmöten.

Testade en gång, för länge sedan, att åka Swebus nattbuss….vilket ju givetvis var ren tortyr. Men en bekväm nattbus hade säkert kunnat betala sig, för jag hade sluppit en hotellnatt i Oslo.
 

KoleasPopuas

Ny medlem
Haha låter ju jävligt nice faktiskt! Jag hade lätt degat lite extra för att få ta en lite mer nice buss, och förhoppnignsvis lite färre stopp dessutom. En fördel med dyrare kollektivtrafik är ju att det drar ett litet annat klientel så att säga. Men 28 platser låter dock som en hyfsat liten buss, eller kanske en jävligt stor minibuss. Jag älskar att åka kollektivtrafik i länder som bara kör minibussar. Blir en annan feeling liksom. Menar typ denna sort, så att ni förstår vad jag menar: https://www.truck1eu.se/bussar/minibussar/ford-transit-430ef-17-p-a6427247.html
 
Toppen