Hur har jag missat denna tråden? Bussar är ju mitt guilty pleasure!
Tyvärr är det ont om premiumsegmentet i Skandinavien. För ett antal år sedan så fanns det ett visst bussbolag i hjärtat av Östergötland, som planerade trafik mellan Malmö och Stocholm, med stopp i Jönköping och Linköping. Tanken var att erbjuda typ 1-1-säten, fast lite sicksackande. 4st bussar skulle initialt rulla, och de hade redan lagt en preliminär order på Neoplan Cityliner.
Tyvärr så rann det ut i sanden. I början hade allting sett väldigt lovande ut - men det visade sig vara mycket glädjekalkyl i det hela. Med så småvolymer så är det svårt att få rullning på det hela. Samtidigt så är det en svår marknad att penetrera, även på andra linjer, då det (till viss del) är väldigt prispressat).
Jag vill minnas att det har varit uppe tidigare, och det har redan testats i Sverige. Säkert fler än en gång eftersom folk glömmer fort.
Ybuss trafikerade Stockholm-Skellefteå med bussar som endast hade 28 platser och enkelsäten. Men det bar ju sig inte, gissningsvis eftersom folk väljer bussen för att man vill komma ned i pris.
Ny lyxbuss ska locka affärsresenärer | SvD