Senaste nytt

Lyxbuss tråden

Moco

Medlem
Hur har jag missat denna tråden? Bussar är ju mitt guilty pleasure!

Tyvärr är det ont om premiumsegmentet i Skandinavien. För ett antal år sedan så fanns det ett visst bussbolag i hjärtat av Östergötland, som planerade trafik mellan Malmö och Stocholm, med stopp i Jönköping och Linköping. Tanken var att erbjuda typ 1-1-säten, fast lite sicksackande. 4st bussar skulle initialt rulla, och de hade redan lagt en preliminär order på Neoplan Cityliner.

Tyvärr så rann det ut i sanden. I början hade allting sett väldigt lovande ut - men det visade sig vara mycket glädjekalkyl i det hela. Med så småvolymer så är det svårt att få rullning på det hela. Samtidigt så är det en svår marknad att penetrera, även på andra linjer, då det (till viss del) är väldigt prispressat).

Jag vill minnas att det har varit uppe tidigare, och det har redan testats i Sverige. Säkert fler än en gång eftersom folk glömmer fort.

Ybuss trafikerade Stockholm-Skellefteå med bussar som endast hade 28 platser och enkelsäten. Men det bar ju sig inte, gissningsvis eftersom folk väljer bussen för att man vill komma ned i pris.

Ny lyxbuss ska locka affärsresenärer | SvD
 

J1981

Medlem
Åkte en natttur med willer express i japan för +10år sen från tokyo till kyoto. Kommer inte ihåg hur sätena såg ut förutom att det var tre säten på bredd i bussen. Var riktigt impad då.
 

Hachans

Medlem
Hur mycket man än sminkar än gris är det fortfarande en gris. Jag menar buss.

Den fastnar fortfarande i trafiken, tvärbromsar fortfarande för rödljus och dunsar i potthål. De där förarsätena de har i lyxbussen som det pratas om ovan kräver mycket underhåll och är dyra. Vill inte ens tänka på när första idioten stoppar ett tuggummi eller spiller en cola i den mekanismen.

Hur som helst, jag var lite sugen på att prova Limoliner mellan New York och Boston men det verkar numera vara ytterligare en premiumaktör som går ur tiden.

Det verkar som att statistiken överensstämmer med verkligheten i USA. Premiumresenärerna tar hellre flyg eller tåg.
 

Palazzi

Medlem
Hur mycket man än sminkar än gris är det fortfarande en gris. Jag menar buss.

Den fastnar fortfarande i trafiken, tvärbromsar fortfarande för rödljus och dunsar i potthål. De där förarsätena de har i lyxbussen som det pratas om ovan kräver mycket underhåll och är dyra. Vill inte ens tänka på när första idioten stoppar ett tuggummi eller spiller en cola i den mekanismen.

Hur som helst, jag var lite sugen på att prova Limoliner mellan New York och Boston men det verkar numera vara ytterligare en premiumaktör som går ur tiden.

Det verkar som att statistiken överensstämmer med verkligheten i USA. Premiumresenärerna tar hellre flyg eller tåg.

Det är väl på det stora hela sant, men min erfarenhet i bland annat Sverige och Italien är ju att inte heller tåg är ett oproblematiskt alternativ.
På Göteborg-Köpenhamn har egentligen bussen varit sett betydligt säkrare alternativ än tåget för min del. I norra Italien (utom höghastighetslinjerna) är tågkomforten marginellt bättre än cykel, om de ens kommer något tåg när man står och väntar (och om inte, så får man sällan informationen).

Det är klart att buss inte blir attraktivt om tågen går som i Schweiz och risken för trafikstockning är stor. Tycker dock inte riktigt att det speglar hela verkligheten.

Jag har inget emot buss som trafikslag, och det finns helt klart sträckor där jag tror att det är det bästa alternativet. Precis som att man ibland väljer båt, taxi, helikopter, cykel, flyg eller eller egen bil. Att göra situationen, när bussen passar sig som bäst, mer behaglig....ja det har iaf inte jag något emot.
 

Hachans

Medlem
Det är väl på det stora hela sant, men min erfarenhet i bland annat Sverige och Italien är ju att inte heller tåg är ett oproblematiskt alternativ.
På Göteborg-Köpenhamn har egentligen bussen varit sett betydligt säkrare alternativ än tåget för min del. I norra Italien (utom höghastighetslinjerna) är tågkomforten marginellt bättre än cykel, om de ens kommer något tåg när man står och väntar (och om inte, så får man sällan informationen).

Det är klart att buss inte blir attraktivt om tågen går som i Schweiz och risken för trafikstockning är stor. Tycker dock inte riktigt att det speglar hela verkligheten.

Jag har inget emot buss som trafikslag, och det finns helt klart sträckor där jag tror att det är det bästa alternativet. Precis som att man ibland väljer båt, taxi, helikopter, cykel, flyg eller eller egen bil. Att göra situationen, när bussen passar sig som bäst, mer behaglig....ja det har iaf inte jag något emot.

Nej absolut, mitt påstående gällde ju mest där tåg och buss konkurrerar. Finns det ingen konkurrens från tåget pga det inte kommer exempelvis, och det finns buss så får man ju ta bussen. Så länge man vill resa kollektivt.
 

Palazzi

Medlem
Nej absolut, mitt påstående gällde ju mest där tåg och buss konkurrerar. Finns det ingen konkurrens från tåget pga det inte kommer exempelvis, och det finns buss så får man ju ta bussen. Så länge man vill resa kollektivt.

Du har såklart rätt :)

I Italien så fanns ju dock ofta tågen på plats, men de var inte direkt svåra att konkurrera ut för bussbolagen.

När jag var liten så var det snabbaste sättet att ta sig till havet (utan bil eller minst två tågbyten) att ta direkttåget till Viareggio (290km). Det tog fem timmar, och jag tror att det dröjde till mitten på 90-talet innan tågets säten ens fick stoppning :confused: Sträckan tar ungefär 2h30min med bil, med en rätt bra väg. Tog samma tåg till slutdestinationen Pisa, så sent som 2012, och det var inte de mest komfortabla 5h45min av mitt liv :p

Det finns mig veterligen ingen busslinje just dit, men sedan Bus Marino (numera Ita Bus) och Flixbus kom till Italien så finns det inte mindre än sju badorter inom 3h30min.

Med det sagt så håller jag helt med att tåg är ett mycket bättre alternativ när väl någon gör en ordentlig satsning. T.ex. så är Treno Italos snabbtåg, i Club Executive ett otroligt alternativ för 1h7min resa till badorten Peschiera del Garda. Tyvärr verkar det, iom att de ekonomiska inträdesbarriärerna för järnväg är höga, nästan bara bli satsningar på höghastighetslinjer. Det betyder att, på många ställen i kontinentaleuropa, är buss det mest komfortabla alternativet trots trafikslagets uppenbara brister. Jag tror stenhårt på att göra dessa förbättringar av busskomforten för annars får vi vänta en evighet på järnvägssatsningar som sedan aldrig blir av :(


Men nog med OT (orsakat av undertecknad, sorry :oops:). Min mening är bara att hellre optimera busstrafiken än att förgäves hoppas på att politikernas tomma prat om järnvägssatsningar ska hända inom min egen livstid.
 

Palazzi

Medlem
Verkar nu finnas en Schweizisk startup som planerat att bygga ett Europeiskt linjenät av "lyxbussar". Det ser förvisso bekvämt ut, men priserna verkar VÄLDIGT väl tilltagna.

Det som förvånar mig är att det har valt att gå direkt på linjer som också betjänas (eller inom kort planeras att betjänas) med snabbtåg. Jag har svårt att se att man ska välja bussar för över SEK2.000 om man tappar väsentlig tid mot tåget. Att man av miljöhänseende (eller flygrädsla) kan tänka sig att ta buss ist för flyg förstår jag, men jag har iaf tolkat det som att man väljer buss för att det är billigt och/eller saknas en tåglinje på samma sträcka.

https://www.bussmagasinet.se/2023/0...-lyxiga-nattbussar-ska-konkurrera-med-flyget/
 

Hachans

Medlem
Verkar nu finnas en Schweizisk startup som planerat att bygga ett Europeiskt linjenät av "lyxbussar". Det ser förvisso bekvämt ut, men priserna verkar VÄLDIGT väl tilltagna.

Det som förvånar mig är att det har valt att gå direkt på linjer som också betjänas (eller inom kort planeras att betjänas) med snabbtåg. Jag har svårt att se att man ska välja bussar för över SEK2.000 om man tappar väsentlig tid mot tåget. Att man av miljöhänseende (eller flygrädsla) kan tänka sig att ta buss ist för flyg förstår jag, men jag har iaf tolkat det som att man väljer buss för att det är billigt och/eller saknas en tåglinje på samma sträcka.

https://www.bussmagasinet.se/2023/0...-lyxiga-nattbussar-ska-konkurrera-med-flyget/

Hahaha. Ja, det där blir roligt. Men låt dem slösa sina pengar. Förstår inte varför någon skulle betala 2500kr för att skumpa fram natten igenom.

De lyxbussar de nämner i USA finns knappt, de försökte med Limoliner men vad jag vet har allt konkat.

Nej, detta är ett försök från Volvo igen att försöka fortsätta hävda med en dåres envishet att bussen minsann kan mäta sig med spårtrafiken och försöka hålla sig relevanta.
 
Toppen