Palazzi
Medlem
Hahaha. Ja, det där blir roligt. Men låt dem slösa sina pengar. Förstår inte varför någon skulle betala 2500kr för att skumpa fram natten igenom.
De lyxbussar de nämner i USA finns knappt, de försökte med Limoliner men vad jag vet har allt konkat.
Nej, detta är ett försök från Volvo igen att försöka fortsätta hävda med en dåres envishet att bussen minsann kan mäta sig med spårtrafiken och försöka hålla sig relevanta.
Det känns också, i min värld, som en rätt obekväm situation att ligga "obältad" medan jag sover mig genom Tyskland i + 100km/h. Jag kikade på lagarna, och det är tydligen fortsatt tillåtet att inte använda bälten om bussen utrustats med stol/säng som är tänkt att sovas i... (tydligen samma regler som husbil).
Anledningen till att jag trodde att det hade ändrats var att det förr, när jag fortsatt var en aktiv idrottare, inte var så ovanligt med sådana liggbussar från Sverige till Alperna. När jag inte längre såg sådana alternativ så antog jag att det hade reglerats bort, men det verkar ha varit antingen bussbolag eller passagerare som tyckt att idén var halvdan.
Ska bli intressant att se hur detta går. För mig, likt som du själv skriver, så verkar det som en helknäpp idé som egentligen inte tillför någonting förutom byte av trafikslag. Om man bortser från komfort och säkerhet (som de kanske löser, även fast jag inte har förstått hur) så hade mitt intresse möjligen väckts om de likt Flixbus öppnat upp direktlinjer som annars inte betjänas. Över 1.500kr enkel väg känns också svårt att förlika sig med för en bussresa, men jag får väl testa innan jag uttalar mig..
Slutgiltigt: Borde de inte ha satsat på någon charterverksamhet istället? Folk kan ju tänka sig att sitta i buss från Stockholm till Dolomiterna, och en sådan resa är ju så pass dyr (med boende med halvpension och liftkort) att man kanske kunnat baka in dyra bussbiljetter utan att folk backat. Om en resa kostar 19 eller 21.500kr T/R lär väl inte hindra någon tänker jag.