Senaste nytt

Lyxbuss tråden

Palazzi

Medlem
Hahaha. Ja, det där blir roligt. Men låt dem slösa sina pengar. Förstår inte varför någon skulle betala 2500kr för att skumpa fram natten igenom.

De lyxbussar de nämner i USA finns knappt, de försökte med Limoliner men vad jag vet har allt konkat.

Nej, detta är ett försök från Volvo igen att försöka fortsätta hävda med en dåres envishet att bussen minsann kan mäta sig med spårtrafiken och försöka hålla sig relevanta.

Det känns också, i min värld, som en rätt obekväm situation att ligga "obältad" medan jag sover mig genom Tyskland i + 100km/h. Jag kikade på lagarna, och det är tydligen fortsatt tillåtet att inte använda bälten om bussen utrustats med stol/säng som är tänkt att sovas i... (tydligen samma regler som husbil).

Anledningen till att jag trodde att det hade ändrats var att det förr, när jag fortsatt var en aktiv idrottare, inte var så ovanligt med sådana liggbussar från Sverige till Alperna. När jag inte längre såg sådana alternativ så antog jag att det hade reglerats bort, men det verkar ha varit antingen bussbolag eller passagerare som tyckt att idén var halvdan.

Ska bli intressant att se hur detta går. För mig, likt som du själv skriver, så verkar det som en helknäpp idé som egentligen inte tillför någonting förutom byte av trafikslag. Om man bortser från komfort och säkerhet (som de kanske löser, även fast jag inte har förstått hur) så hade mitt intresse möjligen väckts om de likt Flixbus öppnat upp direktlinjer som annars inte betjänas. Över 1.500kr enkel väg känns också svårt att förlika sig med för en bussresa, men jag får väl testa innan jag uttalar mig..

Slutgiltigt: Borde de inte ha satsat på någon charterverksamhet istället? Folk kan ju tänka sig att sitta i buss från Stockholm till Dolomiterna, och en sådan resa är ju så pass dyr (med boende med halvpension och liftkort) att man kanske kunnat baka in dyra bussbiljetter utan att folk backat. Om en resa kostar 19 eller 21.500kr T/R lär väl inte hindra någon tänker jag.
 

Rebel

Medlem
Slutgiltigt: Borde de inte ha satsat på någon charterverksamhet istället? Folk kan ju tänka sig att sitta i buss från Stockholm till Dolomiterna, och en sådan resa är ju så pass dyr (med boende med halvpension och liftkort) att man kanske kunnat baka in dyra bussbiljetter utan att folk backat. Om en resa kostar 19 eller 21.500kr T/R lär väl inte hindra någon tänker jag.

För att få det att gå ihop behövs det 70-80 på en buss. Har man bara 21 personer så blir nog priset ganska mycket högre??
 

Hachans

Medlem
Det känns också, i min värld, som en rätt obekväm situation att ligga "obältad" medan jag sover mig genom Tyskland i + 100km/h. Jag kikade på lagarna, och det är tydligen fortsatt tillåtet att inte använda bälten om bussen utrustats med stol/säng som är tänkt att sovas i... (tydligen samma regler som husbil).

Anledningen till att jag trodde att det hade ändrats var att det förr, när jag fortsatt var en aktiv idrottare, inte var så ovanligt med sådana liggbussar från Sverige till Alperna. När jag inte längre såg sådana alternativ så antog jag att det hade reglerats bort, men det verkar ha varit antingen bussbolag eller passagerare som tyckt att idén var halvdan.

Ska bli intressant att se hur detta går. För mig, likt som du själv skriver, så verkar det som en helknäpp idé som egentligen inte tillför någonting förutom byte av trafikslag. Om man bortser från komfort och säkerhet (som de kanske löser, även fast jag inte har förstått hur) så hade mitt intresse möjligen väckts om de likt Flixbus öppnat upp direktlinjer som annars inte betjänas. Över 1.500kr enkel väg känns också svårt att förlika sig med för en bussresa, men jag får väl testa innan jag uttalar mig..

Slutgiltigt: Borde de inte ha satsat på någon charterverksamhet istället? Folk kan ju tänka sig att sitta i buss från Stockholm till Dolomiterna, och en sådan resa är ju så pass dyr (med boende med halvpension och liftkort) att man kanske kunnat baka in dyra bussbiljetter utan att folk backat. Om en resa kostar 19 eller 21.500kr T/R lär väl inte hindra någon tänker jag.

Jo, men precis. Parallelltrafik med tåg eller flyg kommer inte fungera alls. Titta bara på typ Uppsala-Stockholm som ett exempel på där många expressbussföretag försökt och misslyckats att konkurrera med tåget. Restiden och bekvämligheten går inte att konkurrera med.

Men som du säger, liggbussarna är borta sedan länge, jag tror intåget av lågprisflyg och den allmänna prispressen tog död på dem. Samtidigt som vilotider etc blev betydligt striktare för förare.

Prislappen är nog mycket relativ tror jag. Du kan inte ligga på flygets prisnivå samtidigt som du erbjuder en sämre service på alla plan.
 

Palazzi

Medlem
För att få det att gå ihop behövs det 70-80 på en buss. Har man bara 21 personer så blir nog priset ganska mycket högre??

Det kan väl inte stämma? De turistbussar jag åkt till Italien (och Österrike) brukar ju inte ha mer än 49 säten och för enkelhetens skull så kan vi väl säga att beläggningen varit 42 personer.

Men kanske har du rätt ändå, när det gäller matematiken. Jag glömde faktiskt bort antalet säten helt, när jag resonerade :)
 

Hachans

Medlem
Det kan väl inte stämma? De turistbussar jag åkt till Italien (och Österrike) brukar ju inte ha mer än 49 säten och för enkelhetens skull så kan vi väl säga att beläggningen varit 42 personer.

Men kanske har du rätt ändå, när det gäller matematiken. Jag glömde faktiskt bort antalet säten helt, när jag resonerade :)

Ja, standardbussar har 49 platser, vissa längre 57 och dubbeldäckarna typ 70.
 

Rebel

Medlem
Jag tänkte när man var ung och åkte buss ner på 80-talet. Då var det trångt och kändes som flera hundra på varje buss. Men det kanske inte var så många.

Men ska man dela lön och bränsle på 21 eller 70 så blir det ju lite skillnad.
Jag förstår inte iden i alla fall. Varför buss i en eller två dagar om jag kan flyga ner på 2 timmar???
 

Palazzi

Medlem
Jag tänkte när man var ung och åkte buss ner på 80-talet. Då var det trångt och kändes som flera hundra på varje buss. Men det kanske inte var så många.

Men ska man dela lön och bränsle på 21 eller 70 så blir det ju lite skillnad.
Jag förstår inte iden i alla fall. Varför buss i en eller två dagar om jag kan flyga ner på 2 timmar???
Jag tycker att bussen har sin plats som transportmedel, men som du säger så får det ju inte vara så väsentliga skillnader i restider isf. Två timmar vs 12 timmar, och sedan precis samma pris... Verkar knasigt. Inrikes i Frankrike, där flyg förbjudits, hade det t.ex. varit mer rimligt.

Jag själv har faktiskt "valt" buss (det är NÄSTAN outhärdligt) till skidorter nyligen, och det beror helt enkelt på att det annars krävs flyg med ett byte, plus 4.5h buss från flygplats till skidort. När jag väl är framme har det alltså, oavsett, tagit 15-22 timmar.

Efter att jag läste nyheten, och bollade lite i tråden, så ringde jag en busschaufför jag känner för att fråga. De kör från Göteborg till Dolomiterna och behöver 40 av 49 säten fyllda för att få ihop ekvationen. De har i praktiken oftast max två säten tomma och då bekostas arrangören och förarnas resor (3 personer).

I.om. att det handlar om paketresor så är det säkerligen marginalen på boendet där man tjänar eventuella pengar, och inte på bussresan.
Leker vi med tanken att bussresan är självkostnad så har man 1.000kr marginal på boende, för 45 personer...ja då är det ju 45.000kr. Jag misstänker därmed att man egentligen, ganska enkelt, kan kompensera för färre säten genom att paketera allt som en lyxresa och få flertalet tusenlappar i marginal.

I linjetrafik ska man ju dock göra pengarna på busstrafiken, och då är ju inte ekvationen inte mer komplext än att man måste öka intäkten/resenärer med den procent man sänkt sätesdensiteten. Möjligen får man marginellt lägre förbrukning för minskad vikt (färre personer och mindre bagage) men det handlar ju om enstaka procentenheter. Flixbus är ju kassaflödespositiva idag (exkluderat för framtida satsningar) så lyckas båda fylla en buss så ska man här ta ut ca. 3x mer per säteskilometer. En snabbtitt på indikerade siffror ger att man ligger precis där.

Så ekvationen går ihop sig med en rimlig beläggning, så knäckfrågan är bara om man lyckas locka 18-21 resenärer/avgång.
 

henrik l

Medlem
Nu kanske inte Vy (gamla Bus4You) passar in på lyxbussar. Men sedan oktober i fjol har det blivit Göteborg Oslo två varv, samt Jönköping Norrköping en tur. På övervåningen har dom en 2+1 konfig och för mig är det helt klart värt den lilla slanten det kostar att få ett singelsäte lång fram på övervåningen.
 

Sir Lemon

Medlem
Nu kanske inte Vy (gamla Bus4You) passar in på lyxbussar. Men sedan oktober i fjol har det blivit Göteborg Oslo två varv, samt Jönköping Norrköping en tur. På övervåningen har dom en 2+1 konfig och för mig är det helt klart värt den lilla slanten det kostar att få ett singelsäte lång fram på övervåningen.
Instämmer. Hur lång tid tar Gbg-Oslo?
 

Hachans

Medlem
Nu kanske inte Vy (gamla Bus4You) passar in på lyxbussar. Men sedan oktober i fjol har det blivit Göteborg Oslo två varv, samt Jönköping Norrköping en tur. På övervåningen har dom en 2+1 konfig och för mig är det helt klart värt den lilla slanten det kostar att få ett singelsäte lång fram på övervåningen.

Men Göteborg Oslo tar ju lika lång tid som tåget, så där konkurrerar man ju faktiskt med komfort.
 
Toppen