Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Jag tror inte intäningen är avsevärt bättre på billiga ekonomibiljetter om du krediterar till M&M, men visst kan det hända att det blir lite bättre.

Jag tror att det bästa du kan göra, är att köra med EB och komplettera med deras kreditkort, så att du drar in ordentligt med extrapoäng. Om du lyckas spendera 150k med AmEx på ett år får du ju en 2-4-1 voucher som är väldigt trevlig. (Den fungerar dock enbart på rena SAS bokningar, ej partners.)

Börja iallafall så, om ett år kan du utvärdera hur du tycker det fungerar och jämföra hur mycket du skulle ha tjänat om du byter till något annat program. Bara för att man väljer det ena eller det andra nu, så är man ju faktiskt inte fast där för evigt...

Miles & More

Eftersom SAS Eurobonus suger på bonus platser, har 1.1 miljoner poäng och knappt använda dem för det finns aldrig platser på Interconti i business class. Är Lufthansa något att ha? Lättare med plats? Vilket Star Alliance kort är bäst ?

Flyger för ca 200 000 poäng per år och eftersom många är 50 000 poäng för bli guld så är det inga problem att vara Guld både på SAS och en till. Förslag??

Är väl kanske en av få som tycker det suger att dom sänkte till 50 000 poäng för guld eftersom lounge blir bara fulla och samma med fast track och men kan ju knappt påstå att man känner sig exklusiv...

Flyger för ungefär lika mycket som vad du gör. Har numera delat EBG samt M&M Senator.
Använder Eurobonus främst för week-endresor inom Europa, T.ex CPH-CDG finns nästan alltid plats i C.Ger även bort någon resa då och då till barnen.
M&M uteslutande till interkontinentala resor samt Fly Smart i business till Sydeuropa.
Fördelen med LH är det stora utbudet av långlinjer. De släpper biljetterna 355 dagar innan avgång, så ofta brukar jag "hänga på låset"
T.ex nu till jul bokade jag CPH-RIO för mig och hustru i business exakt 355 dagar innan. Utresa 20 december hem 10 januari. Perfekt!!!
Att medföljande reser för halva poänguttaget gör det ju inte sämre :)
Ytterligare fördel med M&M är att vi alltsom oftast blir uppgraderade. När hände det senast på SAS?
Nackdelen är att att deras kundservice ofta är snäppet värre än SAS :(

Eftersom SAS Eurobonus suger på bonus platser, har 1.1 miljoner poäng och knappt använda dem för det finns aldrig platser på Interconti i business class. Är Lufthansa något att ha? Lättare med plats? Vilket Star Alliance kort är bäst ?

Flyger för ca 200 000 poäng per år och eftersom många är 50 000 poäng för bli guld så är det inga problem att vara Guld både på SAS och en till. Förslag??

Flyger du mycket C/F? Vart flyger du? Det låter som att du bör kunna kvalificera dig för M&M Senator utan problem och då kan det vara ett bra alternativ, framförallt om du flyger mycket med M&M carriers.

Är väl kanske en av få som tycker det suger att dom sänkte till 50 000 poäng för guld eftersom lounge blir bara fulla och samma med fast track och men kan ju knappt påstå att man känner sig exklusiv...

Du är rätt ny här va? :) Det finns många, undertecknad inkluderad, som tycker att sänkningen är ett skämt, framförallt då man samtidigt höjde intjäningen.

Främst under semesterresor när hustrun är med, så kan det bero på henne:rolleyes:
Exempel långlinjer senaste åren. Vi var tidigt ute på EWR blev ombokade till Private Jet (heter det väl?) all-business . FRA- Sao Paulo framflyttade efter det vi stigit ombord.
Men i ärlighetens namn sker det ofta på anslutningsflyg från FRA/MUC till CPH.

Eviga frågan, M&M eller Eurobonus

Jag fick en fråga från en vän som jag inte kunde svara på, men jag sa att jag är 100% säker på var jag kan få svar.

Han ska göra nedan resa:

AC9952 GOT - CPH
AC 883 CPH - YYZ
LH 403 EWR - FRA
LH 816 FRA - GOT

Allt är bokat i K-klass (ev var nån av vägarna i L-klass, vet inte om det spelar nån roll).

Han har ett EB kort med några få poäng på, men undrade om det var värt att istället skaffa ett M&M och börja samla poäng där. Med andra ord, hur många poäng får han på ett nytt M&M kort på denna resan, kontra ett EBB.

Hans resmönster i framtiden vet jag inte så mycket om, så frågan gäller enbart denna resan.

Jag har en kompis som kör på följande strategi:

- Samla miles på SAS Eurobonus, upp till *Guld
- Miles som upptjänas efter detta går in på M&M fram till att upptjäningsperioden är över
- Nästa period startar han om med samma strategi igen

Fördelen är att han enklare får guld med SAS, men för att kunna utnyttja upgrades med Lufthansa & CO så är det bättre att ha poäng hos M&M.

Jag har inte själv bestämt mig för om detta är smart... Ett problem som dyker upp är om när du byter över till att föra miles på M&M, då reser du väl som "vem som helst" och inte en Star Gold kund...?

Vad tycker ni?

Toppen