Senaste nytt

Lufthansa med dålig First

Hachans

Medlem
Åkte till JFK från MUC och besättningen var ok. Väldigt reserverade och jag har lite svårt för att de måste påpeka hur man skall göra. T.ex. så hade jag beställt laktosfri mat till fröken och det tolkar LH’s catering som lite trötta stekta grönsaker. Varför man blandar ihop laktosfri mat med vegetarisk mat är för mig obegripligt. Tyder på slapphet och kostnadsbesparingar när man drar alla specialmåltider över en kant. Attityden när hon sedan ville ha vanlig mat var ungefär att då skulle du beställt det från början och ingen ursäkt för att maten inte höll speciellt hög standard.

Föredrar Asiatisk service, de argumenterar inte utan ber om ursäkt och gör vad de kan. Då har jag mycket större förståelse, framförallt pga. att dålig catering inte är deras fel. Dryghet kan jag vara utan.

Det händer i alla resklasser. När jag och min sambo flög till Nya Zeeland i business hos Thai, bestod glutenfri efterrätt av ”ett äpple”. Lyckades tjata till sig glutenfri normal mat istället. Ska sägas också att SJ gör samma sak på tågen, tillverkar mat för alla specialgrupper som dock ingen vill äta.

Tipsa sin fröken om laktas. Om hon ”bara” är laktosintolerant så går det bra att äta ett sånt piller samtidigt som man äter mejeriprodukter. Finns på apoteket och har räddar många somriga glassar åt mig.
 

Gerad88

Medlem
Det händer i alla resklasser. När jag och min sambo flög till Nya Zeeland i business hos Thai, bestod glutenfri efterrätt av ”ett äpple”. Lyckades tjata till sig glutenfri normal mat istället. Ska sägas också att SJ gör samma sak på tågen, tillverkar mat för alla specialgrupper som dock ingen vill äta.

Tipsa sin fröken om laktas. Om hon ”bara” är laktosintolerant så går det bra att äta ett sånt piller samtidigt som man äter mejeriprodukter. Finns på apoteket och har räddar många somriga glassar åt mig.
Tror de flesta som är laktosintoleranta har hört talas om laktas... men den funkar inte för alla!
 

Hachans

Medlem
Tror de flesta som är laktosintoleranta har hört talas om laktas... men den funkar inte för alla!

Du skulle bli förvånad över hur många intoleranta som inte har en aning om varken hur laktas fungerar eller hur laktosinnehållet varierar i olika produkter.


Om laktas inte fungerar så är man inte laktosintolerant, utan kanske allergisk mot mjölkprotein, har IBS eller liknande. Laktosintolerans är per definition när du inte producerar laktas själv, och om du därför äter laktosen rätt så bryts laktosen ner. Det är inget som kroppen själv har kontroll över.

Men upplever man ingen effekt är det inte laktosintolerans utan något annat.

Men nu kanske vi glider lite OT. Jag vet att jag började...
 

Taggen

Medlem
Tipsa sin fröken om laktas. Om hon ”bara” är laktosintolerant så går det bra att äta ett sånt piller samtidigt som man äter mejeriprodukter. Finns på apoteket och har räddar många somriga glassar åt mig.

Jodå, hon tar ett piller så är det lugnt. Pillret är dock ingen ursäkt för att servera kass mat. Det är så det brukar sluta på restauranger men nu har vi också gett upp specialmat på flyg efter flera kassa specialmat-upplevelser inte bara i LH first utan även i Thai first/business och Malaysian business.
 

Hachans

Medlem
Jodå, hon tar ett piller så är det lugnt. Pillret är dock ingen ursäkt för att servera kass mat. Det är så det brukar sluta på restauranger men nu har vi också gett upp specialmat på flyg efter flera kassa specialmat-upplevelser inte bara i LH first utan även i Thai first/business och Malaysian business.

Nej, det är det absolut inte. Jag fattar inte att det ska vara så svårt.

Jag har gett upp att beställa specialmat för min laktosintolerans och min sambo med sin glutenallergi har också gett upp och har antingen med sig själv (ifall vi reser eco) eller plockar från menyn om hon reser business.
 

ELOS

Medlem
Jag klagade på att behöva vänta i 90 min på att få pasta uppvärmt som huvudrätt på sträckan FRA-JNB i LH first förra veckan och fick 10 000 p i kompensation.
 

Taggen

Medlem
Dessa 25 olika former av specialmat kan ju kombineras också så du får 25*25 olika kombinationer. Blir väl typ 625 olika former av specialmat som måste kunna tas fram i värsta fall.

Nja, alla går nog inte att kombinera för en måltid. FPML (Fruit platter) och SFML (Sea food) blir nog svår. MOML (Moslem meal) och KOML (Koscher meal) blir nog också svårt då de nog inte finns så många muslimska judar.
 
Toppen