Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni INTE bra!

Lufthansa lyckades inte få med mitt eller min medresenärs bagage kvällens flygning LH2420 (MUC-ARN) när vi bytte plan från OS117 (VIE-MUC). Till min stora förvåning tog de dessutom betalt (3,70€) för en påse chips även om man flög i ”business”. Gratis dryck och mat går bra men en ynka påse chips gick ska de driva in stålar på..
Jag hade inte flugit LH business på länge pga min flytt till Flying Blue men förra veckan gjorde jag det och reagerade över detta.

Hos deras systerbolag Brussels får man dessutom bara en minimal frukost. Det finns plats för en tallrik med varm mat men den serverar de inte och det är så uppenbart att den liksom bara saknas. Tacky anser jag. Och skabbigt kaffe dessutom.
 
Bokade en resa tur-retur LHR-GOT med Brussels. Flera av mina flyg blev avbokade, så fick ett mail om att min utresa blivit flyttad till dagen innan och min hemresan blivit flyttad till ett tidigare plan utan någon connection från Brussels. Jag antar att detta måste varit ett resultat av någon slags automatiserad ombokning.

Försökte först att se om jag kunde boka om gratis med hjälp av Brussels chat bot, vilket har funkat extremt smidigt för mig tidigare med Lufthansa. Detta gick dock inte eftersom chat boten menade att min bokning inte hade drabbats av någon ofrivillig ombokning.

Jag vet med mig sedan tidigare erfarenheter att Brussels customer service (chat och telefon) ofta är helt usel, men påbörjade nu ändå en live chat. Agenten hade ett extremt dåligt kundbemötande (fick vänta i 5-10 minuter mellan varje meddelande utan att ens få något ”give me a minute to check” eller liknande, och agenten bemödade sig inte ens att fråga vad mitt problem var), vilket var exakt vad jag förväntade mig från Brussels. Agenten kom efter ett bra tag fram till att han inte kunde boka om mig eftersom det inte ingick i min fare. Fick då påpeka igen att jag blivit ofrivilligt ombokad av Brussels på grund av inställda flyg. Efter det fixk jag vänta i ytterligare kanske 10 minuter innan chatten avslutades av sig själv.

Prövade lyckan en gång till och kom då tack och lov fram till en kompetent agent som lät mig välja att bli ombokad inom Lufthansa group. Blev LX med liknande avgångstider som min ursprungliga bokning, så i slutändan blev jag ändå nöjd. Kan dock tänka mig vilken mardröm ett sånt här ärende lätt skulle kunna bli för någon som inte är lika insatt i sina flygrättigheter och hur flygbolagens customer service funkar. Ingenstans i mailet från Brussels nämndes ens alternativet att välja alternativa flyg att bli ombokad till, och sen hävdade även den första agenten att jag inte kunde bli ombokad.
 
Bokade en resa tur-retur LHR-GOT med Brussels. Flera av mina flyg blev avbokade, så fick ett mail om att min utresa blivit flyttad till dagen innan och min hemresan blivit flyttad till ett tidigare plan utan någon connection från Brussels. Jag antar att detta måste varit ett resultat av någon slags automatiserad ombokning.

Försökte först att se om jag kunde boka om gratis med hjälp av Brussels chat bot, vilket har funkat extremt smidigt för mig tidigare med Lufthansa. Detta gick dock inte eftersom chat boten menade att min bokning inte hade drabbats av någon ofrivillig ombokning.

Jag vet med mig sedan tidigare erfarenheter att Brussels customer service (chat och telefon) ofta är helt usel, men påbörjade nu ändå en live chat. Agenten hade ett extremt dåligt kundbemötande (fick vänta i 5-10 minuter mellan varje meddelande utan att ens få något ”give me a minute to check” eller liknande, och agenten bemödade sig inte ens att fråga vad mitt problem var), vilket var exakt vad jag förväntade mig från Brussels. Agenten kom efter ett bra tag fram till att han inte kunde boka om mig eftersom det inte ingick i min fare. Fick då påpeka igen att jag blivit ofrivilligt ombokad av Brussels på grund av inställda flyg. Efter det fixk jag vänta i ytterligare kanske 10 minuter innan chatten avslutades av sig själv.

Prövade lyckan en gång till och kom då tack och lov fram till en kompetent agent som lät mig välja att bli ombokad inom Lufthansa group. Blev LX med liknande avgångstider som min ursprungliga bokning, så i slutändan blev jag ändå nöjd. Kan dock tänka mig vilken mardröm ett sånt här ärende lätt skulle kunna bli för någon som inte är lika insatt i sina flygrättigheter och hur flygbolagens customer service funkar. Ingenstans i mailet från Brussels nämndes ens alternativet att välja alternativa flyg att bli ombokad till, och sen hävdade även den första agenten att jag inte kunde bli ombokad.

All kundservice som inte är den på flygplatsen är rätt pinsam i hela LH-gruppen. Undviker dem i största möjliga mån efter flera dåliga erfarenheter.
 
Tveksam upplevelse idag från Brussels. Flög C med dem för första gången för några veckor sen och var INTE imponerad alls. Inte värt det alls.

Denna gång skulle jag mitt i högsäsong ta mig till MAN. Och som nymatchad senator så tänkte jag flyga in några av min ben jag behövde. Trodde jag hade bokat via FRA men när jag checkade in igår så var det visst Brussels. Jaja.

Från Arlanda var det tämligen händelselöst, men såg fram emot att se non-schengen delen av BRU som jag inte sett tidigare. Agenten på Arlanda kunde inte göra tydliga utrop öht. Kanske en plats där man måste kommunicera inte var bästa platsen för honom men det är on par med Aviator.

Jösses vilken besvikelse. Hänvisas till loungen the View som Brussels använder. Jag trodde i min enfald det var Brussels lounge men det är flygplatsen. Stökigt, knappt några sittplatser. Det fanns tydligen en separat del av loungen till som jag inte hann till. Fem minuter tog det att släppa in folk av en totalt ointresserad receptionist som inte kunde släppa förbi folk som hade sina papper i ordning medan folk letade efter sina boardingkort.

Anyway, knallade ner till gaten där de sen körde boarding utan prio. Det var alla på en gång, det tog lång tid. Naturligtvis blev det då svårt i bagagehyllorna.

Genomgående är flygplatspersonalen rätt otrevlig men ombord trevliga.

Jaja, nu åker vi i en sleten gammal A319. Fram kommer man, Brussels kommer nog undvikas helt.
 
Tveksam upplevelse idag från Brussels. Flög C med dem för första gången för några veckor sen och var INTE imponerad alls. Inte värt det alls.

Denna gång skulle jag mitt i högsäsong ta mig till MAN. Och som nymatchad senator så tänkte jag flyga in några av min ben jag behövde. Trodde jag hade bokat via FRA men när jag checkade in igår så var det visst Brussels. Jaja.

Från Arlanda var det tämligen händelselöst, men såg fram emot att se non-schengen delen av BRU som jag inte sett tidigare. Agenten på Arlanda kunde inte göra tydliga utrop öht. Kanske en plats där man måste kommunicera inte var bästa platsen för honom men det är on par med Aviator.

Jösses vilken besvikelse. Hänvisas till loungen the View som Brussels använder. Jag trodde i min enfald det var Brussels lounge men det är flygplatsen. Stökigt, knappt några sittplatser. Det fanns tydligen en separat del av loungen till som jag inte hann till. Fem minuter tog det att släppa in folk av en totalt ointresserad receptionist som inte kunde släppa förbi folk som hade sina papper i ordning medan folk letade efter sina boardingkort.

Anyway, knallade ner till gaten där de sen körde boarding utan prio. Det var alla på en gång, det tog lång tid. Naturligtvis blev det då svårt i bagagehyllorna.

Genomgående är flygplatspersonalen rätt otrevlig men ombord trevliga.

Jaja, nu åker vi i en sleten gammal A319. Fram kommer man, Brussels kommer nog undvikas helt.
Hur var upplevelsen ombord? Den är betydligt viktigare än Lounge och boarding för min del.
 
Hur var upplevelsen ombord? Den är betydligt viktigare än Lounge och boarding för min del.

Trångt om jag inte hade valt nödutgångsrad. Försökte köpa en flaska vatten. Kontaktlöst från mobilen fungerade inte så då fick jag ha ner väskan från hyllan för att komma åt plånboken och det var ju ett jäkla meck.

Förutom försäljningsvagnen absolut ingen service i eko. I C har de ju servering men om du önskar annat får man köpa det.
 
Trångt om jag inte hade valt nödutgångsrad. Försökte köpa en flaska vatten. Kontaktlöst från mobilen fungerade inte så då fick jag ha ner väskan från hyllan för att komma åt plånboken och det var ju ett jäkla meck.

Förutom försäljningsvagnen absolut ingen service i eko. I C har de ju servering men om du önskar annat får man köpa det.
Brussels C Intra-Europe har jag bara gott att säga om. Flugit bla BCL-BRU och BRU-FRA/MUC
 
Brussels C Intra-Europe har jag bara gott att säga om. Flugit bla BCL-BRU och BRU-FRA/MUC

Jag har bara flugit en gång, och den gången var det alldeles för lite mat till frukosten. Platsen där huvudrätten ska vara hade bara en tom tallrik där de la brödet. Det var uppenbart att något skulle vara där som inte fanns. Frågade om det blivit fel på cateringen, en ärligt menad fråga eftersom det var min första tripp i C med dem och inte visste vad de normalt serverar. Men nej den var som den skulle.

Kaffe fick man, ville man har mer juice så fick man betala för juicen de sålde i eco. Det kändes snålt och småaktigt.
 
Jag har bara flugit en gång, och den gången var det alldeles för lite mat till frukosten. Platsen där huvudrätten ska vara hade bara en tom tallrik där de la brödet. Det var uppenbart att något skulle vara där som inte fanns. Frågade om det blivit fel på cateringen, en ärligt menad fråga eftersom det var min första tripp i C med dem och inte visste vad de normalt serverar. Men nej den var som den skulle.

Kaffe fick man, ville man har mer juice så fick man betala för juicen de sålde i eco. Det kändes snålt och småaktigt.
Så här såg delar av lunchen ut. Crew ytterligt trevliga. Gav dessutom en extra halvflaska Champagne. Och skickade när vi strax skulle landa med några extra gin att njuta av senare.
 

Attachments

  • IMG_9905.jpeg
    IMG_9905.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 97
  • IMG_9906.jpeg
    IMG_9906.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 99
Last edited:
Trångt om jag inte hade valt nödutgångsrad. Försökte köpa en flaska vatten. Kontaktlöst från mobilen fungerade inte så då fick jag ha ner väskan från hyllan för att komma åt plånboken och det var ju ett jäkla meck.

Förutom försäljningsvagnen absolut ingen service i eko. I C har de ju servering men om du önskar annat får man köpa det.
OK, trodde du flög business.
Får testa lite senare ikväll höst, har bara hört bra om deras intra C från flera innan.

Economy är economy, får jag nödutgång är jag nöjd.
 
Toppen