Bokade en resa tur-retur LHR-GOT med Brussels. Flera av mina flyg blev avbokade, så fick ett mail om att min utresa blivit flyttad till dagen innan och min hemresan blivit flyttad till ett tidigare plan utan någon connection från Brussels. Jag antar att detta måste varit ett resultat av någon slags automatiserad ombokning.
Försökte först att se om jag kunde boka om gratis med hjälp av Brussels chat bot, vilket har funkat extremt smidigt för mig tidigare med Lufthansa. Detta gick dock inte eftersom chat boten menade att min bokning inte hade drabbats av någon ofrivillig ombokning.
Jag vet med mig sedan tidigare erfarenheter att Brussels customer service (chat och telefon) ofta är helt usel, men påbörjade nu ändå en live chat. Agenten hade ett extremt dåligt kundbemötande (fick vänta i 5-10 minuter mellan varje meddelande utan att ens få något ”give me a minute to check” eller liknande, och agenten bemödade sig inte ens att fråga vad mitt problem var), vilket var exakt vad jag förväntade mig från Brussels. Agenten kom efter ett bra tag fram till att han inte kunde boka om mig eftersom det inte ingick i min fare. Fick då påpeka igen att jag blivit ofrivilligt ombokad av Brussels på grund av inställda flyg. Efter det fixk jag vänta i ytterligare kanske 10 minuter innan chatten avslutades av sig själv.
Prövade lyckan en gång till och kom då tack och lov fram till en kompetent agent som lät mig välja att bli ombokad inom Lufthansa group. Blev LX med liknande avgångstider som min ursprungliga bokning, så i slutändan blev jag ändå nöjd. Kan dock tänka mig vilken mardröm ett sånt här ärende lätt skulle kunna bli för någon som inte är lika insatt i sina flygrättigheter och hur flygbolagens customer service funkar. Ingenstans i mailet från Brussels nämndes ens alternativet att välja alternativa flyg att bli ombokad till, och sen hävdade även den första agenten att jag inte kunde bli ombokad.