Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

För första gången på sju år (!!) flög jag idag Lufthansa inom Europa. Jag har tidigare övergett bolaget då jag tyckte att deras service kändes något opersonlig.

Jag är positivt inställd till både Austrian, SWISS & Brussels, men hade inte alls samma förväntningar på Lufthansa....

På poäng reste jag sträckan LIN-TXL-ARN, i ekonomiklass, och blev mycket positivt överraskad:

* Först och främst gynnas man ju av det faktum att stolen är lövtunn, och även utrymme för längre personer (1.9-2.0m). Jag måste säga att jag aldrig suttit så bra i ekonomiklass innan.. Då delsträckorna bara var ca 1h20min upplevde jag inte heller stolen som för hård (vilket jag hört från andra).

* Servicen var också mycket bra, och den unga personalen på stålande humör (båda flygningar).
Gillade konceptet med påsen innehållande macka och godis, för det påskyndade serveringen. SAS modell med köp av varor hade inte upplevts kul på så korta flygningar. Nu han man både vila och äta....

* Givet går inte upplevelsen att jämföra med bättre C-klass, men en bra kompromiss på korta flygningar.

- Det enda negativa jag har att framföra är att det inte är värst bekvämt att byta flyg på TXL. Känns onödigt omständigt att behöva gå igenom säkerhetskontrollen inom Europa. TXL är ju tyvärr konstruerad så att man även behöver gå utomhus till D-piren, varifrån flygen till Sverige ofta avgår.

Jag är lite besviken på mig själv att jag inte återupptäckt Lufthansa tidigare, då flygningarna snart läggs över på Germanwings. Även om BA och LX fortfarande upplevs snäppet vassare, så Berlin som en bättre knytpunkt för resor till norra Italien. Att byta flyg i ZRH känns på något sätt onödigt då sträckan till t.e.x Milano är minimal.

PS. Gardinerna var uppe på båda flygningar, men totalt såg jag 0st personer.... Är detta standard på flygningarna till/från Berlin?

Du menar 0 pers framför skynket? Det är säkert normalt, dom enda som åker LH "business" inom Europa är väl dom som gör det i anslutning till en sträcka till Långtbortistan. Inte så många såna flyg från Berlin just, vad jag vet...

Annars tycker jag samma om stolen. Det går faktiskt att sitta i den nästan 3 timmar. Visst, det blir en hel del träsmak på slutet då, men den känns ändå ergonomisk och pajar inte ryggen som en gammal nersutten fåtöljmodell.

Gardinerna var uppe på båda flygningar, men totalt såg jag 0st personer.... Är detta standard på flygningarna till/från Berlin?

Till/från Berlin är det väldigt vanligt har jag upplevt.

Du menar 0 pers framför skynket? Det är säkert normalt, dom enda som åker LH "business" inom Europa är väl dom som gör det i anslutning till en sträcka till Långtbortistan.

Vad ovanlig du fick mig att känna mig i och med den meningen… :p

Du menar 0 pers framför skynket? Det är säkert normalt, dom enda som åker LH "business" inom Europa är väl dom som gör det i anslutning till en sträcka till Långtbortistan. Inte så många såna flyg från Berlin just, vad jag vet...

Annars tycker jag samma om stolen. Det går faktiskt att sitta i den nästan 3 timmar. Visst, det blir en hel del träsmak på slutet då, men den känns ändå ergonomisk och pajar inte ryggen som en gammal nersutten fåtöljmodell.

Japp, 0 pers framför skynket. Nästan fullt på övriga platser. Förstår att inte många väljer LH i C inom Europa, men trodde ändå att det skulle vara någon :)

De hade rätt många dedikerade C-platser, så lär kosta att flyga dem tomma säten ständigt (?)

De översäljer väl dock som alla andra, så hade det funnits fler som köpt biljett i eco hade de väl bara bumpat upp folk som vanligt?

Vad ovanlig du fick mig att känna mig i och med den meningen… :p
Mja, det var förstås en så kallad "grov generalisering för att det är för jobbigt att ta upp undantagen" :)

Jag har faktiskt gjort 4 hopp i deras business intra Europa i år. Alla gånger var det för att jag hade planerat som en kratta och det ändå blev billigare än flex ultra super turbo sport ekonomibiljetter, just när jag blev tvungen att köpa dom. Och alla gångerna kändes det helt meningslöst att sitta där istället för längre bak.

De hade rätt många dedikerade C-platser, så lär kosta att flyga dem tomma säten ständigt (?)

Vad innebär rätt många C-klassplatser? När jag flugit till/från Berlin, förutom på paradlinjerna till FRA/MUC, har gardinen alltid stått mellan rad 3/rad 4 (12 C-platser/18 platser totalt) vilket är minimum i LH:s värld.

Inte för det är någon nyhet för folk här, men jag kommer av någon anledning att tänka på en partner till oss i Jordanien som var på besök. Han är ganska stor och flyger "alltid" i C om det finns plats. Han flög med SAS från något ställe till CPH och satt på typ rad 12 i ekonomi. Han var inte nöjd med platsen så han såg fram emot nästa leg som var i C. Han gick av och insåg att det var samma gate och plan vidare från CPH till ARN så det skulle bara städas. Han tittade på sin biljett som var i C från CPH-ARN och rad 15. De flyttade bara skynket som vanligt och helt plötsligt var nästan hela planet "business class". Han var måttligt nöjd när han insåg att han hade exakt samma typ av säte, 2 rader längre bak men det kallades business class. :)

Vad innebär rätt många C-klassplatser? När jag flugit till/från Berlin, förutom på paradlinjerna till FRA/MUC, har gardinen alltid stått mellan rad 3/rad 4 (12 C-platser/18 platser totalt) vilket är minimum i LH:s värld.

18 platser på vardera alltså. 36 tomma totalt på LIN-TXL-ARN. Sedan ytterligare någon plats ledig på TXL-ARN, men knökfullt på LIN-TXL.

Toppen