Skulle boka ett flyg inom Europa och blev omedelbart påmind varför det blir en mycket kortvarig romans med SEN för mig. Det är då inte fel på M&M i sig utan att flygbolagen som ingår verkligen hittar sätt att irritera mig.
Utgångspunkten är att destinationen främst servas av LH-gruppen och det kunde dessutom passa mig att få lite poäng till Star Alliance.
1. Hittar resa med OS, men deras bokningsflöde vägrar berätta vilken bucket det bokas i, så det är omöjligt att avgöra om det går att kreditera till annat Star-program. Jag tvingas att replikera sökningen på matrix, matcha så jag får fram samma pris och då kan jag se klassen. Jepp, så klart, tjänar 0 poäng till Star. Dammar av mitt SEN kort för att åtminstone få statusförmåner.
2. Resan dit finns direkt-flyg med OS. Inte hem. Erbjuds 1-stops flyg med hysteriskt lång layover. Eller 2-stop inom LH-gruppen med första ben som buss-resa. Inga alternativ erbjuds utanför LH-gruppen. Total restid mellan 8 och 24 timmar
3. SAS säljer hemresan på 117-biljett, 1-stopp utan buss, OS + SK segment kombinerade och med kort förbindelse. Total restid 3,5 timme
4. OS vill egentligen inte sälja utresan på enkelbiljett (1000kr dyrare) men går man via google flights och deeplink går det bra att boka enkel väg till normalt pris.
5. Går in i bokningsflödet för båda och bokar "samtidigt". SAS ger mig platsval på SK-operarat ben. OS ger mig inga SEN-förmåner, allt är pay-in options. SAS biljetterar, lägger in resan i appen, skickar e-biljett och kvitto på mail, tar någon minut. OS tar betalt, skickar en "bokningsbekräftelse" på mail, inget mer. Ser att det finns en bilaga, dum som man är tror jag det är biljetten. Visar sig vara en .ics fil för kalendern.
6. Försöker förstå var min e-biljett och kvitto är. Verkar som OS inte tror på sådant. Måste klicka en länk i bekräftelsen, som tar en till en sida där man ska mata in bokningsdetaljerna för att få kvitto. "Bokningen hittades inte" är svaret. Man ska mata in bokningsreferensen står det, men efter ett tag ser jag ett meddelande om att "det går inte att använda in vår 6-ställig bokningskod här, måste vara e-ticket". Tillbaka till mailet, letar noga efter e-ticket, finns inte. Klicka länken "Manage my booking". Ingen e-ticket.
7. Väntar 10 minuter om det eventuellt är så att OS inte har ställt ut e-ticket ännu och att det kanske ska komma fler mail. Kommer inget. Försöker igen. Kvitto-sidan hittar fortfarande inget. Går in i MMB och letar minutiöst genom varenda länk och flik som går att fällas upp. Längst ner ser jag nu en (ny?) länk som heter "Show receipt". Jippi klickar den i tron om att det är kvittot. Upp kommer ett pop-up fönster med rutten, datum&tid och inget mer. JO, där finns ett e-ticketnummer!!
8. Tillbaka till kvitto-sidan, klistrar in e-ticket nummer. Felmeddelande "Du får inte ha bindestreck i e-ticket". Tar bort bindestrecket. Felmeddelande "Du får inte ha bindestreck i e-ticket". Suddar alla uppgifter, matar in för hand, siffra för siffra. Felmeddelande "Du får inte ha bindestreck i e-ticket"
9 Ny ide - testa appen! Finns inget i M&M appen. Inget i LH-appen (såklart, men det var den jag hade hemma). Laddar ner OS-appen, får nu fram bokningen. Från appen (som bara är ett skal kring samma html som MMB är) klickar jag länken kvitto, matar in allt för hand och nu hittas bokningen. Får upp ett meddelande "Kvitto laddas ner". Inget mer händer, ingen pdf öppnar eller liknande. Letar förtvivlat i appen och i telefonens filhanterare, under nedladdning, under senaste dok mm men inget kvitto.
10 Tillbaka till desktop. Logga in i M&M, därefter gå till OS hemsida och MMB. Klicka kvitto-knappen, mata alla namn och siffor för hand. Får pröva ett par gånger på namnet eftersom namnet i M&M-sajten inte är exakt samma som printat på M&M-kortet (ÅÄÖ och diakritiska tecken skiljer). Bokningen hittas, en pdf med "Passenger receipt/Invoice/Rechnung" genereras. Facepalm, eftersom kvittot är "voidat" med stor röd text "COPY".
11. En 10 minuter senare, nytt mail från OS, nu med sagda pdf bifogad. Även den markerad som COPY
Jag fattar helt enkelt inte hur det ska vara så svårt att göra en bokning på LH-gruppen, få biljett och kvitto utställt och få bokningen in i app och linjerad med M&M-systemet. Kanske alla Senators har privatsekreterare som behöver sysselsättning om dagarna...