Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Helt vänlig och nyfiken fråga, eftersom många här har funderingar kring EB nu när SAS byter allians, hur uppkom din fråga? Vad fick dig att fundera på det?
Ja frågan är relevant. Jag har under många år samlat ihop mycket EB poäng och Gold status. Skall jag vara riktigt ärlig så flyger jag med med LH och har då nyttjat min förmåner som EBG statusen ger.
Nu sker det ju en förändring när SAS lämnar Star Alliance. Jag har en resa som kommer upp i Feb-25 (privat) till Vancover och vill kunna använda min poäng så mycket som möjligt men SAS flyger inte dit. KLM är ett alternativ, men även LH. Så jag antar att jag behöver bestämma mig för vad som är med förmånligast innan 1 sept.

Ja frågan är relevant. Jag har under många år samlat ihop mycket EB poäng och Gold status. Skall jag vara riktigt ärlig så flyger jag med med LH och har då nyttjat min förmåner som EBG statusen ger.
Nu sker det ju en förändring när SAS lämnar Star Alliance. Jag har en resa som kommer upp i Feb-25 (privat) till Vancover och vill kunna använda min poäng så mycket som möjligt men SAS flyger inte dit. KLM är ett alternativ, men även LH. Så jag antar att jag behöver bestämma mig för vad som är med förmånligast innan 1 sept.
Ja om du tänkte boka med poäng så måste du det. Före 1 sep kan du boka med LH, efter kan du boa med KLM eller Delta tex.

Personligen skulle jag inte chansa på att lägga en poängbokning med star alliance på longhaul såpass långt fram, om det är viktigt att passa speciella dagar eller liknande (det låter som det kanske är det). Om du får någon ändring i den då så kommer du behöva boka om hela resan till Skyteam, förutsatt att det finns biljetter (och annars sitta i problem). Efter 1 sep kommer SAS inte kunna göra några justeringar inom Star Alliance. Så är dagarna viktiga och du vill använda Eurobonus-poäng, så skulle jag vänta tills 1 sep och boka Skyteam. (Och hoppas att något finns tillgängligt då, såklart)

Ifall du avväger att LH är ditt primära flygbolag och vill byta över, så kan du ju ännu fortsätta använda dina poäng i EB tills de är slut. Samtidigt använder du denna statusmatch för att smidigt övergå till Senator och med tid låter du ditt EB-status rinna ut i sanden. Du kan ju fortfarande boka award även om du inte har status, observera dock att dina EB-poäng är inte giltiga förevigt.

Och försäkra dig att dina flygmönster faktiskt kan upprätthålla en hög status inom M&M, många blir överraskade av hur mycket det kräver.

Vart nånstans kom du på att din status i SAS Eurobonus skulle kunna påverkas när du matchar den till Lufthansa Miles&More? Deras system sitter ju inte ihop på något vis.

Det förekommer massa konstiga felaktiga rykten om SAS bonusprogram just nu både här och utanför forumet, så jag är bara nyfiken på vart de kommer ifrån.

Vad tror vi om "operated by Eurowings Europe Ltd" och om det kommer att räknas som ett segment? Min tolkning är att det inte räknas då det är ett eget bolat och inte står med under "*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS." där man endast listar Eurowings.

1723364923545.png

Vad tror vi om "operated by Eurowings Europe Ltd" och om det kommer att räknas som ett segment? Min tolkning är att det inte räknas då det är ett eget bolat och inte står med under "*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS." där man endast listar Eurowings.

Visa bifogad bild 155917
Vilken flightnummer är det?

Toppen