Davvelavve
Medlem
Visst räknas Eurowings som giltiga segment? Har 5 av 6 men tänkte dra en vända till Berlin om två veckor.
Nja, läser du i reglerna så står det tydligt:
Flighten ska ha något av flygnumren som listas OCH utföras av något av de listade bolagen. Ditt flyg flögs av Edelweiss och finns inte med, alltså har du inte slutfört utmaningen trots att flygningen hade LX-nummer.
Att du tjänar poäng på flygningen har ingen bäring på om du slutfört utmaningen eller ej.
Tur du har din backup!
Jag läser dem på helt annat sätt. Din ”OCH” hittar man nog ingenstans men jag vill inte heller börja jodå-nejdå argument…
Senator Challenge: Complete 6 flight segments with Lufthansa Group airlines or co-issuing Miles & More airline partners* by 30.11.2024 to extend status to 28.02.2026.
*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS.
Eligible flights must earn at least 1 mile into the Miles & More loyalty program.
Vidare på M&M hittar man specifikt hur LX8series operated by Edelweiss är M&M giltiga.
Skitsamma, det är alltid sådant händer med olika kampanj, jag flyger min sista segment med Eurowings och äter skiten.![]()
Jag kan väl bara instämma i detta ”Nja, läser du i reglerna så står det tydligt:
Flighten ska ha något av flygnumren som listas OCH utföras av något av de listade bolagen. Ditt flyg flögs av Edelweiss och finns inte med, alltså har du inte slutfört utmaningen trots att flygningen hade LX-nummer.
Att du tjänar poäng på flygningen har ingen bäring på om du slutfört utmaningen eller ej.
Tur du har din backup!
Sitter och laborerar lite inför 2025. Blev lite snabba vändningar när SAS och ITA bytte allians (nåja, inte helt genomfört i ena fallet) och Ryanair samtidigt bytte flygplats från Bergamo till Malpensa.Inser att jag måste hoppa denna p g a av tight schemaMåste skaffa två ben till med BA för att behålla guldet. Men har matchat till mig högsta nivån på ITA-airways som ju Lufthansa har köpt upp och enligt rykten ska ju integreringen komma i början av -25. Om nu inte Club Executive omvandlas direkt till Senator, så lär det ju komma några erbjudanden om att förlänga statusen. Misstänker att italienarna kan vara lite kitsliga här, säger jag med italiensk fru, eller vad tror du @Palazzi
![]()
Det här är den vanliga problematiken om Wetlease vs Codeshare, som kan se väldigt likadana ut, men har väldigt olika resultat när det kommer till poängintjäning osvJag tycker att detta just nu är väldigt otydligt.
Ta LX1578 från Zurich till Wien. Senaste veckan så har operating carrier på detta flightnummer varit: Air Baltic, Swiss, Helvetica och Edelweiss.
Att denna flight enbart skulle vara godkänd de gånger Swiss själva flyger den känns ju helt orimligt.
Så, med detta resonemang så borde LX1578 räknas som en giltig flygning för förlängning av Senator statusen, eller hur?Det här är den vanliga problematiken om Wetlease vs Codeshare, som kan se väldigt likadana ut, men har väldigt olika resultat när det kommer till poängintjäning osv
Om det är en Swiss flyning, där Swiss använder ett annat bolag som wetlease -> då räknas det som en vanlig Swiss flygning.
* t.ex LX1578 (ZRH-VIE) räknas som Swiss, oavsett operating carrier
Om det är en Air Baltic / Helvetica / Edelweiss flygning, med Swiss codeshare -> då räknas det som en Air Baltic / Helvetica / Edelweiss flygning
* t.ex LX8200 (ZRH-LPA) är faktiskt Edelweiss flyg WK200, med LH och LX codeshare, och räknas som Edelweiss, oavsett vilken marketing carrier du har bokat med
Codeshare brukar ha högre flygnummer, men är inte helt tydlig var gränsen går, förstås.
På t.ex flightstats.com kan man se vad som är "riktiga" flygnumret och vad som är codeshare nummer.
Ja, precis.Så, med detta resonemang så borde LX1578 räknas som en giltig flygning för förlängning av Senator statusen, eller hur?