Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Sitter just nu i loungen på GOT för att ta mig hem till Luleå efter en avklarad segment run till Ancona med @Big Birger och @TrickyRick.

Döm av vår förvåning när det första vi gör är att springa på andra medlemmar från BC som var där i samma ärende. Samt att vår lägenhetsvärd jobbade på flygplatsen och erbjöds sig att hämta upp oss i sin lilla italienska racerbil och skjutsade runt oss var också lite otippat.

Väl mött @Piffsan med familj!

082e58db4028ab3354921df5621e968e.jpg

Last edited:
Nja, läser du i reglerna så står det tydligt:

Flighten ska ha något av flygnumren som listas OCH utföras av något av de listade bolagen. Ditt flyg flögs av Edelweiss och finns inte med, alltså har du inte slutfört utmaningen trots att flygningen hade LX-nummer.

Att du tjänar poäng på flygningen har ingen bäring på om du slutfört utmaningen eller ej.

Tur du har din backup!

Jag läser dem på helt annat sätt. Din ”OCH” hittar man nog ingenstans men jag vill inte heller börja jodå-nejdå argument…

Senator Challenge: Complete 6 flight segments with Lufthansa Group airlines or co-issuing Miles & More airline partners* by 30.11.2024 to extend status to 28.02.2026.

*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS.

Eligible flights must earn at least 1 mile into the Miles & More loyalty program.

Vidare på M&M hittar man specifikt hur LX8series operated by Edelweiss är M&M giltiga.
Skitsamma, det är alltid sådant händer med olika kampanj, jag flyger min sista segment med Eurowings och äter skiten. :D

Jag läser dem på helt annat sätt. Din ”OCH” hittar man nog ingenstans men jag vill inte heller börja jodå-nejdå argument…

Senator Challenge: Complete 6 flight segments with Lufthansa Group airlines or co-issuing Miles & More airline partners* by 30.11.2024 to extend status to 28.02.2026.

*Eligible airlines: Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Discover Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Lufthansa City, Luxair and SWISS.

Eligible flights must earn at least 1 mile into the Miles & More loyalty program.

Vidare på M&M hittar man specifikt hur LX8series operated by Edelweiss är M&M giltiga.
Skitsamma, det är alltid sådant händer med olika kampanj, jag flyger min sista segment med Eurowings och äter skiten. :D

Du får gärna länka till var det står att de flygen är giltiga för insamling till denna kampanj. Att de är giltiga för att samla poäng etc är det nog ingen som argumenterar emot.

Jag lutar mig mot den skärmdump som @NotRyan postade tidigare idag i tråden med fråga från FAQ angående codeshare.

Nja, läser du i reglerna så står det tydligt:

Flighten ska ha något av flygnumren som listas OCH utföras av något av de listade bolagen. Ditt flyg flögs av Edelweiss och finns inte med, alltså har du inte slutfört utmaningen trots att flygningen hade LX-nummer.

Att du tjänar poäng på flygningen har ingen bäring på om du slutfört utmaningen eller ej.

Tur du har din backup!
Jag kan väl bara instämma i detta ”
Att du tjänar poäng på flygningen har ingen bäring på om du slutfört utmaningen eller ej.”

Sen finns det en handfull ”experter” här som har tolkningsföreträde och kan kvalificeringsreglerna till kampanjen bättre än FAQ och kundtjänst.

Inser att jag måste hoppa denna p g a av tight schema:mad: Måste skaffa två ben till med BA för att behålla guldet. Men har matchat till mig högsta nivån på ITA-airways som ju Lufthansa har köpt upp och enligt rykten ska ju integreringen komma i början av -25. Om nu inte Club Executive omvandlas direkt till Senator, så lär det ju komma några erbjudanden om att förlänga statusen. Misstänker att italienarna kan vara lite kitsliga här, säger jag med italiensk fru, eller vad tror du @Palazzi :D
Sitter och laborerar lite inför 2025. Blev lite snabba vändningar när SAS och ITA bytte allians (nåja, inte helt genomfört i ena fallet) och Ryanair samtidigt bytte flygplats från Bergamo till Malpensa.

För att komplicera allt ytterligare så verkar ju Trenitalia träda in i Skyteam, och deras nätverk använder jag också mycket.

Så beslutet faller väl på om jag ska ta mig till Linate (då SAS) eller Bergamo (Eurowings/LH) för ca. 30% av totala resandet.

Skulle inte förvåna mig om Norwegian nu också startar en linje mellan Göteborg till Köpenhamn, för de har tydligen bytt till Bergamo/Orio al Serio från Köpenhamn och Oslo. Använder nämligen Strawberry hotell, för 90% av resorna inom Skandinavien, och de samkör ju nu lojalitetsprogram.

Ovan var ett ickeproblem tills nyligen då jag förlikat med mig Ryanair för 30% av resorna och styra allianstillhörigheten på de övriga 70%. I-landsproblem de luxe.

Jag tycker att detta just nu är väldigt otydligt.

Ta LX1578 från Zurich till Wien. Senaste veckan så har operating carrier på detta flightnummer varit: Air Baltic, Swiss, Helvetica och Edelweiss.

Att denna flight enbart skulle vara godkänd de gånger Swiss själva flyger den känns ju helt orimligt.

Jag tycker att detta just nu är väldigt otydligt.

Ta LX1578 från Zurich till Wien. Senaste veckan så har operating carrier på detta flightnummer varit: Air Baltic, Swiss, Helvetica och Edelweiss.

Att denna flight enbart skulle vara godkänd de gånger Swiss själva flyger den känns ju helt orimligt.
Det här är den vanliga problematiken om Wetlease vs Codeshare, som kan se väldigt likadana ut, men har väldigt olika resultat när det kommer till poängintjäning osv

Om det är en Swiss flyning, där Swiss använder ett annat bolag som wetlease -> då räknas det som en vanlig Swiss flygning.
* t.ex LX1578 (ZRH-VIE) räknas som Swiss, oavsett operating carrier

Om det är en Air Baltic / Helvetica / Edelweiss flygning, med Swiss codeshare -> då räknas det som en Air Baltic / Helvetica / Edelweiss flygning
* t.ex LX8200 (ZRH-LPA) är faktiskt Edelweiss flyg WK200, med LH och LX codeshare, och räknas som Edelweiss, oavsett vilken marketing carrier du har bokat med

Codeshare brukar ha högre flygnummer, men är inte helt tydlig var gränsen går, förstås.
På t.ex flightstats.com kan man se vad som är "riktiga" flygnumret och vad som är codeshare nummer.

Attachments

• screenshot-www_flightstats_com-2024_10_22-12_57_52.png
    screenshot-www_flightstats_com-2024_10_22-12_57_52.png
    {memory} MB · Visningar: 67
  • Screenshot 2024-10-22 130246.png
    Screenshot 2024-10-22 130246.png
    124,5 KB · Visningar: 71
  • Screenshot 2024-10-22 130343.png
    Screenshot 2024-10-22 130343.png
    119,5 KB · Visningar: 69
Det här är den vanliga problematiken om Wetlease vs Codeshare, som kan se väldigt likadana ut, men har väldigt olika resultat när det kommer till poängintjäning osv

Om det är en Swiss flyning, där Swiss använder ett annat bolag som wetlease -> då räknas det som en vanlig Swiss flygning.
* t.ex LX1578 (ZRH-VIE) räknas som Swiss, oavsett operating carrier

Om det är en Air Baltic / Helvetica / Edelweiss flygning, med Swiss codeshare -> då räknas det som en Air Baltic / Helvetica / Edelweiss flygning
* t.ex LX8200 (ZRH-LPA) är faktiskt Edelweiss flyg WK200, med LH och LX codeshare, och räknas som Edelweiss, oavsett vilken marketing carrier du har bokat med

Codeshare brukar ha högre flygnummer, men är inte helt tydlig var gränsen går, förstås.
På t.ex flightstats.com kan man se vad som är "riktiga" flygnumret och vad som är codeshare nummer.
Så, med detta resonemang så borde LX1578 räknas som en giltig flygning för förlängning av Senator statusen, eller hur?

Så, med detta resonemang så borde LX1578 räknas som en giltig flygning för förlängning av Senator statusen, eller hur?
Ja, precis.

LX1578 räknas för Senator challengen, pga att det är en riktig Swiss flygning (som ibland flygs med wetlease)
LX8200 räknas inte, pga att det är en Edelweiss-flygning (med Swiss codeshare), och Edelweiss är inte listad i den här kampanjen

men t.ex
LH4410 räknas också för Senator challengen, även om det är en codeshare, eftersom den utförs av Discover airlines (4Y702) som ingår i kampanjen

Toppen