Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Kan bara repetera att det här är sjukt skönt för oss med ARN som utgångspunkt som blivit p*ssade på av danska SAS under många år när SAS valt att flytta det mesta till CPH och göra ARN till en liten regionalflygplats.
Men LH har i alla fall fattat var folk bor och arbetar och värdet med det (Vilket naturligtvis senfärdiga svenska politiker också borde ha gjort men nu är det som det är och SAS är därmed ett minne blott för oss svenskar).
Så det ska bli ett sant nöje att nyttja tyskarnas vilja att supporta vår resemarknad och det är bara att haka på nu när man rullar ut!
Sen finns det såklart dom i södra delen av landet som är glada att CPH är navet för SAS.
Vi blir helt klart två läger i den här gruppen...
Heja LH! :)

Last edited:
Kan bara repetera att det här är sjukt skönt för oss med ARN som utgångspunkt som blivit p*ssade på av danska SAS under många år när SAS valt att flytta det mesta till CPH och göra ARN till en liten regionalflygplats.
Men LH har i alla fall fattat var folk bor och arbetar och värdet med det (Vilket naturligtvis senfärdiga svenska politiker också borde ha gjort men nu är det som det är och SAS är därmed ett minne blott för oss svenskar).
Så det ska bli ett sant nöje att nyttja tyskarnas vilja att supporta vår resemarknad och det är bara att haka på nu när man rullar ut!
Sen finns det såklart dom i södra delen av landet som är glada att CPH är navet för SAS.

Har de annonserat någon utökning av trafiken? För när jag kollar så ser jag exakt samma utbud i september som nu med en 3-4 dagliga flyg till Frankfurt och övriga destinationer. Du får ju ändå fortsatt åka via en nod för att komma dit du ska. Enda skillnaden gentemot nu är att du får åka från en outstation utan någon Lufthansapersonal, extra flygplan eller liknande support på plats.

Men jag kanske missar något i ditt resonemang?

Har de annonserat någon utökning av trafiken? För när jag kollar så ser jag exakt samma utbud i september som nu med en 3-4 dagliga flyg till Frankfurt och övriga destinationer. Du får ju ändå fortsatt åka via en nod för att komma dit du ska. Enda skillnaden gentemot nu är att du får åka från en outstation utan någon Lufthansapersonal, extra flygplan eller liknande support på plats.

Men jag kanske missar något i ditt resonemang?
Ja, att jag får ett alternativ till SAS (Skyteam)...

Håller med fast mest troligt är väl att Norwegian och Ryan tar över än mer av europaflygningarna från Arlanda.

Det låter ju lovande att det gått snabbt för folk att bli godkända. Då håller jag tummarna för att jag också godkänns hyfsat snabbt och att det även går betydligt snabbare är de utlovade "10 business days" att få det att visas i mitt M&M-konto.

Har två segment med LH-gruppen på onsdag nästa vecka och ytterligare två måndagen därpå.
Ytterligare en fråga gällande vilka segment som räknas eller inte är alltså "räknas ett segment som flygs efter att man blivit godkänd av Statusmatcher, men innan nya statusen syns hos M&M?"....
Hur gjorde du med detta till slut?
Sitter lite i samma sits och ska åka på Lördag. Jag vill såklart få legs mot challenge, men inte vara utan lounge i munchen och Mumbai.

Hur gjorde du med detta till slut?
Sitter lite i samma sits och ska åka på Lördag. Jag vill såklart få legs mot challenge, men inte vara utan lounge i munchen och Mumbai.

Jag sitter nu i Wien och har rest statuslös med Star Alliance för första gången på väldigt länge.
Jag valde att helt rensa bort alla FPP-nummer i bokningen så just nu har jag varken Eurobonus- eller M&M-nummer inlagt.
Min (högst subjektiva och inte alls baserad på någon fakta) gissning är att chansen att segmenten räknas är lite större om jag väljer att retroregga dem efter att min status uppdaterats. Skulle jag dessutom se andra erfarenhet att det INTE kommer att funka så så kan jag isf retroregga till EB istället och få några stackars poäng dit.

Jag fick fast track och lounge (Pontus) på Arlanda via Amex Platinum och tredjepartsloungen i Wien via PP är minst lika bra som Austrians Senatorlounge, så det går faktiskt ingen större nöd på mig som statuslös (enda påtagliga skillnaden är att jag får boarda i grupp 5).

En intressant fråga relaterat till detta är ju hur man faktiskt ska kunna veta om en flight räknats till denna challenge eller inte. När man väl uppnått 6 segment så lär väl utgångsdatum för ens status uppdateras (men såklart oklart när det kommer att göras - kanske inte förrän i slutet av challengeperioden), men det lär ju knappast finnas någon räknare som visar antal godkända segment.

Jag hänger inte med på argumenten här riktigt. Om jag förstår dig rätt så ogillar du att SAS "p*ssat" på folk med ARN som utgångspunkt genom att koncentrera långflyg till CPH, samt att svenska politiker borde ha ingripit med politisk makt för att styra SAS affärsverksamhet.

Hur kommer LH göra detta annorlunda? De kommer väl inte ha långflyg från ARN?

Som resenär i ARN blir det väl bara längre restid till SAS-destinationer eftersom man måste via FRA/MUC? Exempel 12 nov:
- ARN-MIA: SK 14h, LH 15h
- ARN-LAX: SK 15h, LH 17h
- ARN-PVG: SK 14,5h, LH 15,5h
- ARN-HND: SK 15h, LH 16,5h

Jag hänger inte med på argumenten här riktigt. Om jag förstår dig rätt så ogillar du att SAS "p*ssat" på folk med ARN som utgångspunkt genom att koncentrera långflyg till CPH, samt att svenska politiker borde ha ingripit med politisk makt för att styra SAS affärsverksamhet.

Hur kommer LH göra detta annorlunda? De kommer väl inte ha långflyg från ARN?

Som resenär i ARN blir det väl bara längre restid till SAS-destinationer eftersom man måste via FRA/MUC? Exempel 12 nov:
- ARN-MIA: SK 14h, LH 15h
- ARN-LAX: SK 15h, LH 17h
- ARN-PVG: SK 14,5h, LH 15,5h
- ARN-HND: SK 15h, LH 16,5h
Du har missat att det inte bara är långflygen som flyttats från ARN. Även exv Frankfurt, Munchen, Geneve och Zurich kräver byte i CPH om man vill åka SAS. Andra destinationer i Europa har neddragen turtäthet.

Toppen