Lounger på Arlanda efter 1 sep?

  • Thread starter Thread starter Anna Heijbel
  • Start date Start date
A

Anna Heijbel

Guest
Nyfiken! Kanske någon som har kvalificerade gissningar eller t o m riktig information om var Star Alliance (t ex LH) resp. Skyteam (t ex SAS) kommer att ha sina lounger på Arlanda efter 1 sep? Det börjar ju närma sig........
 
SAS kommer inte flytta lounge, det kan vi vara mer eller mindre 100% säkra på och Skyteam kommer då kunna nyttja den loungen. AF/KLM flyger ju dock från T2 och lär fortsätta använda loungen där.



Vad Star Alliance bolagen gör återstår att se, inget som har förmedlats. Antingen byter de till Norrsken eller betalar sas för att nyttja deras lounge framöver. Min gissning är att de kommer kontrakterade annan Lounge, likt de gjorde i Göteborg.
 
Det har ju pratats om på diamond-träffar att SAS vill bygga ut sin lounge. (Det behövs verkligen). Sen hoppas jag att Lufthansa eller Star bygger en helt ny egen lounge. Skulle behövas en på pir F också. Vad hände med Plaza Premium? Dom var väl på G till Arlanda... Oavsett ska det bli intressant att se hur det blir med lounger framöver.
 
Remington Steele skrev:Det har ju pratats om på diamond-träffar att SAS vill bygga ut sin lounge. (Det behövs verkligen). Sen hoppas jag att Lufthansa eller Star bygger en helt ny egen lounge. Skulle behövas en på pir F också. Vad hände med Plaza Premium? Dom var väl på G till Arlanda... Oavsett ska det bli intressant att se hur det blir med lounger framöver.Klicka för att utvidga...
Frågan är hur mycket sas behöver bygga ut den om de blir av med alla Lufthansa gruppens resenärer? Visst, på sikt får man väl in afklm istället men det känns som Lufthansa gruppen har betydligt fler flighter på Arlanda. (även övriga star försvinner ju men de är ju betydligt färre. Iofs turkish vid vissa tider..)
 
mha321 skrev:Frågan är hur mycket sas behöver bygga ut den om de blir av med alla Lufthansa gruppens resenärer? Visst, på sikt får man väl in afklm istället men det känns som Lufthansa gruppen har betydligt fler flighter på Arlanda. (även övriga star försvinner ju men de är ju betydligt färre. Iofs turkish vid vissa tider..)Klicka för att utvidga...
ANA ska ju (förhoppningsvis) starta sin linje, Air Canada har precis börjat och hoppas även på att Air India och Singapore Airlines kommer tillbaka så hoppas på en ny Star lounge. Tror SAS behöver bygga ut även utanför Star. De flesta som är i guldloungen iaf reser med SAS är min erfarenhet, vet inte hur det är i SAS business lounge.
 
Remington Steele skrev:ANA ska ju (förhoppningsvis) starta sin linje, Air Canada har precis börjat och hoppas även på att Air India och Singapore Airlines kommer tillbaka så hoppas på en ny Star lounge. Tror SAS behöver bygga ut även utanför Star. De flesta som är i guldloungen iaf reser med SAS är min erfarenhet, vet inte hur det är i SAS business lounge.Klicka för att utvidga...
Att star behöver en Lounge är jag övertygad om. Men poängen var att Lufthansa gruppens resenärer som idag besöker sas Lounge kommer försvinna och därmed minskar trycket där. Jag tycker ofta det är långa Lufthansa resenärer där (ofta med sas guldkort eftersom det är så mycket enklare än senator, men flygandes med Lufthansa).



Självklart är de flesta sas, sas har ju i särklass flest star flighter från Arlanda. Men de behöver inte halvera antalet besökare för att det ska bli ok i dagens lokaler, bara dra ner.



Om inte annat kan jag tänka mig att man väntar och ser hur det blir. Skyteam tex ger ju inte Lounge på inrikes så även om sas fortsätter ge det till Eurobonus så får ju inte skyteam partner statuspassagerare tillgång, till skillnad från i star.
 
mha321 skrev:Om inte annat kan jag tänka mig att man väntar och ser hur det blir. Skyteam tex ger ju inte Lounge på inrikes så även om sas fortsätter ge det till Eurobonus så får ju inte skyteam partner statuspassagerare tillgång, till skillnad från i star.Klicka för att utvidga...
Inrikes får väl lounge om det är i anslutning med en internationell anslutning, vilket väl sannolikt kommer träffa en hel del.
 
palmen skrev:SAS kommer inte flytta lounge, det kan vi vara mer eller mindre 100% säkra på och Skyteam kommer då kunna nyttja den loungen. AF/KLM flyger ju dock från T2 och lär fortsätta använda loungen där.Vad Star Alliance bolagen gör återstår att se, inget som har förmedlats. Antingen byter de till Norrsken eller betalar sas för att nyttja deras lounge framöver. Min gissning är att de kommer kontrakterade annan Lounge, likt de gjorde i Göteborg.Klicka för att utvidga...


Vet vi att AF KLM kommer stanna på T2? Jag tänker de flyttar till T5 för att vara nära sina partners för anslutningar?
 
Hachans skrev:Vet vi att AF KLM kommer stanna på T2? Jag tänker de flyttar till T5 för att vara nära sina partners för anslutningar?Klicka för att utvidga...
Fullt möjligt att det sker i framtiden. Men om det skulle ske redan 1 September borde man hört om det. Något annat bolag hade troligtvis behövt flytta till T2 också.
 
palmen skrev:Fullt möjligt att det sker i framtiden. Men om det skulle ske redan 1 September borde man hört om det. Något annat bolag hade troligtvis behövt flytta till T2 också.Klicka för att utvidga...


Bara för att vi inte vet så betyder inte det att det inte planeras tänker jag.
 
Hachans skrev:Bara för att vi inte vet så betyder inte det att det inte planeras tänker jag.Klicka för att utvidga...
Jag kommer bli väldigt förvånad om de planerar för att flytta AF/KLM till T5 Om 2 månader utan att säga ett knyst om det eller ändra i bokningar vilken terminal nan ankommer.



Men det är väl som SAS på LHR. Högst troligt flyttar de till T3/T4 där inom något år och det planeras säkert redan nu. På samma sätt planerar man nog för flytt av AF/KLM på ARN inom en överskådlig framtid om det blir under 2024, 2025, 2026 eller senare återstår att se.
 
palmen skrev:Jag kommer bli väldigt förvånad om de planerar för att flytta AF/KLM till T5 Om 2 månader utan att säga ett knyst om det eller ändra i bokningar vilken terminal nan ankommer.Men det är väl som SAS på LHR. Högst troligt flyttar de till T3/T4 där inom något år och det planeras säkert redan nu. På samma sätt planerar man nog för flytt av AF/KLM på ARN inom en överskådlig framtid om det blir under 2024, 2025, 2026 eller senare återstår att se.Klicka för att utvidga...


Terminalflyttar under och efter covid annonserades ju ut bara någon vecka innan de skedde.



Exempelvis annonserade ju Swedavia att terminal 2 skulle öppna den 26 oktober den 8:e oktober 2021. Det är bara dryga två veckor innan. Enligt andra nyheter från Swedavia så togs det beslutet en månad innan. Men man har säkerligen pratat och planerat innan dess.



Och när BA flyttade kommunicerades det den 2:a mars 2023, och flytten skedde 28:e mars.
 
palmen skrev:Fullt möjligt att det sker i framtiden. Men om det skulle ske redan 1 September borde man hört om det. Något annat bolag hade troligtvis behövt flytta till T2 också.Klicka för att utvidga...
Terminal 3 ska väl öppna till hösten? Då borde det bli lite luftigare på T5. Amapola till Sveg/Mora/Vilhelmina etc
 
Hachans skrev:Terminalflyttar under och efter covid annonserades ju ut bara någon vecka innan de skedde.Exempelvis annonserade ju Swedavia att terminal 2 skulle öppna den 26 oktober den 8:e oktober 2021. Det är bara dryga två veckor innan. Enligt andra nyheter från Swedavia så togs det beslutet en månad innan. Men man har säkerligen pratat och planerat innan dess.Och när BA flyttade kommunicerades det den 2:a mars 2023, och flytten skedde 28:e mars.Klicka för att utvidga...
Ok, du och andra får självklart tro vad ni vill. Jag står fast vid min gissning att det inte kommer ske någon förändring 1a september. Men jag kan ju ha fel.



Att jämföra hur saker var under Covid med hur det är "normalt" blis väldigt snett om du frågar mig, äpplen och päron. Att saker gick tillbaka till det "normala" är inte samma sak som att ett flygbolag flyttar "permanent" (ej temporärt) till annan terminal och sedan flyttar tillbaka.



Jag bjuder dig på en öl på Pontus loungen om jag har fel. Bjuder du på en öl om jag har rätt i min gissning?
 
Någon ver detta bättre än jag, skall det inte byggas om på T5 man skall tillfälligt ta bort några gater och bussa ut folk, det finns information här på BC men jag hittar inte det.

Jag tror att det kommer dröja innan det kommer att bytas terminaler för bolagen.

Det var väl ifjol UA flög från terminal 2, men de är i år tillbaka på terminal 5 det är väl länge sedan det var byte av terminaler senast innan UA var väl BT från 5 till 2
 
011430121 skrev:Någon ver detta bättre än jag, skall det inte byggas om på T5 man skall tillfälligt ta bort några gater och bussa ut folk, det finns information här på BC men jag hittar inte det.Jag tror att det kommer dröja innan det kommer att bytas terminaler för bolagen.Det var väl ifjol UA flög från terminal 2, men de är i år tillbaka på terminal 5 det är väl länge sedan det var byte av terminaler senast innan UA var väl BT från 5 till 2Klicka för att utvidga...
Ja, det är korrekt, så ut det perspektivet känns det ju som hål i huvudet att flytta bolag TILL T5, om man räknar med att ha färre antal gater tillgängliga än idag fram till hösten 2026.




Bryggor och uppställningsplatser
 
fcx skrev:Ja, det är korrekt, så ut det perspektivet känns det ju som hål i huvudet att flytta bolag TILL T5, om man räknar med att ha färre antal gater tillgängliga än idag fram till hösten 2026.Bryggor och uppställningsplatserKlicka för att utvidga...
Man måste ju isåfall samtidigt flytta bort andra bolag. Argumentet kan då snarare vara att med mindre plats på T5 flyttar man en större aktör till t2 och afklm till T5. Typ Lufthansa gruppen. Så blir det jämnfullt.



Men det går ju airside buss mellan t2 och t5 så det är på inget sätt katastrof att byta mellan dem. Snabbare med buss från T2 till T5F än att gå från T5C...
 
Har några star alliance flygningar inbokade efter 1 sept och har försökt hitta info om man som EBG har tillträde till SAS lounge på ARN då. Sorry om frågan redan besvarats på annan plats, jag har inte lyckats hitta det.
 
GunnR skrev:Har några star alliance flygningar inbokade efter 1 sept och har försökt hitta info om man som EBG har tillträde till SAS lounge på ARN då. Sorry om frågan redan besvarats på annan plats, jag har inte lyckats hitta det.Klicka för att utvidga...
Som det ser ut nu NEJ, sedan om det bolag du kommer att åka med kommer att teckna separat lounge-avtal med SAS, så skulle du kunna få det om du åker Business, men mest troligt kommer inte EBG att ge dig tillgång till Gold-loungen ändå då du åker fel allians och EBG inte är värt något hos det bolaget från 1 september.
 
Back
Top