Senaste nytt

Lounger på Arlanda efter 1 sep?

Är väl inte helt orimligt att det blir en separat *A lounge? (antagligen driven av tredje part dock)

Inte orimligt men jag skulle inte sätta några pengar på att det är den dedikerad *A lounge även om det är många skribenters våta dröm. Blir nog en tredjepartslounge skulle jag tro. Det är inget bolag utöver SAS som har tillräckligt stora resenärsströmmar för att driva något själva. Tänk Plaza Premium eller nåt sånt som kan dra nytta av Priority pass och andra program. Naturligtvis kan ju *A ha tillgång, men om nuvarande bolag är nöjda med vad de har genom SAS så finns det ju ingen direkt anledning att flytta.

Jag håller med @Hachans. Det förekommer väl knappt längre att europeiska flygbolag öppnar ytterligare lounger i egen regi på "outstations" och allianslounger finns ju bara några stycken globalt, i riktigt stora storstäder? Dessutom så borde Swedavia vara intresserade av att det åter finns en lounge (utöver Menzies Pearl "T4") som kan serva alla icke-SkyTeam-flygbolag på T5. Tänk t.ex. på Qatar och Emirates. (Och så finns det säkert ytterligare icke-SkyTeam-bolag som Swedavia uppvaktar och bönar och ber att de ska starta en linje. ;)) Inte för att jag tror att Swedavia skulle säga nej om Lufthansa skulle fråga "hej, vi vill öppna en lounge, kan ni fixa någon lokal", men om Swedavia själva jagar hyresgäst tror jag alltså att de siktar på en tredjepartsoperatör.

Men jag känner igen diskussionen och ritningen, nog diskuterades detta tidigare i en annan tråd?

Last edited:
Nån som har koll på vad det är för lokal som ska användas?

Gamla Rai.

Google säger

1754560131634.png

Det längst till höger på bilden är just gamla tredjepartsloungen brevid SAS Business (som kan skymtas lite i övre hörnet). Vad resten av utrymmet varit tidigare vet jag inte, aldrig varit på Rai.

Star Alliance har knappt 25 avgångar idag (inklusive United). Lufthansa Group står för åtminstone 20 av dessa. Det är trots allt en del även om det kanske inte motiverar en egen lounge. Tyvärr

Nån som har koll på vad det är för lokal som ska användas?

Gamla Rai.

Google säger

Om jag inte missminner mig så var RAI restaurangen som låg en rulltrappa upp om man var i mitten av avgångshallen på T5, alltså landside. Men gissar att loungen kommer hamna airside.

Om jag inte missminner mig så var RAI restaurangen som låg en rulltrappa upp om man var i mitten av avgångshallen på T5, alltså landside. Men gissar att loungen kommer hamna airside.
En riktigt tråkig restaurang med norra europas sämsta mat (enl. Jan Guillou, vilket är helt riktigt). Var tidigare en personalmatsal/restaurang. 70-tals känsla så det förslår. (När det var igång). Tidigare kunde man gå ut på obsevatoriedäcket där och titta på flygplanen men det är måååånga år sedan. Jag hoppas på en Plaza Premium. Bra lägstanivå och skulle vara kul med någon ny loungeoperatör än Menzies...

Star Alliance har knappt 25 avgångar idag (inklusive United). Lufthansa Group står för åtminstone 20 av dessa. Det är trots allt en del även om det kanske inte motiverar en egen lounge. Tyvärr
20 avgångar är ändå en del så nog skulle det finnas kundunderlag för Lufthansa-gruppen att driva en lounge där. Är betydligt fler avgångar än från Athen tex där Lufthansa har en lounge.
Sen är det kanske inte troligt att de vill öppna en här i Norden. Men det skulle helt klart öka incitamentet att boka Lufthansa-gruppen om de har en lounge i Stockholm nu när vi mer och mer kommer få göra byten i Köpenhamn/Amsterdam/Paris när vi ska ut i världen. Då kan man lika gärna byta på MUC/FRA istället och skulle kunna vara något som Lufthansa vill satsa på framöver.

Mer troligt är ju att det blir någon tredjepartslounge som kanske är lite mer "upscale" än vad de gamla varit på T4/T5.

Toppen