Senaste nytt

Lounge i London på Heathrow

From 1/9 ingår SAS som bekant i Skyteam. Kommer SAS att byta terminal då T2 är en renodlad Star Alliance terminal?
 
From 1/9 ingår SAS som bekant i Skyteam. Kommer SAS att byta terminal då T2 är en renodlad Star Alliance terminal?
I vart fall inte omgående. Jag har en resa i oktober som står som T2. Det finns redan idag icke Star-bolag på T2, så SAS sticker inte ut där.

Terminalbyten brukar ta lång tid, då det är mycket som måste klaffa med markservicen och eventuellt byte av underleverantörer. Till sommartidtabellen 2025 är nog en rimlig gissning att man byter.
 
Jag frågade incheckningspersonalen som sköter SAS på T2 om detta, och de sa att beskedet de fått är att SAS kommer fortsätta vara på T2 efter alliansbytet (de visste inte hur länge men precis som skrivits innan så tar byte tid då mycket ska klaffa)
 
Läste på CHECK-IN.dk säger Anko van der Werff att SAS kommer på sikt att flytta tillbaka till T3 för att få lättare övergångar till Virgin Atlantic, planeras även flytt till T2 på CDG för att komma närmre AF
Även flera avgångar från JFK när SAS får passande slot , vilket kommer att betyda färre trafik på EWR.

 
Då blir frågan: Ingen lounge på T2 efter alliansbyte?

After bytet till T3 blir det med största sannolikhet Club Aspire, inte Virgin Clubhouse (om man inte då flyger F/C med Virgin el. codeshare).
 
Då blir frågan: Ingen lounge på T2 efter alliansbyte?

After bytet till T3 blir det med största sannolikhet Club Aspire, inte Virgin Clubhouse (om man inte då flyger F/C med Virgin el. codeshare).
Anko har gått ut och sagt att resenärerna ska inte märka av några skillnader/försämringar i direkt samband med alliansbytet. Att ta bort loungetillgången på vad som kanske är SAS största destination utanför Skandinavien går helt stick i stäv med det. Så, jag tror att det blir någon övergångslösning på T2 från 1 september, men att dagarna med lounge hopping är över om man flyger SAS.

Om SAS byter till T3 så tror jag nog att det faktiskt finns underlag för att bygga en AF/KLM/SAS-lounge i terminalen. Speciellt om man på allvar vill konkurrera mot Star och OW med ett JV för passagerare med London som destination/start. Antalet avgångar idag:
AF: 6
KLM: 7
SAS: 16
Totalt: 29 avgångar på ett dygn.
 
Anko har gått ut och sagt att resenärerna ska inte märka av några skillnader/försämringar i direkt samband med alliansbytet. Att ta bort loungetillgången på vad som kanske är SAS största destination utanför Skandinavien går helt stick i stäv med det. Så, jag tror att det blir någon övergångslösning på T2 från 1 september, men att dagarna med lounge hopping är över om man flyger SAS.

Om SAS byter till T3 så tror jag nog att det faktiskt finns underlag för att bygga en AF/KLM/SAS-lounge i terminalen. Speciellt om man på allvar vill konkurrera mot Star och OW med ett JV för passagerare med London som destination/start. Antalet avgångar idag:
AF: 6
KLM: 7
SAS: 16
Totalt: 29 avgångar på ett dygn.
Vill man riktigt spekulera så kan man väl kasta in Virgin och Delta i kalkylen också. T3 blir skyteams svar på vad som finns med Star i t5 idag. Osannolikt men hade varit trevligt.
 
Toppen