Senaste nytt

Lounge access med barn?

Dr. Miles

Expert
I vissa program tillåter att gästa andra genom att betala med ens miles till deras egna lounger. T ex Japan Airlines JAL Mileage Bank.
JALマイレージバンク - ラウンジご利用方法

T ex jag* kan gästa in kollega A med mitt JAL Mileage Bank Sapphire kort (oneworld Sapphire) men kan inte gästa in kollega B. I detta fall kan jag använda mina JAL Mileage Bank miles (2.000 miles) för att gästa kollega B också.
*Detta är bara ett exempel. Jag har inte JAL Mileage Bank Sapphire.

Tyvärr fungerar detta inte på partner flygbolags eller tredjepart lounger men det är bra att det finns sådan möjlighet.

bossefin

Medlem
@trekker När jag besökte VIP Sala på MIA i höstas så höll det på att utbryta hangemäng då ett par försökte lämna sina barn i receptionen när hela familjen inte blev insläppt. Gick så långt att personalen ringde - inte socialen men väl security...då gick dock familjen i fråga.

Pho

Medlem
I vissa program tillåter att gästa andra genom att betala med ens miles till deras egna lounger. T ex Japan Airlines JAL Mileage Bank.
JALマイレージバンク - ラウンジご利用方法

T ex jag* kan gästa in kollega A med mitt JAL Mileage Bank Sapphire kort (oneworld Sapphire) men kan inte gästa in kollega B. I detta fall kan jag använda mina JAL Mileage Bank miles (2.000 miles) för att gästa kollega B också.
*Detta är bara ett exempel. Jag har inte JAL Mileage Bank Sapphire.

Tyvärr fungerar detta inte på partner flygbolags eller tredjepart lounger men det är bra att det finns sådan möjlighet.

Samma gäller med Flying Blue, där man kan betala för en extra gäst med miles... (kunde inte se något om det på hemsidan just nu, men jag gjorde det för ett år sedan)

Dr. Miles

Expert
Samma gäller med Flying Blue, där man kan betala för en extra gäst med miles... (kunde inte se något om det på hemsidan just nu, men jag gjorde det för ett år sedan)
Den här länken, kanske?
Lounge access policy - KLM.com
KLM skrev:
Lounge fees

The lounge entrance fee differs per region. You can pay with Award Miles: between 3,000 and 5,000, depending on the region. Or you can pay with credit card:

• Gilla
Reactions: Pho

Treo

Medlem
Klart barnen ska få vara med sina föräldrar i loungen.

Personligt tips: TP-run vartannat år till (minst) BAEC Silver för hela familjen. Sedan kan alla komma in hur de vill (men grrr för BAs 18-årsgräns när barnen flyger ensamma), jag låter oftast den yngsta "gästa in mig bara för att".

Hustrun muttrade lite första gången vi flög ARN-LHR-BOS-ORD-MIA-SKB-MIA-ORD-LHR-ARN. :rolleyes:
Nu tycker hon att vi flyger långt för sällan och barnen tycker att en flygplats utan lounge är konstig.:cool:

trekker

Medlem
Personligt tips: TP-run vartannat år till (minst) BAEC Silver för hela familjen. Sedan kan alla komma in hur de vill (men grrr för BAs 18-årsgräns när barnen flyger ensamma), jag låter oftast den yngsta "gästa in mig bara för att".

Hustrun muttrade lite första gången vi flög ARN-LHR-BOS-ORD-MIA-SKB-MIA-ORD-LHR-ARN. :rolleyes:
Nu tycker hon att vi flyger långt för sällan och barnen tycker att en flygplats utan lounge är konstig.:cool:
Jag misslyckades i ar, men nasta ska jag forsoka igen. Fru tyckte inte att det var en bra ide att kora MAN-DUB-LHR-SFO-HNL-SFO-LHR-DUB-MAN med vara femariga tvillingar - och da hade jag inte ens foreslagit den optimerade resan via New York och Phoenix.

Dr. Miles

Expert
Perfekt information, jag är helt enig.
eller hur? Det är lätt att förstå.
Screenshot20150313_2.png

Många sunda tankar jag ställer mig bakom till fullo som förälder och medveten resenär. Ska direkt poängtera att om man skall ta med sig barnen i loungen får det ju vara under förutsättning att de kan uppföra sig någorlunda.

Sen måste jag säga att under mina resor har jag stött på fler "störande moment" i annan form än av barnfamiljer. Här har vi både lätt överförfriskade "omedvetna" resenärer som lite vingligt och med hög ton pratar om ditt och datt. Samt telefonmissbrukande personer som pratar lite extra högt om sina "glassiga" affärsresor där de ska göra hela 4 flighter på en vecka. Tror många av grannarna i loungen inte anser att detta skulle vara något som helst märkvärdigt när man själv sitter och funderar på om man inte borde eftersända sin post till hotellet eller flygplatsen istället...

Överlag tycker jag dock loungerna är ett mycket välkommet inslag i vardagen, skulle det vara fullt så kan man alltid glädja sig att det ofta är ännu värre ute i allmänna utrymmen. Man får glädjas åt det lilla här i livet. De ytterst få gånger på ett år som jag har familjen, med barn, med in i loungen så har tursamt de personer som ogillar barnens närvaro haft tillräckligt hög näsföring så de rent av missat barnens närvaro där nedanför...

Som tidigare sagts: Har man (miss-?)lyckats att resa tillräckligt mycket för att ha tillgång till lounge etc har man troligen varit borta från sin familj mer än vad som av många kan anses sunt, då unnar jag alla personer som väl reser med sin familj att få ta med dem till loungen i syfte att kunna få lite mer kvalitetstid på den stundande resan. Jag kan rent av glädja mig åt andra när jag sitter själv och ser en familj som ser nöjd ut i loungen och där andra hälften njuter lite extra av ett gott glas dryck och barnen tindrar i ögonen över att få vara med sin familj på ett stundande äventyr.

Ett mycket önskvärt inslag hade varit om man kunde betala med poäng inom alliansen för att ta med +2 barn utöver gästad bättre hälft. Att köpa biljetter som ger loungeaccess är ett alternativ men i alla fall i vår familj har vi oftast resonerat att när hela familjen åker exempelvis till/från Florida så lägger vi hellre 20-30 kkr extra på upplevelserna på orten än att flyga i business class med loungeaccess.

Dr. Miles

Expert
Bra kommentar!
Ett mycket önskvärt inslag hade varit om man kunde betala med poäng inom alliansen för att ta med +2 barn utöver gästad bättre hälft. Att köpa biljetter som ger loungeaccess är ett alternativ men i alla fall i vår familj har vi oftast resonerat att när hela familjen åker exempelvis till/från Florida så lägger vi hellre 20-30 kkr extra på upplevelserna på orten än att flyga i business class med loungeaccess.
Att dra poäng direkt vid loungen skulle det vara för stor utmaning för alla flygbolag som är inblandade så det realistiska är att man kan växla sina poäng till en loungevoucher (som gäller på andra partner flygbolags lounger) i förväg.

Toppen